Hespenhouder

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
Hier in vlaanderen word nu en dan nog al eens een varken geslacht,nu is het zo dat ik via men vader een gezouten gerookte hesp heb gekregen.
Alleen het afsnijden van zo een lekker lapje hesp valt niet mee,daarom al een beetje op het net gezocht naar een oplossing maar vind niet echt iets in hout om na te maken.
Zijn er hier onder jullie die me op weg kunnen helpen met een voorbeeld of foto.
Ik heb hier nog wat beuken planken liggen die zouden kunnen dienen om dit te maken.
Mvg
Malefe
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ah, een houder voor een achterham. Ja, die zie ik zeer regelmatig langskomen (spaanse schoonfamilie), en ik heb er ook al een aantal uit Spanje meegenomen voor mensen. Ze zijn in vele soorten verkrijgbaar in elke supermarkt in Spanje, varieerend van 20-200 euro. Ik heb er zelf ook een keer een in elkaar gezet. Is niet echt moeilijk maar je moet er wel een foto bijhebben, anders werkt het niet. Het principe is dat de ham met zijn 'kont' op een scherpe punt geprikt wordt (bodemplaat) en dat de poot schuin omhoog steekt. Dat geeft het beste snijvlak (Jamon Serano is een religie in Spanje...), en dan kan je het best om de botten heensnijden. De poot wordt klemgezet (heb ik toen met een lijmklem gedaan), want de ham moet je halverwege kunnen draaien (droogste stuk eerst aansnijden).

Ik heb hem toen van betonplex gehaald (omdat die ham zo vet is), staat niet mooi maar wel praktisch.

jamon-iberico.jpg

Met name de hoogte van de opstaande poot is belangrijk. Als je eens langs komt rijden met zo'n ham laat ik wel zien hoe dat het beste werkt :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.