Hikouki Kanna

Geck0

Actieve deelnemer
Wederom een schaaf gemaakt!
Ditmaal gaat het om een "hikouki kanna" deze schaaf wordt gebruikt voor de dikte te schaven van kumiko strips.
WXUX2610.JPG
IMG_9193.jpg
Hiervoor gebruikte ik het mini schaafje van BridgeCity tools voor dikte en breedte.
Het probleem viel af en toe op dat soms wat dikte verschil had in de 3mm & 2mm strips.

Dit schijnt te komen doordat tijdens het schaven de dunne flexibele houtjes omhoog duwen richting de beitel..,

Nu de oplossing zit hem in de onderkant van deze schaaf.
Een naar beneden duwend houtje :)

IMG_9174.jpg
IMG_9175.jpg
IMG_9223.jpg


Ben nog wat testjes aan het doen (vooral met sterkte van de veertjes)
Deze week wil ik wat strips zagen en dan kan ik um echt goed uitproberen!

Zover ben ik tevreden hij schaaft goed

Hieronder nog wat maakt foto's
IMG_9224.JPG

IMG_9227.JPG

IMG_9248.JPG

Filmpjes


 

Bijlagen

  • IMG_9242.JPG
    IMG_9242.JPG
    150 KB · Weergaven: 16

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Alleen dat geluid al, als je schaaft!
Mooi gemaakt en goed gevonden dat 'naar beneden duw blokje'. Ben benieuwd of het inderdaad een verbetering geeft.
Je kan aan de schaaf ook wel zien dat jij heel nauwkeurig werkt. Altijd :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Geck0

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Mooi gemaakt! Maar dat is wel interessant, ik heb zelf wat "ski's" gemaakt voor een klein blokschaafje, maar moet nog gaten in de schaaf boren en tappen, maar da's niet genoeg kennelijk. Eens broeden op een vergelijkbare constructie die onder een blokschaaf past. Zal waarschijnlijk komen doordat het latje tegen de eindstop stuikt, en dan zo slap is, gecombineerd met de beitel die hem omhoog wil trekken, dat ie dan dus dunner wordt. Vraag me af wat er gebeurd als je het latje niet tegen een eindstop aan laat duwen, maar hem aan de andere kant vastklemt of zet (spijker erin), dan zal ie denk ik minder omhoog willen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Geck0

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Mooi gemaakt! Maar dat is wel interessant, ik heb zelf wat "ski's" gemaakt voor een klein blokschaafje, maar moet nog gaten in de schaaf boren en tappen, maar da's niet genoeg kennelijk. Eens broeden op een vergelijkbare constructie die onder een blokschaaf past. Zal waarschijnlijk komen doordat het latje tegen de eindstop stuikt, en dan zo slap is, gecombineerd met de beitel die hem omhoog wil trekken, dat ie dan dus dunner wordt. Vraag me af wat er gebeurd als je het latje niet tegen een eindstop aan laat duwen, maar hem aan de andere kant vastklemt of zet (spijker erin), dan zal ie denk ik minder omhoog willen.
Wat ik meestal doe is de achterkant vastpakken en dan op maat schaven (vaak komen ze zo'n 3,5mm van de zaagtafel af). Echter hou je het probleem dat de schaaf (als ie goed scherp is vooral) het hout omhoog trekt, ook als je hem aan de andere kant vast maakt. Enige andere oplossing zou zijn om het latje met dubbelzijdig tape vast te plakken denk ik. Dit is wel een ingenieuze oplossing moet ik zeggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.