Hnefetafl spel

Akwa

Nieuw lid
16 feb 2021
12
30
34
Goedenmiddag allemaal,

Afgelopen paasweekend ben ik begonnen met het snijden de eerste van 37 (!) Hnefetafl speelstukken. Hnefetafl is een oud spel wat oorspronkel door de vikingen werd gespeeld. Er zijn verschillende varianten omdat de oorspronkelijke spelregels nooit zijn opgeschreven maar de meest gangbare gaat uit van een speelveld van 11 bij 11 vlakken. Waarbij 24 aanvallers proberen de koning te vangen, en 12 verdedigers
proberen de koning te beschermen en helpen ontsnappen naar de hoeken,
De stukken snijd ik uit lindenhout. Nou ben ik daar niet zo goed in zeker niet als het kleiner en fijner wordt. maar het is wel leuk om te doen tijdens deze koude dagen:
IMG_20210407_150106.jpg
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Ik vind ze al super grappig. Hoewel dat misschien niet het eerste is wat bij je opkomt als je aan vikings denkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Akwa

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Leuk idee om een eeuwenoud spel als inspiratie te gebruiken.. Succes!

Dit komt neer op drie verschillende type ontwerp voor de speelstukken? Verdedigers, aanvallers en koning? Of loopt het ontwerp van de speelstukken binnen de categorieën nog uit elkaar?
 
  • Leuk
Waarderingen: Akwa

Akwa

Nieuw lid
16 feb 2021
12
30
34
Leuk idee om een eeuwenoud spel als inspiratie te gebruiken.. Succes!

Dit komt neer op drie verschillende type ontwerp voor de speelstukken? Verdedigers, aanvallers en koning? Of loopt het ontwerp van de speelstukken binnen de categorieën nog uit elkaar?
Dat weet ik nog niet, ik ben sowieso van plan de verschillende partijen met kleuren van elkaar te onderscheiden, en de koning krijgt een kroon ipv een helmpje. alle stukken buiten de koning zijn verder gelijkwaardig dus is het niet nodig ze een specifiek uiterlijk te geven, het kan natuurlijk wel.
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
Goed idee! Ik ben ook gelijk geïnspireerd om iets vergelijkbaars te maken. Welke afmetingen hou jij aan voor de poppetjes? Ik zat zelf te denken aan 2*3*6 cm. Dit is vrij groot, maar nog wel te snijden voor iemand met weinig ervaring. Verdedigers van walnoot en aanvallers van linde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Akwa

Akwa

Nieuw lid
16 feb 2021
12
30
34
Goed idee! Ik ben ook gelijk geïnspireerd om iets vergelijkbaars te maken. Welke afmetingen hou jij aan voor de poppetjes? Ik zat zelf te denken aan 2*3*6 cm. Dit is vrij groot, maar nog wel te snijden voor iemand met weinig ervaring. Verdedigers van walnoot en aanvallers van linde.
2,5 x 3 x 5.7 ongeveer voor de blokjes. de poppetjes krijgen dan een basis van ruwweg 2 x 2,5 en worden 5.5 cm hoog. de 2 mm voor de hoogte is omdat ik de blokjes met de hand uit een groot blok linden zaag, en zo heb ik wat speling om de onderkanten nog mooi vlak te maken.
 

PimH

Nieuw lid
26 aug 2016
8
7
Noord Veluwe
Dat is leuk, je hoort erg weinig over dit spel. Ik ben zelf ook bezig met een spel maar mijn stukken worden beduidend kleiner. Ik snij ze "opvolgend" uit een stok van iets meer dan 10mm vierkant. Dan heb ik tenminste nog wat houvast maar daardoor worden ze wel heel wat minder gedetailleerd dan de jouwe, alleen de kop, geen schild of zo. De verdedigers komen uit een oude steel, geen idee wat voor hout, de aanvallers uit een stuk notenhout. Dat is wel veel harder vergeleken met het zachte witte hout.
Ik zal het geheel hier wel posten als het klaar is.
Waar zitten jullie, mogelijk kunnen we een keer tegen elkaar spelen . . . Hier zijn er bar weinig mensen die het spelen of zelfs maar kennen. Ik zit omgeving Elburg.

20210225_144432.jpg
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
Ik ben pas net met poppetje twee klaar, dus ik heb nog even te gaan. Dit is het eerste echte houtsnijwerk dat ik doe, dus ik ben wel benieuwd of de vooruitgang te zien is in de poppetjes die ik maak. Misschien schakel ik ook wel over op jouw formaat, dat gaat een stuk sneller.

Ik woon zelf in Wageningen. Hier is het spel wat bekender, maar ik heb het zelf nog maar een enkele keer gespeeld. Lijkt me leuk om eens tegen elkaar te spelen
 

Bijlagen

  • IMG_20210428_215919.jpg
    IMG_20210428_215919.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 33

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk, die houtsnijprojecten. Ik kan iedereen aanraden eens met Buxus aan de slag te gaan. Werkt erg fijn en vooral voor het priegelwerk is het perfect.

Ik ben benieuwd naar de hele set vikings.
 

diooksamuret

Nieuw lid
21 sep 2021
8
2
Google
Hi. Dit is een geweldige activiteit. Ik ben echt blij dat iemand zich dit spel nog herinnert, en er vooral figuren voor maakt. Dit is erg cool! Zag de stylist van dit spel in de bol https://jamminjars.nl. Het was raar maar aan de andere kant ook populiriserend! Wat vinden jullie van dat soort momenten?
 
  • Grrr
Waarderingen: BossyRangs

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.