Herstel oude eikenhouten tafel

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Mijn ouders hebben een oude eikenhouten tafel die in de loop der jaren blootgesteld en dingen die niet hadden gemoeten (met name water van bloemen, kranten inkt en koolstof van potloden).
Tijd voor een opknapbeurt dus.

Helemaal blank schuren of schaven, lijkt me niet echt een elegante oplossing, want dan raak je de voelbare structuur van het hout kwijt. Dat wil ik ook niet.

Weten jullie of er een andere manier is om dit weer mooi te krijgen?
 

Bijlagen

  • 20211010_185601.jpg
    20211010_185601.jpg
    62,9 KB · Weergaven: 52
  • 20211010_185623.jpg
    20211010_185623.jpg
    93,6 KB · Weergaven: 48

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Als je het zelf wilt doen denk ik toch schuren. Je kunt er weer structuur inbrengen door borstelen als je dat zou willen.
ik heb wel eens eiken stoelen gezien die de eigenaar in een loogbad had laten behandelen. Alles bijt er dan vanaf. Verder zelf geen ervaring mee maar je kunt eens verder informeren bij een bedrijf dat dit werk doet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.183
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Helemaal blank schuren of schaven, lijkt me niet echt een elegante oplossing, want dan raak je de voelbare structuur van het hout kwijt.
bij zelf doen is het gebruik van een afbijtmiddel het enige alternatief
kringen en verkleuringen raak je enkel kwijt door minstens de laklaag er af te halen, of ook een deel van het hout, waarbij schuren minder ingrijpend is dan schaven
wil je nadien de struktuur weer, dan borstelen - zoals @Bernard43 aangeeft
luchtgommen is een alternatief, waarbij je zelf niets hoeft te doen
 
Laatst bewerkt:

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
technisch hetzelfde
bij luchtgommen zijn de korrels fijner + de druk lager
Dank voor de opties, ik zie ook suggesties (ook hier op het forum, de zoek functie hier werkt blijkbaar minder goed dan Google) en op de rest van internet om met soda, ammoniak, terpentine, groene zeep of vloerwasverwijderaar aan de slag te gaan. Enige ervaringen met dat soort spullen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.183
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
de zoek functie hier werkt blijkbaar minder goed dan Google
je kan de zoekfunktie van google op woodworking loslaten
soda, ammoniak, terpentine, groene zeep of vloerwasverwijderaar
dat zijn produkten voor een zachte aanpak, waarbij vooral op de lak ingewerkt wordt
van zodra de kleurveranderingen door de lak tot in het hout doorgedrongen zijn, moet je het harder aanpakken
ja, probeer het dus eerst zachtjes
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Schaven, schuren, borstelen, behandelen.. Zelf geen ervaring mee tot nu toe, misschien dat je na het borstelen terug even moet schuren.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Afnemen met lauw water/ammoniak mengsel. Dat verwijdert was en olie. Desnoods herhalen. Na droging behandelen met oxaalzuur. Dat bleekt de waterkringen etc. weg. Overnacht laten staan. Goed afspuiten met schoon water. NB: Masker op en handschoenen aan!
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Werkt het ammoniak niet direct op het looizuur in het hout? Zodat het hout direct donkerder wordt.
Ik zou daar erg voorzichtig mee zijn..
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

jorisvh

Post veel
Afnemen met lauw water/ammoniak mengsel.
Ammoniak zou ik toch ten zeerste afraden op eik. Ammoniakdampen worden gebruikt om blanke eik te ‘roken’ = verdonkeren, vergrijzen, rustiek maken. Er vindt een chemische reactie met het looizuur in de eik plaats.
Vroeger zette men eiken meubelen een paar dagen boven de beerput om ze te roken.
Tegenwoordig wordt het iets eleganter gedaan door het meubel onder een plastieken koepel te steken en ammoniak te laten verdampen.

edit: oei, ben te traag, was nog aan het typen en zag pas na het posten dat @Joost79 al een gelijkaardige opmerking gemaakt had.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Joost79

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Vroeger zette men eiken meubelen een paar dagen boven de beerput om ze te roken.
Tegenwoordig wordt het iets eleganter gedaan door het meubel onder een plastieken koepel te steken en ammoniak te laten verdampen.

Of gewoon een paar bakjes verspreid door de woonkamer, als je de vloer wil verdonkeren.. ;)
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Het ziet er naar uit dat tafel in de was is gezet, gebruikelijk voor eikenhout. Dit kan je controleren door wat terpentijn of terpentine op een doekje te doen en dan over de tafel te wrijven. Wordt het doekje vettig dan is het inderdaad in de was gezet. 2 alternatieven: in de was zetten dan verdwijnen op den duur de witte vlekken maar niet de andere. Tweede alternatief is een papje te maken van gelijke delen bloem, soda en groene zeep met wat water en dat 10 -30 minuten in laten trekken. Vervolgens schoonmaken, alle was is dan verwijderd. Met fijn schuren met de hand blijft de nerfstructuur intact. Daarna weer in de was zetten, makkelijkste is daarbij een föhn te gebruiken en heel goed uitboenen. Was= bijenwas + terpentijn of terpentine. Combi wegzetten voor een week of zachtjes au bain marie verwarmen, let op terpentine is brandbaar en licht ontvlambaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.