Help! Welke stofafzuiging?

melvenema

Nieuw lid
5 sep 2021
10
1
Langbroek
Beste allen,

Momenteel neemt mijn houthobby steeds serieuzere vormen aan.

Ik merk dat mijn garage, waar ook de fietsen en andere spullen van een doorsnee gezin staan opgeslagen, onder een dikke laag stof zitten.

Omdat ik dus steeds meer en meer gebruik maak van mijn zaag gereedschap, ben ik op zoek naar een afzuiginstallatie voor in mijn garage. Ik maak wekelijks gebruik van een zaagtafel, afkortzaag of invalzaag.

Voorheen gebruikte ik een Kärcher bouwstofzuiger, maar merk dat deze niet meer volstaat.

Mijn vraag is dan ook aan jullie; waar doe ik goed aan in mijn situatie en gebruik.

Ik heb zelf een aantal opties voorbij zien komen. Bijvoorbeeld een cycloon waarop ik mijn huidige stofzuiger aansluit. En dan deze:
Bekijk Cyclone filter pakket 3-60M met 3 meter standaard afzuigslang - stofafscheider / voorafscheider op: Cyclone filter pakket 3-60M met 3 meter standaard afzuigslang - stofafscheider /... | bol.com


Of de Record Power DX1000

Of de Record Power canvas-cgv286

Ook zag ik de HBM 100 profi voorbijkomen. Deze is wel weer aardig aan de prijs.


Mijn budget ligt rond de 300 euro, alleen is mijn vraag dan ook of dit nodig is.

Ik hoor graag van jullie!

Groet Mel
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
wat bedoel je precies met “maar merk dat deze niet meer volstaat” ?

een cycloon gaat niet voor een betere afzuiging zorgen, enkel voor de
stofopvang

afh van je probleem (stof aan apparaat of stof overal) moet je zorgen voor een betere afzuiging aan de bron (bv zero clearance) ofwel een betere eindfilter aan je afzuiging en dan moet je naar de spec’s vd afzuiging kijken
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Zolang je geen vlak- of vandiktebank gebruikt kun je hobbymatig waarschijnlijk beter af met een low-volume high-pressure systeem. Een (goede)stofzuiger met een cycloon is dan best een goede optie.

De camvac is wel mooi. Heb ik zelf ook wel eens naar gekeken maar dan vooral als een systeem dat ik zowel voor kleinere apparaten (invalzaag, schuurmachine) als voor de vvd bank kan gebruiken.

Voorlopig doet mijn 20 jaar oude Festo stofzuiger het nog prima icm mijn Chinese cycloontje en een klein olievat. Ik ben nog een los 100mm zuigertje van HBM voor de spanen van de vvd. Maar die kan ik niet aanraden, werkt prima maar maakt echt een takkeherrie.

Tip: je filter regelmatig schoonmaken scheel enorm in zuigkracht.
 

melvenema

Nieuw lid
5 sep 2021
10
1
Langbroek
wat bedoel je precies met “maar merk dat deze niet meer volstaat” ?

een cycloon gaat niet voor een betere afzuiging zorgen, enkel voor de
stofopvang

afh van je probleem (stof aan apparaat of stof overal) moet je zorgen voor een betere afzuiging aan de bron (bv zero clearance) ofwel een betere eindfilter aan je afzuiging en dan moet je naar de spec’s vd afzuiging kijken

Nou, voor mijn gevoel verliest mijn stofzuiger snel zijn optimale zuigkracht. Ik ben momenteel trouwens in het bezit van een Karcher WD3.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
De record power machines en de hbm hebben allemaal een geringe onderduk. Daar heb je niet veel aan voor je zaagtafel, inval- en afkortzaag.
Je karcher lijkt me een prima machine, maar de stofzak raakt snel verstopt, zodat de zuigkracht snel afneemt. Een cycloon icm je huidige stofzuiger zal veel schelen. Je kan kan ook nog op internet zoeken naar een Thien baffle. Ook een cycloon, maar makkelijk zelf te maken tegen geringe kosten.

En bij je zaagtafel ook van bovenaf afzuigen. Dat scheelt echt veel.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik werk ook met een Kärcher w3. Echter dan met een stalen vat en cyclone. Werkt top, amper iets in de zak en filter blijft redelijk schoon. Je kunt eens met een cyclone, een vat en een nieuw filter voor je Kärcher beginnen. Ik gok dat je er genoeg aan hebt.


‘’’en anders een festool, Makita, of 1 van de andere merken. Met inschakel automaat. En vat en cyclone natuurlijk...
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
Nou, voor mijn gevoel verliest mijn stofzuiger snel zijn optimale zuigkracht. Ik ben momenteel trouwens in het bezit van een Karcher WD3.
zelf werk(te) ik met een Nilfisk Buddy (die heeft deze week de geest gegeven) in combi met een cycloon en heb zo goed als geen verlies, totdat de emmer onder de cycloon vol is 😂
vlg mij zou je voordeel hebben met een cycloon en de WD3 maar je zult moeten zoeken waar je verlies gebeurt
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik heb voor mijn kleine werkplaats, twee bouwstofzuigers parallel gezet met een cyclonefilter. Werkt naar volle tevredenheid. Ook op mijn Mikita vandiktebank met een eigen zelfgemaakt filter werkt het als een tierelier. Één ding. Je hebt dan eigenlijk wel twee groepen in jouw werkplaats nodig. Voor meer:
 
  • Leuk
Waarderingen: melvenema

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
80
47
Arnhem
Ik zou sowieso niet via Bol bestellen, maar direct bij Cycloonfilters.nl, volgens mij ben je dan veel goedkoper uit.
Ik heb een cycloonfilter set van hen en een Starmix 1635. Werkt perfect. En werkt vast ook goed met een Kärcher. Voordeel is dat er nagenoeg niets meer in je stofzuigerzak komt en die dus blijft zuigen alsof er een nieuwe zak in zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.