hoe aansluiting waskom waterdicht maken

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
Ik heb een vraag die op het randje zit om hier te stellen....

Voor mijn dochter maak ik op dit moment een plank waar een waskom op komt.
Het project begint tot een einde te komen. Nog een laatje en de bevestiging aan de muur.

Maar deze waskom is ovaal en heeft een groot oppervlak op het hout.
De onderkant is niet strak glad.
Hoe kan ik deze rand het best dichten?


WhatsApp Image 2021-03-04 at 19.57.45 (2).jpeg


WhatsApp Image 2021-03-04 at 19.57.45.jpeg
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Het gat in de kom , daar komt de afvoer in, meestal een metalen rooster. Hieronder moet je een rubber ring monteren. Als je een afvoer setje koopt, zit dit er altijd bij
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
931
319
Ik begrijp het niet helemaal. Bedoel je dat je wilt voorkomen dat er gemorst water onder de kom zal lopen? Dan is een kitrandje alla @chevy66 afdoende. Maar als je de afvoer bedoeld zie opmerking van @the duke.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
610
57
Provincie Zeeland
Ik heb ook zoiets, in natuursteen. Kitrand op de tafel gelegd en de kom daarop gezet en een nacht niet aanraken, staat-ie mooi.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
De waskom hoeft in principe niet meer afgekit te worden. De waterdichte afsluiting bekom je met de afvoer set. Deze heeft een rubber die de waterdichtheid garandeerd.

Als je de onderkant (zichtrand) wil afkitten kun je hier een sanitairkit voor gebruiken. Best wit, aangezien dit niet overschilderbaar is en je waskom wit is. Hou er wel rekening mee dat het niet makkelijk is om het voegje mooi af te messen. Ook is het naar afwerking niet persé het mooiste.

Tot slot rest mij te zeggen dat de hoeveelheid water die over het kommetje morst bij handenwassen ed nagenoeg niets is. Bij ons staat er een natuurstenen waskom die intensief gebruikt wordt door ons zoontje van 5, die graag ook eens spettert en er loopt geen druppel onder de kom.

Lang verhaal kort, lekker zo laten!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
Ja maar hij is wel demontabel. Zet je hem vol in de siliconen krijg je hem echt slecht los. Ik hoop dat bij een echte wastafel er wel een bevestigingssleuf of iets dergelijks in zit. Anders word het kiezen uit minder wenselijke mogelijkheden. Zoals lijmen met one for all.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.080
399
tenzij je de afwerking 100% vertrouwd als er langdurig wat vocht onder die kom zit zou ik de naad altijd afdichten
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.148
2.627
Als hij er weer af moet, haal je een zaagdraad voor pvc pijp en zaag je de kit zo door. even plakbandje op je blad plakken, bv ducttape.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
Dank voor jullie meedenken!

Bij mij zelf in de badkamer is het een ronde kom en die heeft maar een klein contact oppervlak. Daar heb ik ook al sinds 2015 geen kit. En inderdaad op die plaats komt eigenlijk nooit (veel)water. Een paar spetters die makkelijk af te nemen zijn op goed behandeld hout.
Ik denk dat ik het toch zo laat.
Dat kitten in zo'n schuine hoek gaat anders geen schoonheidsprijs krijgen.
De afvoerplug is zoals al opgemerkt natuurlijk waterdicht met sifon verbonden op gewone manier.
De Griffon kit is niet meer verkrijgbaar.
Maar - als leek - kende ik dit niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: GerardusR

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Voor de mensen die menen dat het wel afgekit moet worden vergeet ook niet dat als er nu iets van vocht onder zou komen dit kan uit dampen. Als je hem afkit zit eventuele condens opgesloten en kan alleen maar in het hout trekken. Langs het rubber van je sifon kan het immers niet weg en langs de siliconenkit ook niet. Gevolg is dan schimmel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.