Hier zijn ze! (Felders)

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi Benchworks,

Proficiat met je machines. Echt top!
Als je nauwkeurige zaagbewerkingen wilt, is er dan een groot verschil tussen Felder en Robland?
Of is dit toch minimaal? Felder staat wel gekend om zijn kwaliteit.
Bij mij zal het bij dromen blijven om zo'n mooi bedrijfje op te starten:)

Groetjes,

Rocky
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hoi Benchworks,
Als je nauwkeurige zaagbewerkingen wilt, is er dan een groot verschil tussen Felder en Robland?
Of is dit toch minimaal? Felder staat wel gekend om zijn kwaliteit.

Laten we zeggen dat je niet aan een meubel kan zien of die met Robland of Felder is gemaakt, het is voor mij nog even wennen. Er zijn zaken beter, en andere zaken minder.
Bij de Robland is het aflezen en afstellen van de aanslagen erg makkelijk, bij de paneelzaag op de afkort zit een loep die je heel duidelijk en snel laat aflezen waar je exact zit, en de langsgeleider lees je rechts af van de geleider langs een laag donker stuk.

Bij Felder is de aflezing op de afkort niet zo duidelijk, en vooral hij staat links van de aanslag waardoor je niet kleiner dan 18 cm kan afkorten! Bij robland kan je die instellen vanaf 6cm, maar het is pas veilig vanaf 9cm. Maar het ergste is de parallel aanslag aflezing, je moet recht naar beneden zien te kijken langs de geleider en meetlat, als je je hoofd een beetje links of rechts beweegt dan zit je er makkelijker 1mm naast, het lijkt voorlopig meer op gokwerk. Ook de knop om de aanslag vast te zetten is belachelijk hard, als je die wil los doen moet je eraan trekken alsof je 50kg moest oplichten.

De aanslagen stonden trouwens niet exact genoeg voor mij, weken zo'n 1mm af per m, gelukkig is het instellen relatief makkelijk tov Robland. Maar nu dat die juist staan merk ik dat de rechter achterkant van het zaagblad het werkstuk raakt en stog opwaait en vooral sporen nalaat. dus ik begin te denken dat het hele zaag aggregaat niet exact in lijn staat.

Mijn enig probleem zover met de AD 741 schaafbank is de hendel om de aandrijving aan/uit en snelheid te kiezen, die is erg stroef en het is voorlopig gokwerk, een beetje zoals je eerste keer de versnellingen van een auto gebruiken. (dit en de riem van de motor die ik zelf heb moeten aanspannen)

Dit ter zijde, je voelt wel dat het zeer solide machines zijn, en eens goed afgesteld moet het een plezier om te gebruiken zijn, maar we zijn er nog niet helemaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.