Al een jaar ben ik vlijtig, en vaak ook niet zo vlijtig, bezig om een nieuwe medicijn kast te maken. Onze badkamer is nog in echt jaren 80 stijl gedecoreerd en heeft wel eens een facelift nodig. Mijn idee is een mooie strakke badkamer met twee objecten in een hele ouderwetse stijl. Het is de stijl die je in Engeland in de 17e eeuw nogal veel ziet. Kasten, kisten, stoelen e.d. gemaakt door de "joiner", de schrijnwerker of kistenmaker werd dat toen bij ons genoemd. Het is een eenvoudige stijl meubels, meest met pen en gat verbindingen, maar dan flink versierd met snijwerk. In Nederland vond je ook zulk soort meubels, maar veel had hier toen een meer luxe uitstraling, ten minste van wat je terug vind in de boeken en musea. Eenvoudiger werk is waarschijnlijk verloren gegaan, terwijl veel wel in Engeland bewaard is gebleven.
Ik heb als model de spice chest genomen, het specerijen kabinet. Op sites van antiek handelaren zijn er heel wat te vinden. Ik heb niet 1 model gecopieerd maar heb me laten inspireren, waarbij ik veel vrijheden heb genomen. Eerste vrijheid is al de materiaal keus. Bijna alles was toen van eiken gemaakt, maar ik heb gekozen voor kersenhout. Het inwendige heeft meestal een verdeling met heel veel laadjes.
Zomaar wat voorbeeldjes, de laatste is trouwens Nederlands, prachtig gefineerd:

Ik heb als model de spice chest genomen, het specerijen kabinet. Op sites van antiek handelaren zijn er heel wat te vinden. Ik heb niet 1 model gecopieerd maar heb me laten inspireren, waarbij ik veel vrijheden heb genomen. Eerste vrijheid is al de materiaal keus. Bijna alles was toen van eiken gemaakt, maar ik heb gekozen voor kersenhout. Het inwendige heeft meestal een verdeling met heel veel laadjes.
Zomaar wat voorbeeldjes, de laatste is trouwens Nederlands, prachtig gefineerd: