Het had zo mooi kunnen zijn.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Na veel geschuur en geschaaf vol ongeduld de longbow uitgetrokken om te kijken wat het pondage zou zijn.
Waarschijnlijk boven de 40 pond.
Waarschijnlijk, want de backing zei "krak". Stom en een beginnersfout. De boog moet eerst wennen aan de krachten. Het is/was een boog geworden met Hicory als backing en Essen als belly. Met Essen ben ik niet helemaal tevreden omdat de boog wel erg naar de pees is gaan staan zoals op de foto te zien is, terwijl de pees er nog niet eens op zit. Nu zit ik te twijfelen of ik nog een keer Essen zal gebruiken of direct maar iets als IPE of Surinaams Groenhart.
WP_20140826_003.jpgWP_20140826_002.jpgWP_20140826_001.jpg
 

tuoh

Oud hout
Een eerste vereiste aan hout in deze toepassing is een recht draadverloop, zowel frontaal als zijdelings. Aan de barst te zien loopt de nerf jammer genoeg behoorlijk uit het hout hier, dat "moet" wel barsten op deze manier.
Robin Hood zal zijn boog ook niet van de eerste maal perfect gebouwd hebben;) Ik zou niet te snel beginnen switchen met houtsoorten, maar expertise opbouwen met de houtsoorten die je nu gebruikt hebt. Zoek wel naar rechtdradig hout, dat is in deze toepassing een dwingende voorwaarde. Niet elk stuk hout kan omgevormd worden tot een perfect werkende boog, het zoeken van een geschikt stuk hout zal nog de moeilijkste opdracht worden denk ik.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Andre, is het in dat licht niet een optie om de 'blank' voor een boog niet te zagen (dan moet je namelijk 'verplicht' rechtdradig hout hebben), maar te splijten, en vervolgens te richten (warmte, stoom)? Dat wordt tenminste ook zo gedaan bij (gelamineerde) gereedschappen van gespleten bamboe (hengels, zes driekantige strips tot zeshoek verlijmd; bogen).
 

tuoh

Oud hout
Henk, gekliefd hout als uitgangsmateriaal zou ideaal zijn hier, voor Essen geen probleem, rondhout ervan is snel te vinden. Hickory daarentegen is een ander paar mouwen, dat zul je enkel vinden op planken gezaagd. Er kan inplaats van Hickory ook wel robinia gebruikt worden, dat vind je wel als rondhout;)

Bij de "traditionele" bogenbouw word het richten met warmte enkel gedaan bij het pijlen maken denk ik, de boog(armen) word(en) met de spookschaaf onderhanden genomen om zo een gelijkmatige buiging te krijgen.
Tijdens het stomen of verwarmen zou je wel eens kunnen af te rekenen krijgen met collaps, dat is geen goede zaak voor de veerkracht van het hout. Om dezelfde reden zou het uitgangsmateriaal best altijd op natuurlijke wijze moeten gedroogd worden. Hout uit de droogoven is soms wat brosser dan natuurlijk gedroogd hout. Laat nu net Essen een houtsoort zijn waar je dit soms tegenkomt.

Kan je moeilijk aan geschikt materiaal komen ( rechtdradig hout) dan zou ik eerder opteren voor een gelamineerde boog bestaande uit veel dunne lamellen:p Hier is het draadverloop minder kritisch.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kan je moeilijk aan geschikt materiaal komen ( rechtdradig hout) dan zou ik eerder opteren voor een gelamineerde boog bestaande uit veel dunne lamellen:p Hier is het draadverloop minder kritisch.

Lijkt me idd nog beter. En tegenwoordig, met de kwaliteit van de verkrijgbare lijm ook denk ik de beste aanpak - tenzij je traditioneel wilt gaan, maar een boog uit twee materialen is denk ik ook al niet traditioneel. Dan moet je het toch met een stuk taxus met kern- en spinthout doen denk ik. Of een Mongoolse recurve uit dierlijk materiaal... (de Mongolen hadden kennelijk korte bogen met extreme recurves die feitelijk als een compound-bow werkten en die ze effectief al paardrijdend konden gebruiken - ik herinner me een Scientific AMerican artikel hierover, van zeker 20 jaar geleden).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.