Naar aanleiding van mijn vragen over het zagen van kersenhouten stammen, is er mij gevraagd om eventjes mijn hobby toe te lichten met een aantal foto's
Ik ben 10jaar geleden begonnen met modelbouw van historische schepen.
Mijn eerste was de "Santisima Trinidad". Het vlagschip van de spanjaarden in de zeeslagbij trafalgear waarbij Nelson is gestorven.
Deze boot heb ik echt varend gemaakt en is ongeveer 160 op 180 cm en 70cm breed.

De 2de boot die ik gemaakt heb is de "Spinhx"
Een stoomboot met zijdelingse radars die de obelisk ,die in parijs staat nabij het louvre, heeft vervoerd van Egypte naar Frankrijk
Deze moet haar maidentrip nog maken ,maar is door corona een jaartje uitgesteld

Na deze boot wilde ik eens werken met echte gedetailleerde scheepsplannen.
Maar deze zijn niet simpel te begrijpen en daarom heb ik mij afgelopen winter in geschreven in cursus "historische modelschepen" maken in Luik.
Deze wordt gegeven door de club "Amarsenal" en heeft als doel om nieuwe leden te zoeken.
Voor mij was het vooral om de plannen te kunnen lezen/begrijpen Monographies - Ancre
Archéologie et modélisme d'Arsenal (Angleur - Wallonie - Belgique - Europe ) - Principe d'apprentissage
Deze boten worden hoofdzakelijk gemaakt in perenhout
Af en toe gebruiken we ook ebben en boxwood voor figuren en andere zaken maar dan loopt de prijs vlug op en een hobby moet betaalbaar blijven.
Dit is tot nu toe het resultaat, ik heb maar weinig foto's getrokken omdat sommige stukken 3 keer zijn gemaakt voordat ze goed zijn.
Ik heb gekozen voor de voorkant van een schip te maken
Foto's van de boeg zoals ze er nu bijligt.
De scheg: bestaande uit 11stukken.
3x opnieuw gemaakt. Hoe perfectionistischer hoe gemakkelijker het is om dit allemaal te bouwen. Niet denken van och die 1 mm. Verderop kom je in de problemen en moet je opnieuw beginnen. Geleerd met schaam en schande.
goed zicht op de 10 vulstukken met de verticale openingen (nut weet ik niet)
Deze moeten elk onder een verschillende hoek gezaagd worden . Voor de andere kant moet je de plannen in spiegelbeeld laten fotokopieren .
zijaanzicht :
vooraanzicht :
de volgende uitdaging : het boegbeeld in boxwood
blokje boxwood van 3x4x8 cm , om een idee van de grootte te hebben
de binnekant :
terug opieuw een mooi zicht op de vulstukken
Ik ben 10jaar geleden begonnen met modelbouw van historische schepen.
Mijn eerste was de "Santisima Trinidad". Het vlagschip van de spanjaarden in de zeeslagbij trafalgear waarbij Nelson is gestorven.
Deze boot heb ik echt varend gemaakt en is ongeveer 160 op 180 cm en 70cm breed.

De 2de boot die ik gemaakt heb is de "Spinhx"
Een stoomboot met zijdelingse radars die de obelisk ,die in parijs staat nabij het louvre, heeft vervoerd van Egypte naar Frankrijk
Deze moet haar maidentrip nog maken ,maar is door corona een jaartje uitgesteld

Na deze boot wilde ik eens werken met echte gedetailleerde scheepsplannen.
Maar deze zijn niet simpel te begrijpen en daarom heb ik mij afgelopen winter in geschreven in cursus "historische modelschepen" maken in Luik.
Deze wordt gegeven door de club "Amarsenal" en heeft als doel om nieuwe leden te zoeken.
Voor mij was het vooral om de plannen te kunnen lezen/begrijpen Monographies - Ancre
Archéologie et modélisme d'Arsenal (Angleur - Wallonie - Belgique - Europe ) - Principe d'apprentissage
Deze boten worden hoofdzakelijk gemaakt in perenhout
Af en toe gebruiken we ook ebben en boxwood voor figuren en andere zaken maar dan loopt de prijs vlug op en een hobby moet betaalbaar blijven.
Dit is tot nu toe het resultaat, ik heb maar weinig foto's getrokken omdat sommige stukken 3 keer zijn gemaakt voordat ze goed zijn.
Ik heb gekozen voor de voorkant van een schip te maken
Foto's van de boeg zoals ze er nu bijligt.
De scheg: bestaande uit 11stukken.
3x opnieuw gemaakt. Hoe perfectionistischer hoe gemakkelijker het is om dit allemaal te bouwen. Niet denken van och die 1 mm. Verderop kom je in de problemen en moet je opnieuw beginnen. Geleerd met schaam en schande.
goed zicht op de 10 vulstukken met de verticale openingen (nut weet ik niet)
Deze moeten elk onder een verschillende hoek gezaagd worden . Voor de andere kant moet je de plannen in spiegelbeeld laten fotokopieren .
zijaanzicht :
vooraanzicht :
de volgende uitdaging : het boegbeeld in boxwood
blokje boxwood van 3x4x8 cm , om een idee van de grootte te hebben
de binnekant :
terug opieuw een mooi zicht op de vulstukken