HET verschil tussen 230 volt en 380

slashw

Nieuw lid
10 aug 2013
9
0
Als de machine een softstart heeft dan is dat niet nodig, maar als bij het inschakelen de volle spanning in 1 klap erop gezet wordt dan is de trage zekering bijna altijd nodig. Dit is vooral bij motoren met een vermogen boven de 1800W en een zekering van 16A. (echt oudere machines, 25+ jaar, kunnen dat al met lagere vermogens hebben)

@fantic , dank voor je duidelijke antwoord(en).
@alle anderen , dank voor jullie input.

mvg wim
 

slashw

Nieuw lid
10 aug 2013
9
0
@sang
Nee , daarom had ik beide opties open gelaten. Ga nu inventariseren wat de kosten kunnen zijn.

(sang ipv said)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Voor een leek volkomen onbegrijpelijke taal!!



Wat ik jammer vind is dat het volkomen juiste antwoord van Mathieu niet begrepen word Door velen. Ook dat is begrijpelijk want dit is een houtbewerking s forum. Toch is het heel fijn als er techneuten zijn die het volledig begrijpen. Helaas blijft dit voor anderen onbegrepen. Als een leek het over 230/220 volt heeft bedoelt hij bijna altijd een fase. Bij 380/400 bedoelt men 3 fase. Arbeids factor heeft een leek nooit van gehoord. Hoe dichter bij 1 Hoe beter. Als ik het vrij vertaal dichter naar de 1 is economischer.
In het algemeen is een 3 fase motor sterker dan een 1 fase.

Heren houtwormen begrijp dat vele van onze termen voor vonkenboeren ook niet te begrijpen zijn.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
@ slashw:
Heb je automatische zekeringen in je groepenkast of ouderwetsche smeltzekeringen ?
Als het automaten zijn, dan zit er normaal een automaat in met een B-karakteristiek.
Voor machines met een grote aanloopstroom heb je C-karakteristiek nodig.
Voor bijvoorbeeld een Hager groepenkast, kost zo`n automaat met C-karakteristiek €20.....
 

slashw

Nieuw lid
10 aug 2013
9
0
@gasman ,
Ik heb automatische zekeringen, dankjewel voor de info.

- - - Updated - - -

@ Ronald L.
Dit speelt in nederland.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Waarom zou je in Nederland 220V (240V, eigenlijk) niet met 20, 25 of zelfs 32 A mogen afzekeren? Zo lang je stopcontacten er maar mee om kunnen gaan (dan krijg je van die blauwe stopcontacten die je wel op campings ziet, die gaan tot 32A) en je kabels dik genoeg zijn. Komt bijna niet voor natuurlijk, omdat krachtstroom veel goedkoper is dan.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In huisinstallaties is dit in nederland volgens de voorschriften niet toegestaan. Daarom ook de vraag welk land.
Ook moeten de zekeringen selectief zijn met de hoofdzekeringen, bij 25 A dus max 16 A erachter.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Als een smeltzekering geplaatst is mag je ook met maximaal 16 A afzekeren voor stopkontakten (2,5 mm2). Automaten mogen 20 A.
Als je nog smeltzekeringen (stoppen) hebt zitten zou ik bij de plaatsing van een zware machine een renovatie van de groepenkast overwegen en automaten plaatsen.
Smeltzekeringen in een huishoudelijke installatie zijn niet meer van deze tijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.