Help! Mijn kistje sluit scheef...

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
23
4
Eindhoven
Hoi,

Ik ben bij de een-na-laatste stap van een sierraad kistje maken: Het monteren van de meubelscharnieren. (daarna in de olie en klaar...)
Het is een mooi doosje met miters en splines (essen en walnoot), doorlopende nerf... Deksel is dus van de doos gezaagd.

Nu heb ik de scharnieren netjes afgetekend, verzonken, etc. vast geschroeft, dicht geklapt... scheef. Nu komt dit echt op 0,1mm bij die gaatjes om goed te krijgen. Dus heb echt secuur gewerkt. Het is te veel om het even bij te schaven (dat ga je zien aan de zijkanten). Ik denk dat dit komt omdat het kistje net niet perfect haaks is...
Bij het aftekenen had ik het deksel in geopende stand aan de doos geklemt. Maar blijkbaar heeft dat niet geholpen...

Dus wat is de truc?

Ik zit te denken om de gaatjes in het deksel weer op te vullen en scharnier op de doos te laten zitten.
Dan scharnieren dichtklappen maar deksel eraf... Dan met dubbelzijdige tape of met hot-glue iets op de scharnieren
en dan het deksel er correct op te leggen, zodat het goed aansluit
wachten, openen, gaatjes center-punten en boren?

Zou dat helpen?

Het is een cadeautje en ben beetje in tijdnood. Tips zijn van harte welkom.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.529
599
Het is niet helemaal duidelijk wat het probleem is.

maar als de deksel niet meer naadloos past kan dat ook komen omdat je moest klemmen om de verbindingen netjes dicht te krijgen. Dan zit er spanning in het hout.
als je dan vervolgens het doosje open zaagt zetten beide delen zich net even anders

als het in de positie van de scharnieren zit
kan een drupje secondelijm inderdaad heel handig zijn.
zelf gebruik ik dan wel de gel variant voor zoiets omdat je met de dun vloeibare heel makkelijk meer vastzet dan de bedoeling is

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.163
3.897
Gaanderen
Ik heb ook een cursus in engeland gehad bij een doosjes maker. Probleem komt meer voor. Daar stond een wadkin dubbele schijfschuurmachine waar je heel eenvoudig de verschillen wegschuurde.
Ik hoop ooit nog eens zon ding op de kop te tikjen.

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
285
175
Nijmegen
Ik zit ook altijd te hanessen met scharniertjes. Soms trekt de boel scheef of wil het scharnier zelf vervormen door te hard aandraaien. Zeker bij wat dunnere scharnieren. Wat nog wel kan helpen is de schroefjes iets losser draaien en dan 1 voor 1 aandraaien.
Mocht er spelling komen tussen scharnier en kistje kan dit opgevuld worden met bv een stukje papier.

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
23
4
Eindhoven
Ik ga het zo proberen met de lijm.

Hier wat foto's. De schroefjes zijn al los, dus probleem is al minder...

20260121_171955.jpg

Door die rand wil ik niet zoveel afschuren of schaven, ben bang dat je het dan ook erg ziet aan de bovenkant.

20260121_172004.jpg
20260121_172022.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.990
4.069
Met een pas rand krijg je het deksel beter op de goede plaats op het doosje. Die kleine scharniertjes hebben vaak wat ruimte.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.529
599
als je aan de binnenkant een klein randje laat staan 2mm heb je een aanslag om je scharnier er recht in te schroeven (en ik vind dat persoonlijk netter)

kan je het niet meet een beetje gepast geweld recht drukken ?

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.299
833
‘s-Hertogenbosch
Ik ga het zo proberen met de lijm.

Hier wat foto's. De schroefjes zijn al los, dus probleem is al minder...

Bekijk bijlage 164648
Scharnieren bovenste kistje zitten op de foto één of twee mm verschillend….
Kan dit de oorzaak zijn??? Misschien verzetten een oplossing… schroefjes eruit gat opvullen met ca llijm en opnieuw vastzetten met één schroefje per deel zodat je nog bij kunt sturen.schroefjes eerst voor prikken met de priem of els

Bekijk bijlage 164649
Bekijk bijlage 164650

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.