Help !!! 3 of 5mm festool

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
vraagje,, ik heb een mooie rotex ,,, die moet je hebben !!! en een vlak schuurmachine rs400

maar ik wil een excentrische machine er bij hebben voor gemakkelijk schuren er bij,, de rotex is daar toch iets te ruig voor en de rs400 iets te subtil vind ik.

MAAR nu kun je de keuze maken in 3 of 5 mm

het gaat om deze machine ,, die leek me een topper..


de ETS EC 150/5 EQ-Plus ,,

wie heeft advies
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Wat ik nooit heb gezien, gevonden is het verschil tussen 3 of 5 mm bij verschillende papieren. Wat doet b.v. een 180 korrel met 3mm tov een 120 bij 5mm oid. Technische specs zijn niet interessant zonder kruisvergelijk en toepassing. Laat staan om het type schuurpapier in het vergelijk te betrekken. Te veel variabelen die tegelijk veranderen.

(Ik heb alleen een hele oude Rotex 150. De eerste was binnen 3/4 jaar volledig versleten. "Was machen Sie um Gotteswillen mit der Machine..?" Was de vraag van de service club. Leisteen was het antwoord. "Oh, .....", aan de andere kant van de landlijn. Na een lange stilte "Wir schicken Ihnen ein neues Geraet zum Repaturpreis eines neues Getriebes".)

Kortom, ik heb geen noodzaak gevonden om iets anders dan de Rotex te gebruiken, hoewel het driehoekschoentje op de 90 wel interessant is. Maar vvor mij niet de moeite en kosten waard om alleen daarvoor een Rotex90 aan te schaffen.

Maar goed, ben je tevreden met wat je hebt? Is er een gat in het bereik dat je met je machines hebt? Zo ja, kun je er omheen improviseren, zonder dat het mateloos irriteert?
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
De rotex 150 is een fijne machine, echt. Zeker als je gewoon genoeg verschillend schuurpapier hebt.
Maar, het is naast een schuurmachine ook een fitnessapparaat. De rotex mode uitzetten helpt al, maar ook dan is het nog steeds een apparaat dat soms wat correctie nodig heeft (zeker als je niet de hele schuurschijf op het werkstuk kwijt kunt). Op platte werkstukken op je werkbank is het goed te doen, boven je hoofd is pittig.

Ik snap dan best wel dat mensen een ETS150 ofzo zouden willen. Zeker omdat je dan ook het papier kunt delen tussen je rotex en ETS.

Offtopic: heb zelf een RO150 en een RS300. Beide erg goed in wat ze doen, maar wel verschillende doelen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
Ik koos voor de ETS EC 125 & kocht er een 150 pad bij (dat past — andersom niet). De 125 heeft 3 mm uitslag. Bevalt heel goed, ook omdat ik de schijven van mijn Rotex 150 kan gebruiken.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Ik koos voor de ETS EC 125 & kocht er een 150 pad bij (dat past — andersom niet). De 125 heeft 3 mm uitslag. Bevalt heel goed, ook omdat ik de schijven van mijn Rotex 150 kan gebruiken.
Dat laatste is echt wel een voordeel als je veel schijven hebt. Ik heb vorige week alles eens bij elkaar gelegd en ben wel een beetje geschrokken. Nog een keer 5-6 dozen kopen op 125mm is wel balen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ik heb de rotex 90 en de ET2e = ets150 in 3 mm 5 was er destijds alleen in de wet van festo.
Verder heb ik een 150mm met 5 mm uitslag van metabo = mirka. En enkele rs 400 e de meeste festo/festool machines zijn 12 of 20 + jaren en zijn veel gebruikt. De ro 90 gebruik ik weinig en het driehoekje is nog geheel nieuw. Heb 2 fein machines. Ja je hebt veel soorten papier nodig dat was voor mij de reden om geen 125mm te nemen. De ro 90 is voor het grof schuren van verf op kozijnen. De meest gebruikt machine is bij mij de rs 400 hier doe ik 80% van het werk mee. De rotex 90 is ook prima om aan de draaibank te gebruiken. Vooral bij eiken kan het uitkomst bieden. Ik zou nu voor een 150mm met 5 mm uitslag kiezen en van de grotere schuuruitslag heb je geen last als je wat fijner doorschuurt.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Ik heb zelf de Rotex 150, de ETS EC 150, en de DTS400. Ik heb toentertijd heel bewust gekozen voor de 150/3 versie. Enerzijds vanwege het schuurpapier (waarvan ik al veel te veel heb en dus niet zat te wachten op weer een andere maat) en anderzijds omdat ik deze machine juist voor het fijnere werk wilde gaan gebruiken. De Rotex is daar trouwens helemaal niet zo slecht in als veel mensen zeggen, maar het vergt wel wat moeite en aandacht om daar subtiel mee te schuren. Uiteindelijk ben ik superblij met mijn keuze voor de 150/3. Het is echt een geweldige machine.

Maar de vraag die jezelf het beste eerst kunt stellen is waar je de machine voor wil gaan gebruiken. Als je grote oppervlakken wilt schuren kan de keuze anders uitvallen dan wanneer je de laatste schuurslagen voor de finale afwerking wilt doen met de bewuste machine. De grotere uitslag maakt meer afname mogelijk, terwijl de kleinere uitslag normaal gesproken een rustiger schuurbeeld oplevert. Maar de kunde van de bediener maakt daar ook veel verschil in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik heb zelf de ETS 150/5, de ETS 125/3 (met kantenschuurattachment), en de RO90. Ik gebruik 80% van de tijd de ETS 150/5, deze is met een groffe korrel ook aardig goed in klussen waar je eigenlijk een RO150 voor zou willen gebruiken (grote hoeveelheden materiaal afnemen). Ik merk nu dat ik de ETS 125/3 erbij heb, ik die vooral voor kleinere werkstukken gebruik, maar de oppervlaktekwaliteit daarvan is toch wel beter dan de 150/5. Als je heel netjes alle korrels doorloopt met de 150/5 kom je ook tot een goede oppervlaktekwaliteit, maar ik denk dat dat met de 150/3 iets sneller gaat omdat je wat minder zichtbare schuurkrassen achterlaat. De RO90 gebruik ik net als iemand hierboven aangeeft eigenlijk alleen met renovatiewerk, maar als je hem dan nodig hebt is het wel een topper. Die ETS 125/3 met kantenschuurattachment is trouwens ook wel erg fijn om te hebben, de randen van gespoten panelen schuren is zo wel erg makkelijk.

Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Dank allen voor de uitleg,,,respect

Ik heb al jaaaren de rotex 150 en wat een beest,,, voor mn polyester bootjes DE machine.
De Rs400 gebruik ik voor het kleinere schuurwerk prima voor kozijnen enz
De delta machine heb ik van Fein, omdat ik die beter vind dan van feston omdat hij simpelweg veelzijdiger is. en dat schuurt als een beest zn klein ding.

De ETS machine wil ik hebben omdat dat ik met de rs400 soms net wat mis qua schuur prestaties,, zeker als een een oude laklaag of ruw hout wil schuren en je de rotex toch net even te banaal vind,,

ik ga dan wel voor de 150 ivm 1 systainer met papier. ik overweeg idd dan voor de 3mm te gaan omdat als het echt grof moet ik de rotex heb.

Ik denk dat ik hiermee de jusite keus maak, als iemand nog denkt hey je ziet wat over het hoofd hoor ik dat uiteraard graag..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.