Heiligschennis: Houtklover

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ha,

Wel, het heeft opzich niks met houtbewerken te maken zoals we hier kennen. Maar het is wel degelijk hout bewerken maar het uiteindelijke doel is wel heilig schennis.

Er komt een bezinemotor met hydropomp op zodat je ook op afgelegen plekken aan het werk kunt. Kleine en lichte stukken kun je horizontaal kloven. Heb je wat zwaarde hout dan kun je de klover verticaal kantelen zodat je het hout niet helemaal op hoeft te tillen.

Hij moet nog netjes gemaakt worden maar dit is het ruwe concept.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Heiligschennis! Het enige hout dat je zult gaan kloven is voor je eigen brandstapel! :mrgreen:

Mooi werk, zolang je maar de mooie stukjes bewaard heh. ;)
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er degelijk uit. Met welke kracht wordt de klover geperst. M'n technisch instinct zegt me dat de hoek in verhouding tot de overige delen er zwakker uit ziet. Om te voorkomen dat de verstevigingsstrippen kunnen kreukelen of de voet kan torderen bij excentrische belasting zou je de hoek moeten verstevigen met schotjes haaks op de strippen en een langere strip over de buitenkant om zo een soort I-profiel te maken.
Als je de hoek wil verstevigen en m'n verhaal is niet duidelijk dan kan ik wel een schetsje maken.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik snap (denk ik) wat je bedoelt. Het is lastig van te voren in te schatten wat de zwakste schakel wordt. Ik zou eigenlijk wel een schets willen zien aangezien ik de oplossing nog niet helemaal helder heb. Bedoel je om een soort T profiel te maken van de verstevigingsstrippen?

Perskracht weet ik zo niet meer. De boring is 90mm en ik verwacht dat er ongeveer 200 bar op komt. Er komt wel een druk begrenzer op, deze zal proefondervindelijk worden ingesteld en verzegeld. Bedoeling is om het geheel ook uit te lenen aan bekenden.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb even snel een schetsje gemaakt voor de voet van de klover. Om zgn. buckling te voorkomen van de strippen kan je ze versterken aan de buitenkant met een strip. Om het geheel ook torsiestijf te maken dien je ook schotten te plaatsen. Het zal wat lastig worden met de smallere strippen aan de buitenkant. De strippen en schotten kan je van gelijke dikte maken als de al aanwezige strippen.
Deze vorm van versterken is gebruikelijk in de scheepsbouw waar ik ruim 20 jaar in werkzaam geweest ben.
Succes. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Oh ja, de persdruk van 200 bar levert op de zuiger van 90 mm een kracht van bijna 13 ton. Een begrenzer lijkt me wel op z'n plaats.

En dat op een houtbewerkingsforum. :eek:

Attached files
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Bedankt voor de schets, ik snap nu wat je bedoelt. Persoonlijk verwacht ik niet dat de voet op dit moment de zwakste schakel is. Maar dit zijn maar kleine aanpassigen. Ik zal een foto maken van de plek waar de cilinder op het frame zit. Wellicht heb je hier ook nog tips voor?

Bedankt voor het meedenken iig!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.