Help? Zekering Hammer B3 vervangen?

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Omdat een stuk hout klemde had ik de zaag even stilgezet, beertje manoeuvreren en daarna de zaag weer aan: klemde blijkbaar nog steeds, motor startte niet op en de stop in de meterkast was eruit (krachtstroom).

Nu met het zaagblad vrij en de stroom weer ingeschakeld krijg ik de zaag niet weer opgestart. Omdat de frees met eigen motor ook niet draait vermoed ik dat een zekering gesprongen is. Maar, waar zit die en kan ik die zelf vervangen? Alvast dank!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.636
Hoofdzekering kan er uit liggen. Of je dat zelf kan verhelpen, ligt aan het type. Wat heb je waar gemeten?
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Omdat een stuk hout klemde had ik de zaag even stilgezet, beertje manoeuvreren en daarna de zaag weer aan: klemde blijkbaar nog steeds, motor startte niet op en de stop in de meterkast was eruit (krachtstroom).

Nu met het zaagblad vrij en de stroom weer ingeschakeld krijg ik de zaag niet weer opgestart. Omdat de frees met eigen motor ook niet draait vermoed ik dat een zekering gesprongen is. Maar, waar zit die en kan ik die zelf vervangen? Alvast dank!
Misschien staat hier iets in... Of op het plaatje?

https://www.felder-group.com/WEB/Machines/Manuals/B3/503010-903_02_1709_HA_BA_B3_ENG_Lo.pdf

8A98F1DD-85B3-4439-8CE8-DB68022A4C17.png
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem
J

j1eke

Guest
De noodstop op de machine is uitgetrokken en er is geen zekering kapot in je meterkast?
Soms kunnen condensatoren eraan gaan door overbelasting. Edit: Het gaat dan om de startcondensator. Die kunnen niet te lang belast worden, dan oververhitten ze.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank voor jullie reacties! In de handleiding heb ik niks kunnen vinden over zekeringen vervangen. Zal morgen nog eens het paneel achter de schakelaar losmaken en kijken of ik daar wat door kan meten.

De knoppen en schuifjes staan verder allemaal goed. Is mij eerder ook vaker overkomen :)

@j1eke beide motoren draaien niet, maar hoe zou ik kunnen controleren of het de condensator is? In de meterkast is alles in orde trouwens.
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Sorry, zie nu dat je het wel gewoon over krachtstroom hebt, dan heeft hij natuurlijk geen startcondensator. Mijn elektrische kennis stopt vrij snel. Een kapotte condensator herken je aan de geur of aan het uiterlijk, ze smelten meestal of (ploffen zelfs in extremere gevallen).
Weet wel uit ervaring dat het bij Felder niet ongewoon is om wat elektronica te moeten vervangen. Ons werd ook aangeraden na een probleem een printplaat te vervangen. Dat werkte wel, overigens. Als allebei de motoren niet mogen draaien, zal het wel een beschermingsmethode zijn (als het probleem in de machine zit).
Zou gewoon Felder eens bellen maandag.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Hammer heeft een mogelijke oplossing voor het probleem: een nieuwe "e-box" a 660 euro.

Toch eens proberen of ik zelf het defect kan vinden.. Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken? Draad trekken en stopcontacten installeren lukt wel, maar zoiets als dit heb ik niet eerder bij de kop gehad.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.636
Kan je foto's plaatsen van wat je nu hebt? Die e box, kan die open? Wat zit er in?
 
J

j1eke

Guest
Dan zul je toch iemand moeten hebben die wel een beetje kan solderen.
Je zou misschien kunnen proberen de oude te demonteren en naar een elektronica-reparateur te brengen. Grote kans dat er weinig bijzonders in zit en dat ze de onderdelen zo kunnen vervangen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
IMG_20220816_193002.jpg
Dit is 'm denk ik?
IMG_20220816_193205.jpg
En dan de binnenkant.
IMG_20220816_194212.jpg
Zie zo geen verbrande dingen of iets. Vroeger testen we de 9v blokjes door even de tong er tegenaan te houden... Heb je andere suggesties Chevy?

Edit:
16606721929758761592903751228150.jpg
Dit ziet er uit als een plaatje waarvan componenten kapot kunnen?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik zie in elk geval een zekeringetje op de laatste foto links bovenin. Bekijk die eerst eens.
 
  • Leuk
Waarderingen: j1eke
J

j1eke

Guest
Hij lijkt op de andere foto donker aan de onderkant, of is dat alleen een weerspiegeling van de printplaat?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Niet donker, maar als ik het vergelijk met Google plaatjes dan zit dit er uit als een doorgebrande zekering?!
16606733966258580246572989929041.jpg
Het draadje is niet te zien.

T16/250V als ik het goed heb gelezen.
 
J

j1eke

Guest
Nee, die zekering ziet er volgens mij wel normaal uit.

Edit:weet niet hoe ze eruit zien als het niet zo is alleen dat ze er nieuw zo uit kunnen zien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.636
Zo te zien een keuzeschakelaar, een pkz en een remprint. Heeft er niemand een elektrisch schema van zo'n ding? Dat blok boven de rode schakelaar, is dat een thermische motorbeveiliger? En heb je een multimeter en weet je die te gebruiken? Om te vinden waar het probleem zit, zal je wat moeten meten. Blijft het startrelais wel hangen als je de uitgaande draden los hebt?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Shit, weerstand van de zekering is 0.0 - 1 ohm :( niet doorgebrand dus, wat een tegenvaller...

Schema kon ik niet vinden. De componenten die je noemt zouden er idd wel op moeten zitten, maar ik herken ze niet.

Edit: achter de rode knop (aan / uit) zit dit:
16606747389804130121875459811810.jpg16606747524197000316789831679225.jpg
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Zou toch mooi zijn als jullie het samen uit kunnen puzzelen hier. Ben benieuwd. Mijn colleges elektrotechniek zijn al heel ver weggezakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.