Hoe 45 graden zagen op de juiste plek?

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
Wederom een echte beginnersvraag. Sorry als er een simpel antwoord is, maar ik kom er niet op.

Ik wil een french cleat ophangsysteem gaan maken. Daarvoor wil ik latjes van 100 cm lang en 10 cm breed in een hoek van 45 graden doorzagen. Dan eindig ik dus met 2 latjes van 100 cm lang en 5 cm breed verzaagd onder een hoek van 45 graden. Echter... als ik normaal een plankje wil zagen zet ik mijn zaagblad mooi op de lijn die ik op 5 cm teken. Maar omdat het zaagblad nu schuin zal staan (45 graden), hoe wete ik dan waar ik de zaagsnede moet maken om uit het plankje van 10 cm breed twee even brede plankjes van 5 cm te maken?

Ik gebruik een invalcirkelzaag, want tafelzaag heb ik niet.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Het lijkt mij een linke zaak om een latje overlangs te zagen met een in invalzaag, maar dat is geen antwoord op je vraag.
Je tekent op de kopse kant van de lat een lijn onder 45 graden waar de zaagsnede moet komen, zodat je weet waar de zaagsnede moet komen. Zaag positioneren en dan proefstukjes zagen tot je te tevreden bent.

Of je zaagt eerst twee latjes van 5 cm en dan aan elke lat een 45 graden kant.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je zet een streep op het midden van je plankje. Daarvan uit zet je de halve dikte van je plankje uit min de halve dikte van je zaagblad.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en PdenB

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Houd wel rekening met de dikte van je zaagblad. Als je een lat van 10 cm doormidden zaagt houd je 2 stukken van ca. 4,8-4,9 cm over en niet van 5.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
@thomasz

dat valt mee hoor als je zorgt voor wat hulphout om de lat goed neer te leggen
en de geleider vast zet kan er eigenlijk niets mis gaan.


latten die niet helemaal gelijk zijn werken overigens net zo goed het is veel belangrijker dat ze goed recht zijn.
Als je ze exact gelijk wilt hebben kan je beter smallere latten pakken en het schuinen kantje er met de bovenfrees aan maken.
tip maak ze dan niet helemaal scherp dan heb je minder kans op lange splinters
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Even een proefstukje maken, met stopblokjes achter je liniaal. Dan kun je meten vanaf de achterzijde van je liniaal.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Je kan de cleats ook maken uit multiplex. Dan kan je afwisselend een rechte en een 45 graden snede maken over de lengte van een plaat en voorkom je het lastig inklemmen van kleine delen.
Zoals hierboven genoemd is het handig als de scherpe kanten verwijderd worden, zowel voor splinters, kwetsbaarheid als voor wanneer het wand-deel wat stof/zaagsel heeft gevangen wat een scherpe kant van je haak zou tegenhouden. Al zet je een afronding r=4 op beide stukken van een 18mm cleat blijft er ruim voldoende draagvlak over.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
we hoeven niet altijd mee te gaan in het vinden van een technische oplossing voor een aanpak die minstens sommigen ongewoon overkomt

en bij die 'sommigen' reken ik mijzelf

1) dat beide delen na het in 45° zagen, identiek dienen te zijn, trek ik in twijfel
het ene deel zet je onderaan, en het andere bovenaan
wat wel van belang is, is dat de oorspronkelijke latjes precies even breed zijn
is dat zo ?
2) een haaklat van 50 mm breed ?
daar zou ik nog niet aan denken
er is veel kans dat na het doorzagen van een breedte van 100 mm, beide delen krom trekken
3) hout of multiplex ?
ben het met @mroden volledig eens dat mpx en betere keuze is
4) 100 mm breed met een invalzaag in 2 zagen ?
in praktijk een grote uitdaging
hoe stabiliseer je werkstuk en zaag ?

komen die haaklatten van 100 cm lang apart, of vormen ze een langer geheel ?
 

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
Je kan de cleats ook maken uit multiplex. Dan kan je afwisselend een rechte en een 45 graden snede maken over de lengte van een plaat en voorkom je het lastig inklemmen van kleine delen.
Zoals hierboven genoemd is het handig als de scherpe kanten verwijderd worden, zowel voor splinters, kwetsbaarheid als voor wanneer het wand-deel wat stof/zaagsel heeft gevangen wat een scherpe kant van je haak zou tegenhouden. Al zet je een afronding r=4 op beide stukken van een 18mm cleat blijft er ruim voldoende draagvlak over.
Dit is uiteindelijk de oplossing waar ik voor gegaan ben. Zit nu midden in het proces. Wel mooi om te zien dat ik er niet uitkom hoe het uberhaupt te doen, maar dat ik hier meteen 10 verschillende methodes aangeboden krijg. Dank iedereen voor de antwoorden. Heel leerzaam weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: mroden

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Nog als toevoeging, wanneer je je invalzaag op een lineaal gebruikt is de zaaglijn recht en onder 45% op exact dezelfde plek. Voor de juiste plek van de lijn kun je met Pythagoras aan de slag, rekening houdend met de dikte van de zaagsnede.
Oja, probeer het eerst op een proefstukje. Een foutje is zo gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je smalle strookjes moet zagen, schroef je die gewoon op een andere plank. Strookje er naast voor de lineaal.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Ik heb het ook gewoon met een invalzaag gedaan
niks gevaarlijks aan als je zorgt voor (even dikke) ondersteuning van je geleiderail
Gewoon kalm aan dan kan het snel fout gaan
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
we hoeven niet altijd mee te gaan in het vinden van een technische oplossing voor een aanpak die minstens sommigen ongewoon overkomt

en bij die 'sommigen' reken ik mijzelf

1) dat beide delen na het in 45° zagen, identiek dienen te zijn, trek ik in twijfel
het ene deel zet je onderaan, en het andere bovenaan
wat wel van belang is, is dat de oorspronkelijke latjes precies even breed zijn
is dat zo ?
2) een haaklat van 50 mm breed ?
daar zou ik nog niet aan denken
er is veel kans dat na het doorzagen van een breedte van 100 mm, beide delen krom trekken
3) hout of multiplex ?
ben het met @mroden volledig eens dat mpx en betere keuze is
4) 100 mm breed met een invalzaag in 2 zagen ?
in praktijk een grote uitdaging
hoe stabiliseer je werkstuk en zaag ?

komen die haaklatten van 100 cm lang apart, of vormen ze een langer geheel ?

Omdat zoveel mensen zo hun best doen om te helpen, hierbij even wat feedback.

Ik heb een underlayment plaat (18mm fins vuren) gebruikt van 1000 mm breed. Op een paar balken gelegd op de vloer van mijn werkplaats. Zodat het van de grond komt en ik er met de invalcirkelzaag veilig overheen kan. 'Latten' van 500mm breed afgetekend. Dus 500mm bij 1000mm. De invalcirkelzaag mbv een geleiderail precies op de rand geplaats en zo in een hoek van 45 graden gezaagd. Vervolgens met de invalcirkelzaag 500 mm verderop een rechte zaagsnede gemaakt. Zo is 1 lat klaar. Dat proces 20x herhaald. Dus heb ik nu 20 latten van 500mm bij 1000mm met een hoek van 45 graden aan een kant.

In navolging van het advies hier ga ik de scherpe punten nog even vlakken maken. Daarna ga ik de latten van onder naar boven, boven elkaar op de muur (hout) van mijn werkplek bevestigen.

Daarna kan ik aan de slag met het maken van allerlei contrapties om mijn gereedschap n te bevestigen, die dan aan het 'french cleats' systeem kunnen worden gehangen.

In alle eerlijkheid denk ik dat velen hier een goed punt hebben dat je na verloop van tijd je gereedschap waarschijnlijk gewoon laat hangen waar het hangt en dat vastschroeven dus veel makkelijker (en goedkoper) zou zijn dan french cleats, maar het oog (zeker mijn oog) wil ook wat.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Voor een volgende keer:
Cirkelzaag op 45 graden, op 50 mm van de rand. Zagen
Cirkelzaag op 90 graden op 50 mm van de nieuwe rand.Zagen.
Nu heb je twee latten op 45 graden. Scheelt twee keer instellen van je zaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Omdat zoveel mensen zo hun best doen om te helpen, hierbij even wat feedback.

Ik heb een underlayment plaat (18mm fins vuren) gebruikt van 1000 mm breed. Op een paar balken gelegd op de vloer van mijn werkplaats. Zodat het van de grond komt en ik er met de invalcirkelzaag veilig overheen kan. 'Latten' van 500mm breed afgetekend. Dus 500mm bij 1000mm. De invalcirkelzaag mbv een geleiderail precies op de rand geplaats en zo in een hoek van 45 graden gezaagd. Vervolgens met de invalcirkelzaag 500 mm verderop een rechte zaagsnede gemaakt. Zo is 1 lat klaar. Dat proces 20x herhaald. Dus heb ik nu 20 latten van 500mm bij 1000mm met een hoek van 45 graden aan een kant.

In navolging van het advies hier ga ik de scherpe punten nog even vlakken maken. Daarna ga ik de latten van onder naar boven, boven elkaar op de muur (hout) van mijn werkplek bevestigen.

Daarna kan ik aan de slag met het maken van allerlei contrapties om mijn gereedschap n te bevestigen, die dan aan het 'french cleats' systeem kunnen worden gehangen.

In alle eerlijkheid denk ik dat velen hier een goed punt hebben dat je na verloop van tijd je gereedschap waarschijnlijk gewoon laat hangen waar het hangt en dat vastschroeven dus veel makkelijker (en goedkoper) zou zijn dan french cleats, maar het oog (zeker mijn oog) wil ook wat.
Latten van een meter breed en een halve meter hoog voor french cleats? Heb je de nulletjes allemaal goed? Het is wel consequent gedaan, dat wel.

Fijn dat het gelukt is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.