Helmstok opknappen

cef17

Nieuw lid
5 aug 2021
5
0
Nederland
Hallo houtmeesters!

Onlangs ben ik begonnen met het opknappen van een zeilboot, waarvan vooral het houtwerk de nodige aandacht verdient.
Waar ik nu tegen aanloop is dat een laag in de helmstok deels vergaan is. Zoals te zien op de foto is de helmstok opgebouwd uit meerdere lagen.
Zelf dacht ik eraan om het rotte gedeelte uit de laag te verwijderen en er een nieuwe lat in te verlijmen. Zit ik hiermee op het juist spoor of zijn hier betere opties voor?

Graag hoor ik jullie ideeën en adviezen, alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-08-05 at 12.11.14 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-05 at 12.11.14 (1).jpeg
    69,8 KB · Weergaven: 54
  • WhatsApp Image 2021-08-05 at 12.11.14.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-05 at 12.11.14.jpeg
    70,6 KB · Weergaven: 48
  • WhatsApp Image 2021-08-05 at 12.11.15 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-05 at 12.11.15 (1).jpeg
    88,2 KB · Weergaven: 45
  • WhatsApp Image 2021-08-05 at 12.11.15.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-05 at 12.11.15.jpeg
    71,9 KB · Weergaven: 41
  • WhatsApp Image 2021-08-05 at 12.11.16.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-05 at 12.11.16.jpeg
    83,8 KB · Weergaven: 42

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
het rotte gedeelte uit de laag te verwijderen en er een nieuwe lat in te verlijmen
in totaal zie ik 5 lagen
daarvan zijn er 2 aangetast
je zou die er uit kunnen zagen, maar dan zaag je reeds 2/5de van de helmstok weg
in welke staat de 3 overblijvende lagen zijn, bljift de vraag
en vooral in welke mate die nog voldoende verlijmbaar zijn
als je toch 2 nieuwe lagen maakt & plaatst, waarom niet gelijk een gans nieuwe stok maken ?

1628159684051.png
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Kijk ook op de jacht- en boten-bouwafdeling van het forum: Hout in de jacht -en botenbouw

Wat betreft advies: dat kan ik je helaas niet geven. Wat ik wel mooi vind aan je insteek is dat je zo veel als mogelijk van het originele hout wil behouden. Dat is eigenlijk het echte restaureren vind ik dan.
Uiteindelijk moet het natuurlijk ook duurzaam, stevig en bruikbaar zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: cef17

cef17

Nieuw lid
5 aug 2021
5
0
Nederland
in totaal zie ik 5 lagen
daarvan zijn er 2 aangetast
je zou die er uit kunnen zagen, maar dan zaag je reeds 2/5de van de helmstok weg
in welke staat de 3 overblijvende lagen zijn, bljift de vraag
en vooral in welke mate die nog voldoende verlijmbaar zijn
als je toch 2 nieuwe lagen maakt & plaatst, waarom niet gelijk een gans nieuwe stok maken ?

Bekijk bijlage 106026

Zotvanhout, bedankt voor je reactie!

Daar heb je een punt idd, heb daar in eerste instantie voor gekozen vanuit nostalgisch oogpunt, zou het mooi vinden om het zoveel mogelijk origineel te houden. Het vervangen kan ik me met mijn beginnerskwaliteiten nog wel inbeelden. Om zelf een compleet nieuwe te maken is misschien ambitieus en had ik daarom nog niet bij stil gestaan. Het is ook de eerste keer dat ik zoiets doe, mijn eerste gedachte was ook het vergane gedeelte weg halen en op te vullen met nog te bepalen 'bouwmarkt wondermiddel', maar kon niet iets vinden dat een mooi resultaat gaf. Maar ik ben dan ook (zoals Wickednick zegt) niet gehinderd door enige vorm van kennis...

Daarnaast dacht ik hieraan omdat het gaat om twee keer een stukje van maximaal 15 cm op een geheel van 120cm, waarbij de tweede laag (met mijn beperkte kennis) weinig aangetast lijkt.

Bedankt in ieder geval voor je advies!
 

cef17

Nieuw lid
5 aug 2021
5
0
Nederland
Kijk ook op de jacht- en boten-bouwafdeling van het forum: Hout in de jacht -en botenbouw

Wat betreft advies: dat kan ik je helaas niet geven. Wat ik wel mooi vind aan je insteek is dat je zo veel als mogelijk van het originele hout wil behouden. Dat is eigenlijk het echte restaureren vind ik dan.
Uiteindelijk moet het natuurlijk ook duurzaam, stevig en bruikbaar zijn.

Nick, dat is zeker al een goed advies. Dat onderdeel van het forum had ik nog niet gevonden!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Zoals ik het zie is het een klassieke opbouw van een helmstok met mahonie en essenhout. Essen is niet water en vochtbestendig en je ziet dat er 1 laag is aangedaan, die aan de onderkant van de bout zit. Als je dat stuk eruit zaagt een vervangend strookje er inzet kun je vast wel weer vooruit.

Succes! Fons
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
nostalgisch oogpunt
daar kan ik inkomen
aan ieder om zijn evenwicht tussen nostalgie, kunde & tijd te zoeken
de vorm van de helmstok ken ik niet
ik vermoed dat het gat op de plaats van de aanhechting van het roer zit
is het mogelijk om de stok 180° te draaien, zodat het handvat op het roer komt ?
het beschadigde deel hoeft dan niet echt versterkt te worden, en je kan het vervangen en opvullen
epoxy blijkt daartoe veel gebruikt te worden
 

cef17

Nieuw lid
5 aug 2021
5
0
Nederland
Zoals ik het zie is het een klassieke opbouw van een helmstok met mahonie en essenhout. Essen is niet water en vochtbestendig en je ziet dat er 1 laag is aangedaan, die aan de onderkant van de bout zit. Als je dat stuk eruit zaagt een vervangend strookje er inzet kun je vast wel weer vooruit.

Succes! Fons


Fons, dankjewel voor de uitleg!
Heb je eventueel nog tips voor het zo mooi mogelijk verwijderen van de laag?
 

cef17

Nieuw lid
5 aug 2021
5
0
Nederland
daar kan ik inkomen
aan ieder om zijn evenwicht tussen nostalgie, kunde & tijd te zoeken
de vorm van de helmstok ken ik niet
ik vermoed dat het gat op de plaats van de aanhechting van het roer zit
is het mogelijk om de stok 180° te draaien, zodat het handvat op het roer komt ?
het beschadigde deel hoeft dan niet echt versterkt te worden, en je kan het vervangen en opvullen
epoxy blijkt daartoe veel gebruikt te worden

Nee, dat is niet mogelijk heb er voor de mooi even een foto bij gedaan. De functionele stevigheid is ook in het achterste gedeelte zeker nog wel aanwezig en het gedeelte valt ook helemaal weg in een beugel, dus welke optie ik ook kies je ziet er niks van terug, maar uit eerbetoon (het is een erfstuk ;)) wil ik het (binnen mijn kunnen) wel zo mooi mogelijk herstellen. Heb je eventueel nog tips voor het zo mooi mogelijk verwijderen van de laag?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-08-05 at 13.34.57.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-05 at 13.34.57.jpeg
    148,3 KB · Weergaven: 42

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
het is een erfstuk ;)
(y)
binnen mijn kunnen
alternatief is in het draadje 'durf te vragen' (DTV) jouw zoektocht naar hulp te stoppen
er is kans dat je in de buurt een bereidwillige collega vind die én de nodige machines én de nodige ervaring heeft
tips voor het zo mooi mogelijk verwijderen van de laag
dit is een heel eenvoudige vorm
gewoon met schuurpapier of een machientje afschuren
beginnen met een grove korrel (40 of 60), dan 100, dan 150
na de eerste laag nogmaals met 150 of 220
 
  • Leuk
Waarderingen: cef17

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden


Fons, dankjewel voor de uitleg!
Heb je eventueel nog tips voor het zo mooi mogelijk verwijderen van de laag?
Als je de beschikking over een lintzaag hebt zou ik die gebruiken, anders is een Japanse zaag wel een goed hulpmiddel. Alternatief is op een kolomboor voorzichtig een aantal gaten boren met een iets kleinere diameter dan de dikte van de essenhouten laag en de rest met een beitel wegsteken. Als er speling in de verbinding komt zou je inderdaad met wat dikkere epoxy kunnen verlijmen.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.