Herstel buitendeur, houtrot

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
476
174
Hallo,
Vandaag viel mij aan de achterdeur een rot stukje op:

1655574085111.png
Toen ook maar 's aan de binnenzijde van de deur gepoerd, en daar was 'ie ook rot:
1655574160948.png

Dus toen de hamer en beitel erbij gepakt, en gekeken hoe erg het was. Best erg. De deuvels uit de onderstijl en de onderstijl zelf zijn nog hard, maar de "staander" is best een stuk rot:

1655574469474.png

De dwarsbalk hangt nu alleen aan de overkant van de deur en de verf, de deuvels hangen gewoon in de lucht aan de scharnierkant.

Wat is wijsheid? Een nieuw blok maken om onderin te zetten, en met lange schroeven vastzetten aan de onderligger en de rest van de staander? Ik vermoed dat mensen hier betere ideeën hebben dan ik :) . Vullen met houtrotvuller ga ik niet doen 🤓

Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
545
4
Als de onderste stapeldorpel niet rot is zou ik de stijl aanscherven, de deuvels kan je dan vernieuwen en in het scherfstuk terugplaatsen. Lijmen van dit soort reparaties zou ik met repox (vrij dunne epoxy) of een vergelijkbaar product doen, mocht de lijmnaad dan niet 100% sluiten heb je toch een stevige verbinding.
aanlassen_1_rdmz_info_rb_14-2004_www_cultureelerfgoed_nl.jpg

• Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Nerf

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
5.702
1.482
Klein-Brabant, Vlaanderen
in de veronderstelling dat je daartoe het nodige gereedschap hebt, zou ik de dwarsbalk er af zagen & tegelijkertijd de staander tot op die hoogte afzagen
dan over de volledige breedte een nieuwe dwarsbalk er onder
technisch gezien dienen de verbindingen schuin gemaakt te worden, zodat het water naar onder afloopt
neem hout dat meer weerbestendig dan vuren of douglas is

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
415
98
Als de onderste stapeldorpel niet rot is zou ik de stijl aanscherven, de deuvels kan je dan vernieuwen en in het scherfstuk terugplaatsen. Lijmen van dit soort reparaties zou ik met repox (vrij dunne epoxy) of een vergelijkbaar product doen, mocht de lijmnaad dan niet 100% sluiten heb je toch een stevige verbinding.
aanlassen_1_rdmz_info_rb_14-2004_www_cultureelerfgoed_nl.jpg
Mooie tekening!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.