Het kan ook fout gaan

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
546
266
61
Wetteren, Belgie
Vandaag voor de eerste keer echt gewerkt in mijn nieuwe werkplaats. Bij het zagen van dunne latjes ben ik met mijn duwstok tegen het zaagblad gebotst en kreeg ik een fikse kick-back. Dat is dus bij de dokter geëindigd met vijf hechtingen en op zijn minst een weekje verbod tot werken.
Stom ongeval en ik ben kwaad op mezelf maar het had erger kunnen eindigen.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.426
540
neem voor dunne latjes een duwhout geen stok
het duwhout zaag je mee tot je de lat voorbij de hulpgeleider hebt geduwd en trek je dan terug
(uiteraadt maak je het handvat ook van hout maar daar kon ik zo snel geen voorbeeld van vinden)

1756749410470.png

• Leuk
Waarderingen: Superbra en ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.326
704
Noord-Veluwe / Skåne
Wat boertje zegt: voor dit soort dingen is een duwhout beter geschikt. Was je stok van hard plastic misschien? Daar heb ik wel vaker van gezien dat dat lelijk kan "knallen: als het een zaagblad raakt.

Veel sterkte met het herstel. Hoop dat het niet al te pijnlijk is voor je.

• Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
546
266
61
Wetteren, Belgie
Was je stok van hard plastic misschien?
Nope. Van hout. Maar dat kan blijkbaar ook goed knallen :rolleyes:
Veel sterkte met het herstel. Hoop dat het niet al te pijnlijk is voor je.
Doet behoorlijk pijn, maar dat doet de les nog beter onthouden. Zoals de meeste ongevallen stom maar je leert er wat van.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hdv

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
107
62
En wat is er dan precies gebeurd? De duwstok sloeg terug en daarna sneed die daarna in je? En dat was omdat het hout scherp was geworden door in aanraking met het zaagblad te komen?

Of gebeurde er iets heel anders?

• Leuk
Waarderingen: LFlab

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
546
266
61
Wetteren, Belgie
En wat is er dan precies gebeurd? De duwstok sloeg terug en daarna sneed die daarna in je? En dat was omdat het hout scherp was geworden door in aanraking met het zaagblad te komen?

Of gebeurde er iets heel anders?
De latjes waren te dun om mijn normale duwstok te gebruiken dus nam ik een restje hout van zo'n 25 cm. De eerste keer ging het goed maar de tweede keer was het prijs. Mijn 'duwstokje' was in hoek gezaagd met een scherpe rand die een diepe snee gemaakt heeft in mijn hand.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
316
113
Balen! En beterschap. Er zijn zoveel dingen die bijdragen aan voorkomen van ongelukken. Je kunt nu goed analyseren wat er gebeurt is en daar van leren zoals je zelf al zegt.
Een zaagblad dat hoog staat (en scherp is) helpt mee inderdaad, maar een hoog zaagblad, zeker zonder beschermkap heeft uiteraard ook weer gevaren.
Het is eigenlijk ook wel van de situatie afhankelijk wat het meest veilig is, en zoals je aangeeft, eerst even nadenken en dan zagen.
Er zijn wel basis vuistregels bijv. over hoe de langs geleider moet staan tov het blad etc.
Je grootste vrienden zijn bewustzijn, waakzaamheid en alertheid en hierdoor steeds bezig zijn met de vraag of hetgeen je aan het doen bent veilig is. Je bent nu weer een stuk bewuster!
Verder is er op YouTube heel veel kennis te vinden, maar ik zie helaas toch ook wel heel veel beelden van houtbewerkers die het verkeerde voorbeeld geven, dus ook daar mogen we kritisch op zijn.

• Leuk
Waarderingen: Athanor en Superbra

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.973
1.199
Leeuwarden
Mij is altijd gezegd om drie tanden boven het werkstuk te laten uitsteken. Is het dan beter om het zaagblad altijd op de hoogste stand te zetten?
Ja, zo heb ik het op de ambachtsschool geleerd. Maar er zijn situaties te bedenken waar je andere keuzes maakt en je rekening kunt houden met de manier waarop je dan het hout door de zaag heen haalt.

• Leuk

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.744
1.069
71
Veldhoven
Oei, schrikken! Sterkte en beterschap.
Voor hele dunne latjes heb ik in China een mini zaagtafeltje gekocht. Zie foto.
Maar ook daar kun je jezelf lelijk mee bezeren, heb ik geleerd....
saw.jpg

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.524
2.694
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mij is altijd gezegd om drie tanden boven het werkstuk te laten uitsteken. Is het dan beter om het zaagblad altijd op de hoogste stand te zetten?
daar is niets fouts aan
hoe meer tanden tegelijk in het hout, hoe fijner de zaagrand

een ander aspect is de neerwaartse druk
hoe lager de stand van het zaagblad, hoe meer de tanden horizontaal draaien, waardoor de neerwaartse druk klein is, en de terugslagkracht het grootst
is het moeilijker om het werkstuk vlak op de tafel te houden, dan zet je het zaagblad op zijn hoogste stand
op die wijze komen de tanden zo vertikaal mogelijk in het werkstuk, waardoor de neerwaartse druk zo groot mogelijk is

smalle stroken zaag ik altijd eerst op brutomaat
een zaagsnede is zelden voldoende vlak
nadien door de vandikte
meestal gaat die tot 3 mm

• Leuk

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.326
704
Noord-Veluwe / Skåne
Ik werk met een kap aan een arm boven het zaagblad, dus misschien dat ik daarom de voorkeur geef aan een lage stand van het blad.

Precies wat Bert al aangeeft: doordat de tanden meer in het vlak van het hout het hout verlaten is er minder sprake van uitbraak.

Maar je moet het blad ook weer niet al te laag plaatsen. De volledige keel van de tanden moet uit het hout komen, zodat het zaagsel goed afgevoerd kan worden en de warmte weg kan. Bij dun hout is dat minder belangrijk dan bij dik hout.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.