Help, onmogelijke hamer blijkt onmogelijk.... .... ...

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Mijn eerste poging om een 'onmogelijke hamer te maken' blijkt onmogelijk. Heb ik gewoon pech, heb ik een verkeerde klem of is het hout simpelweg niet het juiste soort?.

Voor de steel maak ik gebruik van AYL Alaskan Yellow Popular. Ik heb niet nagedacht over de flexibiliteit van het hout. Dit was een stuk hout dat ik had liggen.
Bij het klemmen merkte ik dat het hout aan een kant mee bewoog. De linkerkant boog netjes naar binnen. De rechterkant kant in zijn volledigheid niet. Uiteindelijk is de linkerkant gebroken. Zie onderstaande foto: Komt dit door lijmklem? Of ligt dit aan iets anders?




hout in klem.png

Hieronder de breuk die zichtbaar is :cry:
breuk in steel.jpg

Kortom, binnenkort nog maar een poging wagen. Als ik tenminste weet wat ik dan beter kan doen. Adviezen zijn van harte welkom.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
je kan beter het hout vastzetten en dan de klemmen ombouwen zodat je er mee kan drukken.
en dan aan beide kanten een klem plaatsen
zodat je per kant de benodigde kracht kan doseren

zoals jij het hebt gedaan is het bijna niet mogelijk om er voor te zorgen dat beide zijde tegelijk buigen.
de sterkste kant zal recht blijven en pas beginnen te buigen als de zwakke kant is dichtgedrukt
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
De vezelrichting komt ook wel vrij kritisch en moet netjes in het verlengde liggen; je ziet nu duidelijk dat het hout op die manier gepslitst is.

Je kan verder nog wel dunner gaan bij de uitsparingen, dat vermindert de buigspanningen gigantisch. Ter info: de buigstijfheid schaalt met de 3de macht van de dikte; 2x zo dik is dus 8x zo stijf.
De krachten tijdens hameren komen uiteindelijk op de middelste pen te staan; de buitenste pennen hoeven de kop slechts te borgen.en zodra die in elkaar zit zit er echt geen beweging meer in hoor!

Houtkeuze daar heb ik niet het verstand van maar met bovengenoemde suggesties zou je er al wel moeten zijn denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Henk H

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Maak de uitsparingen dichter bij de steel. Wat je eigenlijk wilt is dat de twee 'vleugels' kantelen om het punt waar ze aan de volle steel zitten. Dat kan niet maar wat wel kan is een buiging in het onderste deel. Met de uitholling op de foto zullen ze voornamelijk buigen. De kant bij de steel beweegt niet mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Hier inmiddels 3 pogingen verder met een impossible hammer, allemaal gebroken, hoe dun ik ze ook maakte.
toen was ik het zat en gewoon pen gat gemaakt. Volgend jaar een nieuwe poging...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.