Het gebruiksklaar maken van een nieuwe schaaf door Chris Schwarz

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hoe breed is de spie?

Ja inderdaad in de lengte, dus van dun naar dik.

Een groef is denk ik het makkelijkste. Maak hem niet gelijk te breed, beter stap voor stap breder maken.

Bedenk wel, als dit niet werkt je waarschijnlijk een nieuwe spie moet maken.

Ik denk dat de spie te veel klemkracht heeft, bij de oude houten schaven klemt de spie ook voornamelijk op de spie benen, en niet op de volledige spie.
En dat hij daarom gaat schuiven op je keerbeitel schroef.

je krijgt denk ik wel een uitsparing midden op je spie, maar daar zou ik me niet druk om maken, dat kun je wel mooi afwerken.

Je bent een heel eind met je mooie schaafje, niet opgeven, das zonde.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik ga er wel even, na een borrel, van uit dat je de schaaf niet probeert dieper te stellen met een te vaste spie.
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Daar ga ik ook van uit :) Handvast zeg maar. Maar het is wel altijd een spel van: zit'ie net te los dan valt de beitel er zo doorheen, zit'ie te vast dan werkt het ook niet soepel.
Ik pruts nog even verder!
Groeten!
Joop
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bij mij lijkt het nu beter te gaan. Ik heb wat meer ruimte in de holte van de spie gemaakt voor de moer op de keerbeitel, en ik heb helemaal de passing van de spie sterk verbeterd. Die zat namelijk eigenlijk maar aan 1 kant goed vast. Nu hoef ik hem dus ook minder strak vast te slaan. De laatste plank ging een stuk beter zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.