Het MOT : workshop Stage Vakwerk (5 dagen)

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.676
721
Antwerpen
info te vinden op website

De Stage vakwerk is een vijfdaagse stage. De bedoeling van de stage is dat elke deelnemer onder begeleiding van ervaren lesgevers alle stappen van het bouwproces doorloopt, van het kantrechten van de boomstammen en het uittekenen en kappen van de houtverbindingen, tot het oprichten. Ervaring met houtbewerking is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk voor het volgen van deze stage.

Vakwerk​

Vakwerk is een historische voorganger van de huidige houtskeletbouw. Een gebouw in vakwerk is opgetrokken uit een houten constructie van verticale stijlen, horizontale regels en diagonale schoren. De wanden van dit ‘skelet’ kunnen worden gesloten door een vlecht- of vitswerk van soepele twijgen of gekloven latjes te bekleden met een mengeling van leem en stro.

Vakwerk was eeuwenlang in grote delen van Europa, ook in Vlaanderen, technisch een goed alternatief voor bak- en natuursteen die niet altijd en overal beschikbaar of betaalbaar was. Maar omdat het meer onderhoud vraagt dan een stenen bouwwerk, werd vakwerk vanaf het begin van de twintigste eeuw nog amper toegepast. Vandaag is bouwen met leem echter aan een heropleving bezig vanwege de ecologische voordelen. Met deze stage bieden we een praktische kennismaking met deze historische bouwtechniek.

Loge of bouwloods​

Tijdens deze stage bouwen we een loge of bouwloods. Dat is een gebouw waaronder bouwvakkers op grote middeleeuwse werven beschut hun werk konden doen. Vooral de steenkappers werkten onder zo'n loods. De bouwloodsen verschilden van vorm, maar waren vaak constructies met open wanden, om veel licht toe te laten. De bouwloods die nu gemaakt wordt, is geïnspireerd op bouwloodsen die we kennen van historische afbeeldingen, maar is geen exacte kopie. De loods zal eerst op het grasveld voor het Guldendal opgetrokken worden in afwachting van werken aan het Prinsenkasteel. Eens die werken achter de rug zijn, zal de bouwloods gedemonteerd en verplaatst worden naar het eiland. Daar zal ze dienen als aankleding van de site als bouwwerf en onderdak bieden aan demonstraties, workshops en andere activiteiten.

Aantal Maximum 8 deelnemers per team (dag 1 en 5 is met alle teams samen) Wanneer
  • dinsdag 10 september 2024: startdag voor team A, B en C
  • woensdag 11, 18 en 25 september 2024: team A
  • donderdag 12, 19 en 26 september 2024: team B
  • vrijdag 13, 20 en 27 september 2024: team C
  • zaterdag 28 september: richten voor team A, B en C
Prijs 500 euro per deelnemer, incl. toegangsticket voor het museum
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en baas

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
231
19
culemborg
Als ik aan een stage denk dan ben ik gewend dat ik een stagevergoeding betaal aan de stagiair. Niet dat de stagiair mij dan 500 euro geeft om stage bij mij te mogen lopen.
Het is dus een cursus? (Of is stage Vlaams voor cursus, dat kan ook natuurlijk)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.