Helix schaafas

Ronald Scharroo

Nieuw lid
9 okt 2021
5
11
Deurne
Ik heb sinds enkele jaren een vandiktebank met een helix as. Dan heb je in plaats van 3 beitels allemaal kleine vierkante beiteltjes die je aan 4 zijden kunt gebruiken. Het grote voordeel is dat het gladder schaaft en dat je veel kleinere krullen krijgt waardoor je afzuiging beter werkt. Nu waren mijn beiteltjes aan vervanging toe. Ik mailde de leverancier (VDH) over de kosten van vervangende beiteltjes. Inclusief BTW en verzendkosten kosten ze daar 120 euro per 10 stuks. Nu moeten er op mijn machine 56 dus dat werd duur. Ik dus zoeken op Alibaba en ik heb nu 100 beiteltjes voor 220 euro. Dat is inclusief invoerrechten en BTW. Dat is nogal een verschil.
 

Bijlagen

  • Helix.jpg
    Helix.jpg
    123,2 KB · Weergaven: 18
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Bedenk wel dat de belangrijkste componenten van je helix as deze beiteltjes zijn. Het materiaal waarvan ze gemaakt zijn bepaalt hoe lang ze scherp/onbeschadigd blijven.
Ik weet niet hoe goed je aibaba vertrouwd, maar ik zou niet durven afgaan op de specificaties die zij geven.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Bedenk wel dat de belangrijkste componenten van je helix as deze beiteltjes zijn. Het materiaal waarvan ze gemaakt zijn bepaalt hoe lang ze scherp/onbeschadigd blijven.
Ik weet niet hoe goed je aibaba vertrouwd, maar ik zou niet durven afgaan op de specificaties die zij geven.
Helemaal mee eens! nu een paar euro besparen, maar bedank wel goed wat voor "schade" het kan veroorzaken. materiaal is normaal erg broos en als je iets verkeerds raak en een beiteltje breeks, versplinterd en vliegt in het rond. Werkstuk beschadigd, evt schade aan je as, andere beiteltjes, schade aan je VVD.. dat lijkt mij meer dan wat je nu zou besparen.
daarnaast de tandtijd van de beiteltjes, die gaan normaal echt lang mee, als je alle 4 de kanten al hebt bot geschaafd heb je wel heel veel meters hout er door gejaagd. dan vallen de kosten ook wel mee voor de originele beiteltjes tov het volume wat je hebt gedaan.
als laatste en misschien wel belangrijkste, je eigen veiligheid! een stukje rondvliegend beitel ( in ergste situatie) dat jou zou kunnen raken is het mij niet waard.
buy once, cry once en dan gewoon plezier hebben van zekerheid en gegarandeerde kwaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Inclusief BTW en verzendkosten kosten ze daar 120 euro per 10 stuks. Nu moeten er op mijn machine 56 dus dat werd duur. Ik dus zoeken op Alibaba en ik heb nu 100 beiteltjes voor 220 euro.
ik heb nog de klassieke schaafmessen
wel reeds een paar frezen met zo'n kleine mesjes (van een ander formaat), die ik nog niet heb moeten draaien/vervangen
de prijs van de helix-mesjes verrast mij
120 / 10 * 56 = 672 €
bij felder staan de mesjes aan de helft van de prijs (4,93 x 1,21 = 5,97)
of de maat dezelfde is, weet ik niet

1636099893961.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Voor een Jet vvd, neem ik aan? Da's inderdaad absurd duur! Ik vond de prijs bij Felder (57 incl voor 10 stuks) al stevig. Heb je die specificaties al eens vergeleken?

*edit: De zijdes vd Felder mesjes zijn 1,2mm kleiner zie ik. Dus je verliest 0,6mm aan hoogte, dat lijkt me wel op te vangen met het afstellen van de uitvoertafel. De vraag is alleen of je dan in de breedte nog genoeg overlap hebt.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik ben benieuwd of je verschil in standtijd gaat merken. Voor dat prijsverschil is het de moeite waard om het te proberen.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Voor dat prijsverschil mag de kwaliteit van het hardmetaal heel wat minder zijn.
12/stuk vs 2.2/stuk, dan kun je ze 5 keer vervangen voordat je op dezelfde prijs zit.

Misschien is het nog wel handig om de afmetingen te controleren. De zitting waar het plaatje in zit moet goed passen, daarnaast is het prettig dat alle plaatjes exact dezelfde maat hebben, aangezien je geen nastel mogelijkheid hebt per plaatje.

Bij goedkopere plaatjes kan het zijn dat ze het proces minder strak onder controle hebben en dat er wat variatie in afmetingen zit.

Edit: een filmpje van hoe wisselplaten gemaakt worden, de krimp tijdens sinteren is best groot. En de maat moet na het sinteren goed zijn, geeft een idee van hoe goed je zo'n proces onder controle moet hebben.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik vraag me dan af hoeveel fabrieken ze in china hebben. Dure arbeid en dure energie maken je fabrikage proces meestal niet concurerend. China is al een tijdje bezig met de omslag van kwantiteit naar kwaliteit.
 

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Even ter info: ik heb zelf een Triton vandiktebank met twee klassieke schaafmessen erin. Overlaatst waren deze ook aan vervanging toe, de goedkoopste dat ik vond waren ongeveer €40 per set. Dat vond ik wat veel, aangezien deze messen blijkbaar te klein zijn om de slijpen. Dan even op Ali Express gekeken en daar dezelfde messen gevonden, veel goedkoper. Heb uiteindelijk 5 setjes besteld voor ongeveer €90. De eerste van die setjes zit er nu al meer dan een maand op en ik merk geen enkel verschil met de originele, nog steeds vlijmscherp en geeft een mooi oppervlak. Hopelijk heb je dezelfde ervaring met jouw messen 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK en Joost79

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Overlaatst waren deze ook aan vervanging toe, de goedkoopste dat ik vond waren ongeveer €40 per set. Dat vond ik wat veel, aangezien deze messen blijkbaar te klein zijn om de slijpen.
Even offtopic, maar hoezo waren de messen te klein om te slijpen? Of zijn het geen herslijpbare messen?
 

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Even ter info: ik heb zelf een Triton vandiktebank met twee klassieke schaafmessen erin. Overlaatst waren deze ook aan vervanging toe, de goedkoopste dat ik vond waren ongeveer €40 per set. Dat vond ik wat veel, aangezien deze messen blijkbaar te klein zijn om de slijpen. Dan even op Ali Express gekeken en daar dezelfde messen gevonden, veel goedkoper. Heb uiteindelijk 5 setjes besteld voor ongeveer €90. De eerste van die setjes zit er nu al meer dan een maand op en ik merk geen enkel verschil met de originele, nog steeds vlijmscherp en geeft een mooi oppervlak. Hopelijk heb je dezelfde ervaring met jouw messen 😉
Natuurlijk komt er ook wel goed spul van dit soort bronnen. Grote kans dat het uit dezelfde fabriek komt, componenten zijn die nét iets buiten spec zijn of een restpartij is.

9 van de 10 keer zal je heel tevreden zijn met je aankoop, maar het probleem is vooral garantie. Wil je het risico lopen dat je het geld uitgeeft en een duur werkstuk verpest (of nog erger, de kans op letsel vergroot)?

Bij spullen die snel ronddraaien en scherp zijn zou ik toch liever iets van een betrouwbare bron halen.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Bij mijn leverancier in de fabriek maken ze merkkleding, die is behoorlijk prijzig in de winkel. Maar in dezelfde fabriek maken dezelfde mensen (soms zelfs met dezelfde stof) ook zogenoemde private label kleding. Die is echt aanzienlijk goedkoper in de winkel, maar qua kwaliteit nagenoeg gelijk.

Het grote verschil zit in de merkbeleving (lees marketing) van de klant. Daardoor kost datzelfde broekje ineens €50 meer. Om dezelfde reden kopen mensen deodorant van €1 niet, terwijl ze die wel kopen als deze (letterlijk dezelfde) €3,5 zou kosten.

Wil niet zeggen dat er geen verschil in kan zitten, maar het loont (mijns inziens) zeker de moeite om dat eerst te onderzoeken alvorens een conclusie te trekken ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.