Herstel buitendeur, houtrot

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo,
Vandaag viel mij aan de achterdeur een rot stukje op:

1655574085111.png
Toen ook maar 's aan de binnenzijde van de deur gepoerd, en daar was 'ie ook rot:
1655574160948.png

Dus toen de hamer en beitel erbij gepakt, en gekeken hoe erg het was. Best erg. De deuvels uit de onderstijl en de onderstijl zelf zijn nog hard, maar de "staander" is best een stuk rot:

1655574469474.png

De dwarsbalk hangt nu alleen aan de overkant van de deur en de verf, de deuvels hangen gewoon in de lucht aan de scharnierkant.

Wat is wijsheid? Een nieuw blok maken om onderin te zetten, en met lange schroeven vastzetten aan de onderligger en de rest van de staander? Ik vermoed dat mensen hier betere ideeën hebben dan ik :) . Vullen met houtrotvuller ga ik niet doen 🤓
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Als de onderste stapeldorpel niet rot is zou ik de stijl aanscherven, de deuvels kan je dan vernieuwen en in het scherfstuk terugplaatsen. Lijmen van dit soort reparaties zou ik met repox (vrij dunne epoxy) of een vergelijkbaar product doen, mocht de lijmnaad dan niet 100% sluiten heb je toch een stevige verbinding.
aanlassen_1_rdmz_info_rb_14-2004_www_cultureelerfgoed_nl.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Nerf

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
in de veronderstelling dat je daartoe het nodige gereedschap hebt, zou ik de dwarsbalk er af zagen & tegelijkertijd de staander tot op die hoogte afzagen
dan over de volledige breedte een nieuwe dwarsbalk er onder
technisch gezien dienen de verbindingen schuin gemaakt te worden, zodat het water naar onder afloopt
neem hout dat meer weerbestendig dan vuren of douglas is
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Als de onderste stapeldorpel niet rot is zou ik de stijl aanscherven, de deuvels kan je dan vernieuwen en in het scherfstuk terugplaatsen. Lijmen van dit soort reparaties zou ik met repox (vrij dunne epoxy) of een vergelijkbaar product doen, mocht de lijmnaad dan niet 100% sluiten heb je toch een stevige verbinding.
aanlassen_1_rdmz_info_rb_14-2004_www_cultureelerfgoed_nl.jpg
Mooie tekening!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo iedereen. Vanwege een hoop ander gedoe hier al een tijd niet aan toegekomen (en er voorlopig een plaatje aan de binnenzijde tegenaangeschroefd). Met de vakantie op komst wordt dit weer aktueel.

@usernaamvergeten , als ik het goed begrijp wil je dus zoiets doen, en dan combi lijm / schroef zoals op aanscherven beschreven is?
1657568420309.png
De deuvels die er nu in zitten zijn fors, en krijg ik niet zomaar los (al beetje geprobeerd), zou je ze dan afzagen en andere er voor in de plek zetten, of gewoon vanaf de buitenkant (kozijnzijde) lange schroeven in draaien?

@ZotVanHout , jouw voorstel is dus dit, als ik het goed begrijp:
1657569448679.png
(geel is nieuw hout). Waarom zou je zo'n groot stuk vervangen? Op zich is die onderste balk nu goed, ik snap niet helemaal waarom je dit zou doen. Als je uitleg hebt: graag!

Nog even plaatje van de situatie zonder allerlei getekende dingen:
1657569601950.png
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik zou inderdaad zoals de tekening aanscherven en dan over een lengte van tenminste 20-25cm voor een goede lijmnaad. Het scherfstuk met een kwalitatieve lijm lijmen, schroeven of nagels raad ik af, wordt het niet steviger van en geeft weer kans op nieuwe houtrot. De deuvels kan je afzagen, uitboren en dan nieuwe nemen, gebruik geen beukenhout want dat is niet geschikt voor buiten.
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
53
4
Hallo iedereen. Vanwege een hoop ander gedoe hier al een tijd niet aan toegekomen (en er voorlopig een plaatje aan de binnenzijde tegenaangeschroefd). Met de vakantie op komst wordt dit weer aktueel.

@usernaamvergeten , als ik het goed begrijp wil je dus zoiets doen, en dan combi lijm / schroef zoals op aanscherven beschreven is?

De deuvels die er nu in zitten zijn fors, en krijg ik niet zomaar los (al beetje geprobeerd), zou je ze dan afzagen en andere er voor in de plek zetten, of gewoon vanaf de buitenkant (kozijnzijde) lange schroeven in draaien?

@ZotVanHout , jouw voorstel is dus dit, als ik het goed begrijp:
Bekijk bijlage 121222
(geel is nieuw hout). Waarom zou je zo'n groot stuk vervangen? Op zich is die onderste balk nu goed, ik snap niet helemaal waarom je dit zou doen. Als je uitleg hebt: graag!

Nog even plaatje van de situatie zonder allerlei getekende dingen:
Ik zou overwegen om de deur onderin over de volledige breedte in te korten en vervangen. De reden is dat dit denk ik het snelste en het stevigste is. Je hoeft namelijk verder niks in te passen. Gewoon zagen, deuvels erin en schilderen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik ga toch voor het aanscherven, hoef ik minder hout te vervangen, en lijkt me een goede truc om te leren. Ik had nog een dik stuk eiken liggen, en meteen al een fout gemaakt. Breedte gemeten aan de binnenzijde van de deur, daarna stuk hout op maat gemaakt, en bij het nakijken of het zou passen blijkt de deur naar binnen meer dan een cm taps te lopen. Dus nu tweede stuk gemaakt 🙄
IMG_20220731_162025970_HDR.jpg

De overige benodigdheden zijn lastig te krijgen. Acacia deuvels alleen per kilo ( misschien de rest hier op het marktplein zetten?) en Repox is op veel plekken uitverkocht. Er schijnt nog een koker hier in de Bouwmaat te liggen, ga ik later deze week even kijken.
 
Laatst bewerkt:

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Waarom gebruik je eiken? Ik ga er van uit dat de deur van meranti oid is ik zou dezelfde soort hout nemen voor de reparatie

Dit ivm werking uitzetting enz.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Waarom al dat werk doen aan een deur? Je kan een beter een goede merbau deur van marktplaats halen en die opnieuw schilderen. En zonder kattenluik, want daar loopt meestal het water je houtverbindingen in, waardoor de onderste delen van je deur wegrotten. Ik heb er om die reden al een stel vervangen. Altijd met kattenluik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Kattenluik bij voorkeur in deuren die niet op west of zuid-west gericht zijn, regen is een sluipend gevaar voor je deur.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Waarom gebruik je eiken? Ik ga er van uit dat de deur van meranti oid is ik zou dezelfde soort hout nemen voor de reparatie

Dit ivm werking uitzetting enz.
Geen idee welke houtsoort het is, zie de plaatjes van het begin voor de kleur van het rotte hout. Het is heel licht, eerder de kleur van vuren/grenen dan van merbau of meranti. @ZotVanHout raadde hout aan dat meer weerbestendig is, eiken had ik liggen. Meranti heb ik naar gekeken maar kan ik alleen in deze maat in lengtes van > 2m kopen, en dan wordt het heel duur.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Wat mij dan erg verbaasd, waarom valt het nu pas op? Dit is al een hele tijd bezig zou ik denken...:)
Heb de deur 2 jaar geleden geschilderd, toen is het niet opgevallen. Aan de buitenkant was maar een klein plekje te zien, maar de binnenkant was al verder doorgerot.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Waarom al dat werk doen aan een deur? Je kan een beter een goede merbau deur van marktplaats halen en die opnieuw schilderen. En zonder kattenluik, want daar loopt meestal het water je houtverbindingen in, waardoor de onderste delen van je deur wegrotten. Ik heb er om die reden al een stel vervangen. Altijd met kattenluik.
Waarom? Nou, ten eerste omdat ik eerder advies van dit forum opvolg :) Het door jou voorgestelde plan lijkt me ook geen sinecure, er zit zo'n 3-voudige grendel op die er dan ingefreesd moet worden.
Dat kattenluik was jaren ongebruikt, maar tegenwoordig hebben wij zo'n beestje 🐈‍⬛ rondlopen en het eerlijk gezegd wel handig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ondertussen is de deur hersteld, zal binnenkort ook een foto sturen als ik hem gelakt heb.

Toen ik de deur eruit haalde bleek dat de stijl origineel ook een profiel had (soort van halve zwaluwstaart). Ik was dus blij met het vullend vermogen van de Repox. Van acacia had ik ondertussen zelf deuvels 10x80 gemaakt.
IMG_20220805_152210913_HDR.jpg
Toen ik de oude stijl afzaagde verbaasde ik mij over het geringe gewicht van de stijl. Heb het uiteindelijk met een reststuk en een weegschaal uitgerekend, en kom op ~390 kg/m3 uit. Populier of wilg? De dwarsligger zijn wel hardhout.
IMG_20220805_153131355_HDR.jpg
IMG_20220805_165031568.jpg

IMG_20220805_170028464.jpg

En gemonteerd!

IMG_20220805_194605852.jpg
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Netjes gelukt.

Zoals ik dacht toch gewoon een meranti deur. Helaas komt meranti in veel verschillende kwaliteiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.