Het einde van Dictum?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.616
1.245
Enschede, Twente
Triton het zelfde verhaal, is inmiddels overgenomen door Australie's grootste handelaar in houtbewerkingsspullen.
Wel even een nuance: Triton is/was een merk van machines, terwijl Axminster een Engelse keten van winkels is/was die ook onder eigen naam machines etc liet maken en verkocht.

Wat Axminster deed, dus onder eigen naam machines en ander spul laten maken en verkopen is wat Dictum ook is gaan doen, een paar jaar geleden. Dat wijst erop dat dit soort winkels in hun bedrijfsvoering of tegen het probleem aanliepen dat hun marges op doorverkoop van ge-etableerde merken onvoldoende waren en daarom een eigen merk gingen voeren. of dat ze dat deden om hun aanbod te verbreden met hetzelfde doel (meer marge).

Blijkbaar pakt dat niet goed uit. Mss omdat de investeringen in machines teveel beslag legde op de kapitaalmiddelen, of dat door recente ontwikkelingen (verstoring van de wereldmarkten, gestegen prijzen van grondstoffen, stijgende rentes) de kosten te hoog werden, bij een teruglopende markt (mensen houden de knip dicht).
Het is te hopen dat de herfinanciering van Dictum lukt. Het is een fijn bedrijf.

(Even terzijde: bij FineTools, AKA Dieter Schmid, zijn er de laatste tijd erg veel promotie-acties — hopelijk is daar niet zoiets aan de hand als bij Dictum… Dat zou jammer zijn. Is ook een fijn bedrijf. )

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
416
179
FineTools, AKA Dieter Schmid, zijn er de laatste tijd erg veel promotie-acties
Dat is al zo'n anderhalf jaar. Continue aanbiedingen/kortingen. Ik ben daarzelf niet zo'n fan van.
Dan liever Dictum. Gewoon (altijd) goede prijzen.
Maar ook Dictum ontkomt er niet aan (misschien om extra omzet te maken, doet het goed bij investeerders) ze hebben op dit moment een kortingscode waarmee je 15% korting kunt krijgen op bijna alles.

P.S. FineTools, AKA Dieter Schmid
Ligt het aan mij, maar sinds ze daar een nieuwe website hebben, kan ik daar bijna niets meer terug vinden. Oude site vond ik veel fijner.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
961
293
Twello
Ligt het aan mij, maar sinds ze daar een nieuwe website hebben, kan ik daar bijna niets meer terug vinden. Oude site vond ik veel fijner.
Het ligt niet aan jou. Op het forum wat er achter hangt is daar ook draadje over. Nu is dat forum lang niet zo actief als deze.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.616
1.245
Enschede, Twente
Eens, schijnt ermee te maken te hebben dat sites tegenwoordig ook op iPhones en zo te behappen moeten zijn. Stom. En alle sites gaan zo ook op elkaar lijken (zie Dictum en FineTools).

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.656
1.024
‘s-Hertogenbosch
Alles wordt voortaan online aangeboden… zo ook door Ali en consorten…. Je kunt er 24/7/365 terecht en worden digitaal logistiek afgehandeld….. dit scheelt dus een hele hoop marge tov vakverkopers die weten waar ze het over hebben . Advies inwinnen moet dan op een andere wijze.
Ik kan mezelf voorstellen dat het voor de nieuwkomers overweldigend is om zelf iets te gaan doen waar je ook nog in moet investeren, naast je overige uitgaven en dan is kant en klaar kopen vaak goedkoper….
Wil je iets maken gaat er ook nog eens een hele hoop tijd inzitten welke niet beschikbaar is of het moet net als op YouTube binnen ( ahum) 30 minuten tot een uur klaar is……

Met de ondersteuning die je op dit forum krijgt heb je het advies van de vakverkoper niet meer nodig.
Op een gegeven moment had Dick een direct relatie met zelfs de makers(uit Japan) van hun gereedschappen. Sterker Dick is ooit begonnen als maker van gereedschappen voor vioolbouwers. Zulke kennis is niet te vergelijken met wat je op enig Internet forum wdo zou lezen.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
240
171
Zuid Holland
Tijden veranderen, en of het beter wordt is iets waar we van persoon tot persoon een andere mening over kunnen hebben. Feit is wel dat vandaag door het internet het mogelijk is dat fabrikanten aan de andere kant van de wereld direct zaken kunnen doen met de consument hier. De consument die misschien toch wat kennis op wilt doen voordat er iets gekocht wordt hoeft niet meer naar de vakhandel in het dorp, maar kan achter de computer zijn eigen onderzoek doen. De enthousiaste vakmensen kunnen nu hun kennis delen met de consument via platforms als youtube, en zo ook nog wat inkomsten genereren zonder een fysieke winkel te hebben of actieve handel te hoeven bedrijven. Anders dan vroeger? Ja. Beter? zeg het maar....

Ik ben van de generatie die met de opkomst van het internet is opgegroeid en ik ben theoretisch opgeleid en heb geleerd om te zoeken en te onderzoeken. Ik ben blij dat ik toegang heb tot de immense hoeveelheid aan informatie op het internet, mijn nieuwsgierigheid stuurt me naar de informatie van ik van leer. Ik vind dit beter dan afhankelijk zijn van die ene man in de winkel aan het einde van de straat. En dat staat los van de eventuele kunde of onkunde van de beste man, het zal eerder mijn eigenwijsheid zijn die mij er toe zet om het zelf uit te zoeken.

Of je dat nu goed vind of niet, we zien de tussenhandel er langzaam tussenuit vallen. Het is een teken dat de grotere groep consumenten prima bediend wordt met meer directe kanalen naar de fabrikant. Laten we hopen dat er nog een paar enthousiastelingen overblijven om de vakhandel in level te houden voor de nichemarkt die zich afsplits van de grote groep consumenten. Ben wel bang dat we moeten accepteren dat het aantal van deze vakhandels nog verder naar beneden gaat.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier en Charel09

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.656
1.024
‘s-Hertogenbosch
Ben bang dat je met je verhaal in grote maten gelijk gaat krijgen….. internet heeft onnoemelijk veel informatie… ik hoop over wat er fout kan gaan ook.
Filmpjes over projecten die succesvol gemaakt worden zijn vaak alleen maar positief…. Zelden ( gelukkig) zie je dat er ongelukken gebeuren of wat er nog meer fout kan gaan…..
Dat zijn de dingen die ik persoonlijk mis als het educatief bedoeld is om van te leren….
Doordat in dergelijke filmpjes altijd alles goed gaat is misschien wel leuk voor de clicks maar in mijn ogen wordt de onervaren kijker snel overmoedig, ben ik bang voor

Groetjes John

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.045
764
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Tijden veranderen, en of het beter wordt is iets waar we van persoon tot persoon een andere mening over kunnen hebben. Feit is wel dat vandaag door het internet het mogelijk is dat fabrikanten aan de andere kant van de wereld direct zaken kunnen doen met de consument hier. De consument die misschien toch wat kennis op wilt doen voordat er iets gekocht wordt hoeft niet meer naar de vakhandel in het dorp, maar kan achter de computer zijn eigen onderzoek doen. De enthousiaste vakmensen kunnen nu hun kennis delen met de consument via platforms als youtube, en zo ook nog wat inkomsten genereren zonder een fysieke winkel te hebben of actieve handel te hoeven bedrijven. Anders dan vroeger? Ja. Beter? zeg het maar....

Ik ben van de generatie die met de opkomst van het internet is opgegroeid en ik ben theoretisch opgeleid en heb geleerd om te zoeken en te onderzoeken. Ik ben blij dat ik toegang heb tot de immense hoeveelheid aan informatie op het internet, mijn nieuwsgierigheid stuurt me naar de informatie van ik van leer. Ik vind dit beter dan afhankelijk zijn van die ene man in de winkel aan het einde van de straat. En dat staat los van de eventuele kunde of onkunde van de beste man, het zal eerder mijn eigenwijsheid zijn die mij er toe zet om het zelf uit te zoeken.

Of je dat nu goed vind of niet, we zien de tussenhandel er langzaam tussenuit vallen. Het is een teken dat de grotere groep consumenten prima bediend wordt met meer directe kanalen naar de fabrikant. Laten we hopen dat er nog een paar enthousiastelingen overblijven om de vakhandel in level te houden voor de nichemarkt die zich afsplits van de grote groep consumenten. Ben wel bang dat we moeten accepteren dat het aantal van deze vakhandels nog verder naar beneden gaat.

+1 precies dit.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
1.045
465
RegioRotterdam
Wat er is veranderd is de snelheid van de ontwikkelingen. Voorraden kosten geld en volgen de ontwikkelingen niet. Ik kocht een CamVac bij die winkel in Arnhem en ik kwam er thuis achter dat hij het oude type aansluiting (rubber mof) had tussen de bus en de slang in plaats van de bajonet waarmee toen al een poosje werd geadverteerd.
Voor mij geen groot probleem, hij staat op een vaste plek met een korte slang aangesloten op een vaste buis, maar die mof is intussen wel zo lam dat mobiel gebruik een probleem zou zijn.
Minder, dus meer geconcentreerde, verdeelpunten is snellere doorstroming, dus minder voorraadkosten en minder 'oude' producten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.