Help met schuren (Beginneling)

Macker

Nieuw lid
4 nov 2020
17
1
Beste Woodworkers,

Twee weken geleden mijn eerste stuk hout gekocht bij Massave,

ik heb geen schuurmachine maar voordat ik er eentje ga aanschaffen wil ik weten hoe ik dit glad krijg en met welke schuurmachine, omdat ik net begonnen ben wil ik niet gelijk grof uitgeven en heb ik een budget (€100) als dit lukt?

Het zijn de zijkanten, ook de oppervlakte moet nog geschuurd worden is wel glad maar ik voel alsnog wat geribbel.

Ik hoor het graag van jullie!
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-12-04 om 19.28.24.png
    Schermafbeelding 2020-12-04 om 19.28.24.png
    1,6 MB · Weergaven: 45
  • Schermafbeelding 2020-12-04 om 19.27.54.png
    Schermafbeelding 2020-12-04 om 19.27.54.png
    1,6 MB · Weergaven: 46

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Sinds ik schraapstalen heb ontdekt, zou ik een dergelijk oppervlakte schrapen. Veel sneller, een mooier resultaat, geen irritante herrie en veel minder stof.

Vooral als beginneling is het echt ed moeite waard om ergens een meubelmaakcursus te doen. Daar leer je vaak de wat ambachtelijkere technieken en kom je erachter dat je veel minder spullen nodig hebt, dan je denkt. De meeste handbewerkingsgereedschappen werken vaak beter dan elektrische machines. Dat ambachtelijke gedoe is niet alleen idealistisch, maar vooral gewoon heel handig.

Dus voordat je een schuurmachine gaat kopen (hoewel die dingen op zich wel handig zijn), zou ik eens overwegen het zonder te doen. Misschien woont er wel een forumlid bij je in de buurt die je kan laten zien hoe je het dan moet aanpakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Macker

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
waar kijken we naar?

Als dat een vlak en haaks stuk hout moet worden ben je nog lang niet aan schuren toe.
dan moet je eerst met de schaaf aan de gang
 
  • Leuk
Waarderingen: Macker

Macker

Nieuw lid
4 nov 2020
17
1
fijn! dan weet ik dat haha, enige tips of gewoon schaaf maar raak tot ik het zelf goed genoeg vind om verder te gaan met schuurapparaat?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
@joris als je zijn post even leest dan weet je dat hij net begint en waarschijnlijk geen flauw idee heeft wat cnc inhoud


@Macker wat wil je maken van dat stuk hout dat is belangrijk voor een goed antwoordt op je vraag



gewoon een rechte plank/balkje

vlak en haaks schaven betekend dat je eerst 1 zijde vlakt dit doe je met een rijschaaf en je gebruikt twee rechte latten (rijlatten) van ongeveer een halve meter lang de latten gebruik je om beter te kunnen beoordelen of die zijde vlak is (met je timmermansoog)

Als je een vlakke zijde hebt gebruik je je schrijfhaak om een haakse kant uit te zetten en de haakse zijde te schaven.
Daarna teken je de andere twee kanten af met je kruishout en maakt je hout op breedte en dikte.
al met al kost dat behoorlijk wat zweet maar als beginneling is dit wel de manier om de eigenschappen van hout te leren kennen..
Je hebt absoluut iemand nodig die je laat zien wat je fout doet dat is niet uit te leggen dat moet je voelen.
een cursus houtbewerken is geen gek idee denk ik.

maar als je dat niet wilt leg dan deze mooie stukken even aan de kant en haal een stuk hout uit een container of sloop een pellet of zo en ga eens een uurtje of 10 oefenen met schaven voordat je met deze stukken hout verder gaat

vroeger op de lts leek het wel of je een heel jaar stond te schaven in het eerste jaar timmeren
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ik vind de cursus die ik heb gedaan wel erg leerzaam, omdat er toch zoveel is wat je tegelijk goed moet doen en het erg lastig is als beginneling te zien waar het fout gaat (Materiaal? Gereedschap? Afstelling? Werktechniek?)

Maar losstaand van zo'n cursus zijn bijv. de filmpjes van Paul Sellers erg leerzaam om te zieb hoe je zoiets aan moet pakken. Deze zou ik bijboorbeeld kijken als je wil weten hoe je een plank mooi haaks en vlak krijgt:

45min lijkt misschien lang, maar ik kan je verzekeren dat je nog minstens een 10tal uren kwijt bent voordat je zelf het schaven onder de knie hebt.

Maar het is maar de vraag wat je met dit hout wil doen of het nodig is om het vlak en haaks te schaven. Als het een wandplankje wordt o.i.d. is dat voor een eerste project echt niet zo kritisch, zeker als je voor een wat meer rustieke look gaat.

Zelf gebruik ik eigenlijk nooit een schuurmachine maar gewoon schuurblokjes en goed schuurpapier.

Uiteindelijk is een schaaf wel essentiëel als je houtbewerking serieus gaat nemen, het is niet voor niets les één bij een houtbewerkingscursus.

Toch moet je wel met veel rekening houden: goede werkbank, goed slijpgereedschap, goed vlakke schaaf etc.
Schuurblokjes hebben een lagere instapdrempel ;)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.