hm1 erfstuk maar doet het niet (meer?)

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Hier nog wat instructieblaadjes ook over de opzetstukken. Hoop dat jullie er ook iets aan hebben. Mocht iemand trouwens weten of er voor dit type hm1 voor de cirkelzaag een zaagsel en stof opvangsysteem/onderdeel zijn dat ik op de stofzuiger kan aansluiten dan hoor ik dat ook graag!Bekijk bijlage pdf3hm1frees.pdf
 

Houtie

Nieuw lid
15 sep 2014
23
0
Hallo Sandro,

Hartelijk bedankt voor de leuke folders, ik heb ze me meteen opgeslagen, heb ook nog zo'n oud beestje thuis staan.
 

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
graag gedaan, nog maar een vraag dan: ik heb op de onderzijde van de motor gekeken daar staan de startcondensatorwaardes 140uF en 280 volt. 140 uF is te krijgen maar 280 volt niet. Ik kan kiezen tussen 400 of 240/250 maakt dit iets uit?
 

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Blijkt toch lastig te vinden die startcondensator. Op internet ook bijna niet te vinden en via Peulen geprobeerd maar dan bieden ze iets met andere waardes aan voor maar liefst 270 euro (!) ben al rond aan t bellen maar als iemand hier nog tips heeft: let me know..
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Sandro, even wat uitleg over uw startcondensator, de spanning, "volt" dus mag best hoger (zeker niet minder) ligger dan de waarde die nodig is dat maakt niet uit, enkel hoe hoger de waarde hoe groter in omvang, wat betreft de uf, dit is de startkracht die hij nodig heeft om als derde fase te dienen om uw motor te kunnen starten, ook dit hoeft niet voor 100% gelijk te zijn, wel liefst zo dicht mogelijk. Als je te ver zou afwijken, bij te laag wordt deze te warm, bij te hoog loopt uw motor warm. Zo kan je best eentje nemen wat je vind bij benadering, hij zal het zeker doen. € 270 is een hele bom geld voor een condensator volgens mij moet je dit zeker kunnen vinden voor de helft. Kijk eens rond op kapaza of andere tweedehands sides, ik kocht er vroeger dikwijls op rommelmarkten bij zeggen van voor een appel en een ei. succes Stefan
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Sandro, ik heb even voor je rondgekeken, surf maar naar "Huibers startcondensatoren" daar hebben ze alle soorten ook wat jij nodig hebt, succes gr stefan
 

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Stefke en allen bedankt ik heb er eentje bij Huibers besteld. ben benieuwd.. ik laat het weten! prettig weekend.
 

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Brabander, ze staan in de links van mijn eerdere berichten, klik erop en je kunt ze downloaden als het goed is..
Ik heb de machine nog niet aan de praat gekregen trouwens.. wel al een condensator in huis met de goede waardes maar nog geen sjoege van hoe ik em moet aansluiten.. ook nog geen tijd voor gehad trouwens... maar als iemand hier snapt hoe zo'n ding meestal aangesloten dient te worden dan hoor ik het graag want wat alvast vreemd is is dat ik op die oude drie kabels had zitten (bruin blauw geel) en de nieuwe condensator heeft maar twee aansluitingen? lijkt het.. dus geen aarde?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Die nieuwe is waarschijnlijk een volledig Plastic behuizing? Die oude was metaal, die moet dan ook een aarde hebben omdat als die lek slaat, de buitenkant onder spanning kan komen te staan. Dit lek slaan kan intern zijn maar ook doordat je hem letterlijk lek stoot met iets wat omvalt ofzo.
 

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
okee dus dat de nieuwe (idd van plastic) geen aarde heeft maakt niet uit dus ik kan gewoon die bruine en blauwe draad aan de lipjes bevestigen?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Klopt, op de 2 punten waar de oude zat gewoon de nieuwe eraan en als het de Condensator was, zal hij weer vrolijk starten. Je kan trouwens bij de meeste motoren wel horen of het de condensator is, als je de stromm aanzet, zal hij niet meer doen dan brommen, maar je kan hem dan wel met de hand een zetje geven, waarna hij alsnog gewoon zal starten. Daarom heet het ook een Start condensator, die zorgt dat de motor net even dat duwtje de goede kant op krijgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.