Het nieuwe zaagje van Brekelplanes !!!

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hoi Roeland

Als leermoment wil ik je graag het volgende aanbieden, en omdat het mogelijk voor andere forumleden ook belangrijk kan zijn schrijf ik het hier in het openbaar.

In een klassiek houten zaaghandvat lette de bouwer er heel goed op hoe de nerf van het hout doorliep in het zwakste deel van het handvat, zodat er zoveel mogelijk lange vezels doorlopen. In de handleiding van de gramercy zaagkits staat dit heel goed omschreven op de eerste pagina. http://www.toolsforworkingwood.com/prodimg/gt/pdf/GT-DKITXX_INST.pdf
In jouw handvat loopt de nerf niet parallel met het smalle deel bovenin het handvat, maar bovendien heb je een zwak deel gemaakt aan de voorkant van het handvat. Daar zit een smal stuk met alleen maar korte houtnerven. Bovendien vormt de rest van het handvat nogal een flinke hefboom. Stel je eens voor dat de zaag valt op het handvat op de onderste punt, en bedenk dan wat voor krachten er op dat zwakste punt komen te staan.

Verder heb je gekozen voor een hele steile hoek van het handvat. Als je tijdens het zagen je wijsvinger uitsteekt wijst die over de zaag heen. Vroege kapzagen uit de 18e eeuw hadden dat ook, maar in minder sterke mate. Het gevolg is dat je alleen horizontale kracht uit oefent en nauwelijks verticaal. Die oude zagen hadden nog een zware messing rug die hielp om de zaagtanden in het hout te houden. Dit werkt allemaal prima zolang de tanden scherp zijn. Het idee is dat de oude meesters heel goed in staat waren om zelf hun zagen te slijpen. Later, in de 19e eeuw kwam de hoek van het handvat in een steeds schevere hoek te staan waardoor de wijsvinger meer naar het midden van de tandlijn wijst. Hierdoor wordt bij elke streek ook verticale kracht uitgeoefend waardoor de tanden in het hout worden gedrukt en nog blijven snijden als ze niet meer zo heel scherp zijn. Een zaag volgens het oudste ontwerp is dus eigenlijk alleen geschikt voor mensen die zelf hun zaag kunnen slijpen, want professionele handzagen slijpers zijn erg zeldzaam geworden.

Vergeleken met de oude meesters uit de 17e-18e eeuw zijn wij maar snotneuzen op handgereedschap gebied. En net als alle snotneuzen zijn we natuurlijk eigenwijs en denken alles beter te weten. Maar we kunnen heel veel leren van hun ontwerpen, methodes en gereedschappen.
 

Mac

Actieve deelnemer
Ik ben het eens met de andere posters over de nerf die beter over had handvat verdeeld had kunnen worden.

Dat gezegd: hoe groot is de kans dat een "*speciaal ingekocht" stuk gereedschap van een schaafbank valt? Ik heb, zoals velen, een houten vloer in mijn werkplaats gelegd juist om de ergste schade bij vallende beitels en schaven te voorkomen maar daarnaast kijkt men toch wel erg uit lijkt me, zeker met de prijzen van ons "speciaal ingekochte" gereedschap.
En: zou het onverhoopt gebeuren dat de zaag valt en het handvat breekt..... dan maak je toch gewoon een nieuwe?? Da's nou net waar we hier allemaal mee bezig zijn lijkt me zo :)

Ik zal eerlijk toegeven dat ik deze zaag besteld heb ( is nog onderweg ) vanwege het formaat, wordt geleverd in de door mij gewenste tandzetting én het handvat. Ik vindt dit gewoon veel mooier dan een plastic geval uit de bouwmarkt.

Ik heb ook enkele Pax zagen die zich ongeveer in dezelfde prijsklasse bevinden maar hoe mooi ze ook zijn, het zijn geen handgemaakte zagen. En dat is deze wel en daar wordt ik blij van:).

Zelf een zaag slijpen is niet moeilijk maar ik heb het idee dat het een soort mythe --aan het worden-- is waardoor weinigen eraan durven te beginnen, maar het stelt echt niet veel voor. Ik meen zelfs dat Seek daar ook iets interessants over heeft gepost een keer.

@Seek: Zie ik op jouw werkbank wat dingen liggen die door onze gitaarspelende vriend in de UK zijn gemaakt?

Goed weekend allemaal

*Speciaal ingekocht = bij de kollektie voegen, maar ik wil het "k" woord niet gebruiken omdat ik daarmee toegeef ook aan dit syndroom te lijden..
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Seek,

Je hebt gelijk en met je kennis zit het wel goed, maar ik ben graag eigen wijs.
Ik heb er expres voor gekozen om in het dunste deel van het handvat de houtdraad horizontaal te laten lopen het risico bij vallen en het breken van het handvat neem ik op de koop toe.
Gisteravond heb ik een handvat gemaakt waarbij ik uit voorzorg een messing draaid end van onderaf heb ingebracht zal straks even een foto posten.
Wat betreft hoek van de handgreep ik wilde juist een stijlere hoek het zaagt reuze ontspannend.
Normaal hou je je wijsvinger parallel aan het zaagblad en niet naar beneden wijzend, denk maar aan een toffelzaagje, dit heeft er oa mee toemaken dat je vanuit je hele arm en lichaam kan zagen.
Ik wil je in ieder geval bedanken voor je leerzame bijdrage en link deze kende ik niet heb het aandachtig door gelezen en onderschrijf het.
Maar ik blijf in hart en ziel een ambachtsman en ontwikkel me graag door het bouwen c.q. Ontwerpen van houtbewerkings gereedschap.
Voorts kan ik alleen mijn uitnodiging herhalen kom naar de open houtdag en je kunt de diverse zaagjes uitproberen.
Schikt het je niet dan wil ik met alle liefde een zaagje naar je toe sturen zodat je deze kan testen en plaats dan de review op dit mooie forum.

Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja prima. Als mensen weten wat de design compromissen zijn kunnen ze zelf beslissen wat ze kopen. En zagen slijpen moet je inderdaad gewoon leren. Ik heb pas nog een engelse instructie video in het videos forum gepost.

En welke Engelse vriend? Ik weet van niks. Wat maakt hij dan?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zoals beloofd wat fotootjes

zaagje bijna klaar je ziet het messing boutje(6x60) op 5.5mm boren en dan rustig indraaien

zwaluwstaartzaag1.jpg

aangepast zaagje temidden van haar broers en/of zusters

zwaluwstaartzaag2.jpg

links onder het eerste zaagje, rechts onder het tweede zaagje, linksboven de verbeterde zaag

zwaluwstaartzaagje3.jpg

Mac als het zaaghandvat onverhoopt mocht breken dan kun je hem altijd terugsturen en zal ik dit deskundig herstellen, ook als hij niet gebroken is kun je hem terug zenden voor een aanpassing aan het handvat(inbrengen van een messing draadend/bout).Free of charge en de portokosten zijn ook voor mij.
En inderdaad Mac als het handvat breekt dan verlijm je hem gewoon weer een nieuw handvat maken kan altijd, is trouwens erg leuk om te doen; heerlijk vormgeven in hout.
Goed deze post is gestart als een review mijn aanbod aan Seek staat mochten andere liefhebbers hem uit willen proberen kom naar de open houtdag in Zwolle vanaf 13.00 daar kun je de zaagjes uitproberen en naderhand even een review schrijven :) :) :)

Roeland
 
Laatst bewerkt:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
ik ben graag eigen wijs.
Ik heb er expres voor gekozen om in het dunste deel van het handvat de houtdraad horizontaal te laten lopen het risico bij vallen en het breken van het handvat neem ik op de koop toe.
Roeland
dan zou ik toch graag de reden weten, waarom zo eigenwijs
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Gelukkig dat je de kritiek niet negatief opvat maar een verbetering hebt aangebracht. Want ik juich dit soort initiatieven juist van harte toe.

Helaas, 1 september heb ik al een lang weekend met oude schoolvrienden in de agenda staan. Ik moet echt eens een excuus gaan bedenken om langs Zwolle te rijden.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
maar je vertelt nog de reden niet, is het toevallig toch dommigheid:rolleyes:
Dat hoop ik niet!!!
Vond het gewoon mooier bij de vorm van het handvat passen en waar praten we over ook bij de draad in de lengte van het dunste stuk blijft dit het zwakste punt van het handvat.
Ook voor deze zaagjes is hier het breekpunt. Heb in mijn bezit een mooi schulpzaagje waarbij ze in de zwakke punten een veer hebben gelijmd.
Op het handvat staat: Unbreakable Pattented zaagje komt uit Engeland Sheffield het is natuurlijk niet onbreekbaar maar verstevigd zodat de kans op breuk verkelint wordt.
Hout kan immers met de juiste krachten altijd wel stuk.

Roeland
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Mooie gereedschappen maak je Roeland, en als we geen eigen wijze mensen hadden, waren we allemaal het zelfde, en dat word ook snel saai.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.