hm boren voor verenstaal

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
6.023
333
Gaanderen
Ik zoek hm boren voor gelegeerd staal. 1.1274 Met een kobaltboor kan ik een gat boren. Ik moet er een stuk of zestig doen 6mm. Voor een test laat ik een steenboor omslijpen. De slijper heeft bedenkingen bij het aantal gaten ivm standtijd. Dus een echte staalboor in hm. Liefst geen vol hardmetaal ivm breuk. Ook is de prijs van belang.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Hallo Wim, als je ze vind voor een redelijke prijs, kan je mij dan een berichtje sturen? Zoiets zoek ik ook nog in 4mm.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wellicht eerst voorboren met een klein diameter. Die kleine diameter boortjes zijn ook een stuk goedkoper. Gebruik ook wat boorwater voor de koeling is ook beter voor de standtijd
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
6.023
333
Gaanderen
Zuma ik heb 30 jaar lang boren verkocht aan dhz ers en de prof. bouw. Dit houdt niet in dat ik alles weet maar met jouw voorstel ben ik natuurlijk begonnen.
Seek wat is een redelijke prijs. Ik heb net een vol hm besteld 6mm zo rond de 22 euro ex. Als het goed is komt deze morgen uit Duitsland binnen. Denk je het hier in de buurt op te halen ligt de voorraad van die boren in Duitsland.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Bij welke firma heb je ze besteld?

22 euro klinkt wel normaal voor zoiets.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
1
zoetermeer.
Wim, ik heb zelf goede ervaringen met het omslijpen van steenboren. Gebruikte ze om gaten te boren in het lemmet van zelfgemaakte messen. Omslijpen deed ik zelf met een hardhouten malletje op een witte steen, op het oog, ongeveer dezelfde hoek als een hss metaalboor. Ze gingen inderdaad niet lang mee, maar even opnieuw slijpen is zo gebeurd. Een zes mm steenboor kost geen drol, waarom probeer je het zelf niet?

Groet, Rob.

Edit: voor de duidelijkheid: die lemmeten maakte ik van verenstaal, oude veren van vrachtauto's. Ik weet niet of dat hetzelfde verenstaal is wat jij bedoeld.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
6.023
333
Gaanderen
De stenen die ik op mijn slijpmachine heb zitten zijn niet geschikt voor HM. Het is een zeer zware professionele machine waar geen standaard stenen op kunnen. Bovendien wil ik geen vonken in mijn kleine werkplaats. Elke keer 10 minuten in de auto voor slijpen gaat hem niet worden. En een steen kopen van rond de 80 euro staat me tegen voor het geringe gebruik. Ook voorzie ik problemen met het centreren omdat de meeste steenboren een recht ingesoldeert plaatje hebben. Neemt niet weg dat ik wel een hm boortje laat omslijpen maar dit terzijde.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
3.313
20
Nijswiller
www.zwemfotoos.nl
En waarom niet plaatselijk ontlaten? Ik neem niet aan dat het staal gehard moet zijn daar waar de gaten komen?

Ik heb in een ver verleden een broodmes van een nieuw handvat voorzien. Dat mes was door en door gehard (en helemaal niet zo hard). Ik heb daar 2 verslepen steenboren op versleten, op drie gaten voor de messing spieën in het handvat. En dat was dan alleen nog maar om de reeds aanwezige gaten te vergroten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Nooit zelf geprobeerd, maar wel eens gelezen dat je heel plaatselijk kunt ontlaten door een boortje op zijn kop in de boormachine te zijn en dan hard op het metaal te duwen en snel rond draaien. Ga door tot het blauw kleurt. Dat moet ik toch eens proberen op een afvalstukje.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
1
zoetermeer.
Nooit zelf geprobeerd, maar wel eens gelezen dat je heel plaatselijk kunt ontlaten door een boortje op zijn kop in de boormachine te zijn en dan hard op het metaal te duwen en snel rond draaien. Ga door tot het blauw kleurt. Dat moet ik toch eens proberen op een afvalstukje.

Verhip, dat is slim bedacht? Inderdaad, snel eens proberen voor de grap. Even zoeken of ik nog een stukje verenstaal heb liggen!

Groet, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
6.023
333
Gaanderen
Het boortje is net binnen merk widia. Ja een merknaam die soortnaam is geworden en ontwikkeld door kruppmetal. We gaan vanavond een houder maken dat eea niet uit je handen slaat. Ook zal ik die methode van ontlaten proberen. Ik zat alleen te denken aan een vlam.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
6.023
333
Gaanderen
Dit vol hm boortje ging zeer soepel door het staal. Toch even het snijvlak nagekeken. Ja kleine stukjes hm afgebroken. Even met de leverancier overlegd. Deze stuurde een vertegenwoordiger langs. Ja voor een boortje goede service. Conclusie bij het uit de plaat komen van de boor blijft deze niet vlak liggen. Hierdoor breekt het hm uit. Nu had ik nog een hm steen universeel boortje van Bosch laten omslijpen en deze boort prima in het materiaal en nog snel ook. Ook nog even bezig geweest om de gaten te ponsen. Dit gaat ook goed maar moet ik laten doen. Nu het volgende probleem bij het bouwen van mijn zagen oplossen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Bedankt voor de informatie Wim. Ik snap eigenlijk niet wat je met dat omslijpen bedoeld. Hoe ziet het er dan uit?

Tot nu toe lukt het me aardig met een HSS Kobalt boor. Maar ik boor ook 4 mm, dat gaat wat makkelijker dan 6.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
6.023
333
Gaanderen
Kees een standaard hm steenboor heeft twee hm plaatjes die er iets boven uitsteken. Als je dit boortje herslijpt met de zelfde tophoek als een staalboor. Nu heb je een hm staal voor staal. Bij mij kan ik met een kobaltboor maar een gat boren.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
0
Moergestel
vandaag eeen testje gedaan met een one 4 all boortje van Rex ban € 6,- zonder te slijpen wekt perfect (PS het achterste verbrande gaatje is met een gewoon boortje gedaan)


foto 1.jpgfoto 4.jpg


Cas
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat ziet er goed uit! In een keer 6mm geboord? en de naam 4 all, wat wil dat zeggen, wat kan er allemaal mee boren volgens het verkooppraatje?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
1.804
26
Gem. Winsum (Groningen)
Kees een standaard hm steenboor heeft twee hm plaatjes die er iets boven uitsteken. Als je dit boortje herslijpt met de zelfde tophoek als een staalboor. Nu heb je een hm staal voor staal. Bij mij kan ik met een kobaltboor maar een gat boren.

Ik heb ook zo'n boortje nodig maar "schrok" nogal van de prijs :). Hoef maar een gaatje of hooguit paar gaatjes te boren (afgebroken stukje hard staal in waaiboomstalen lagerhuisje. Je noemt hier als alternatief het herslijpen van een "widia" steenboor. Maar is het echt voldoende om de tophoek aan te passen aan die voor staal? Of zijn er nog een meer punten waarop je moet letten bij het herslijpen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.