Help? Zekering Hammer B3 vervangen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik doe mijn best, maar de mensen aan de andere kant hebben vaak te weinig kennis . Daardoor leveren ze onvoldoende, of niet ter zake doende informatie aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Blijft het startrelais wel hangen als je de uitgaande draden los hebt?
Durf ik niet te zeggen, welke is het startrelais? Ik kan wel met de multimeter overweg, als in, weerstand meten van componenten?

Zou ik de draden naar de motor van de zaag los moeten maken, aan de buitenkant van de box?

Als dit nog helpt: als er een schuifje verkeerd zat dan bromde de rem als ik probeerde te starten, dat gebeurt nu niet. Sorry voor de overvloed aan waarschijnlijk overbodige informatie of het tekort aan info..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Het startrelais is dat grote zwarte blok waar de aan en uit knop op zitten. Als je de groene knop indrukt, hoor je dan een klik? Heb je al wel gemeten tot waar je spanning hebt op de fasedraden?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Voor wat mijn bijdrage waard is ( geen praktijkervaring hiermee)
Het relais is de K1, die bij het aanzetten wordt bekrachtigd, en dan de machine aanhoudt totdat op de uit-knop wordt gedrukt.
4 is de overbelasting beveiliging. Weet je zeker dat die niet meer geactiveerd is?
5 is de elektrische rem. Als je die nu niet meer hoort zoemen, zou ik die na laten kijken.
edit:
Natuurlijk eerst de spanning volgen (voorzichtig!)
7 lijkt heel ingewikkeld met een hoop aansluitingen, maar is volgens mij een simpele nokkenwals die de stroom doorlaat naar of 10 de zaag, of naar 11 de frees.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Lastig om de juiste dingen te vinden / meten.

De groene knop klikt net zo als de rode knop voor mijn oren.

Op 10, 12 en 16 staat ongeveer 82V (spanningsmeter op wisselstroom, ene puntje op contact, ander in de hand, zo meet je dat toch?!) terwijl de groene knop niet is ingedrukt, ook als ik 'm wel indruk. Over punt 5 en 6 staat 400V als ik de groene knop indruk, ook als ie niet ingedrukt is.

Ik weet niet hoe ik kan controleren of de overbelastingsbeveiliging nog geactiveerd is? Als ik het schema goed begrijp is dit 'm. Er lijkt een potmeter / variabele weerstand op te zitten, alleen de weerstand tussen 2 van de 3 pootjes verandert niet ongeacht de stand, heb 'm nu weer teruggedraaid naar de oude stand. 16606793309598551493764540399827.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik weet niet hoe je aan het meten bent, maar het klinkt of je voor een darwin award gaat. Zoek iemand in je omgeving , die iets beter in de materie thuis is. Dood heb je weinig aan die machine.
 
J

j1eke

Guest
Denk dat er geen variabele weerstand, maar een spanningsafhankelijke weerstand, tussen zit.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
In het kastje rechtsbovenin (op de foto waar bij staat 'En dan de binnenkant') zit een onderdeel dat wel wat wegheeft van een thermische beveiliging, die zou ik even nader bekijken en eventueel doormeten.
Een zandgevulde zekering kun je niet aan de buitenkant zien of tie is doorgebrand...
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Korte update: hij doet 't weer!

Iets langer: collega van werk met verstand van zaken gevraagd, zij heeft de boel doorgemeten.
De eerste teleurstelling was de overbelastingsbeveiliging, die was in orde.
Vervolgens gekeken of er spanning staat op het relais. Ja hoor, ook daar alles werkend. De noodstop en schakelaar van het deurtje achter ook.
De relais op alle mogelijke manieren doorgemeten en daar leek ook alles in orde.
IMG_20220824_145811.jpg
Uiteindelijk de schakelaar die op het relais zit losgemaakt, doorgemeten en ook die werkte naar behoren. Toen de schakelaar overbrugd, en jawel, met de noodstop de machine aan / uit gezet.... Huh
Vervolgens schakelaar weer op het relais gezet, werkte nog steeds, vervolgens de boel weer in elkaar geschroefd en ja hoor...... Deed het nog steeds.
Het "gevoel" van de knop is nu wel ietsje anders, het zou een bizarre samenloop van omstandigheden geweest kunnen zijn, maar nu doet ie het weer!

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • IMG_20220824_145755.jpg
    IMG_20220824_145755.jpg
    103,4 KB · Weergaven: 7

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Fijn dat je iemand in je omgeving had, die het je gelijk even kon voordoen. En dat je machine het weer doet, zonder letsel van de eigenaar. Het is altijd jammer als je geen echte oorzaak hebt kunnen vinden, maar je hebt nu gezien, hoe je zo'n storing onderzoekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Het klassieke antwoord: het is de elektronica. Print moet vervangen worden. Ben zelf service technieker en hoor het verhaal van defecte printplaten regelmatig. Mijn antwoord is steevast. We zullen eerst eens kijken en meten. Vaak blijkt dan zoals hier helemaal niets mis met de printplaat en is het een eenvoudig te verhelpen defect. Wel slap dat Felder zelf ook met dit antwoord kwam.
Electrische problemen oplossen doe je met een multimeter en onderdelen testen. Je meet en test tot dat je het defect gelokaliseerd heb. Bij storingen die sporadisch optreden is dit niet altijd mogelijk maar niets is zo makkelijk te herstellen als een machine die helemaal niets meer doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.