Hegner multicut 1 vraag

JoostC

Nieuw lid
2 nov 2021
6
0
Valkenswaard
Ik ben Joost en sinds kort actief bezig met de Multicut 1 van Hegner. Weet iemand of het mogelijk is om hier een voetpedaal met toerenregeling op te monteren. en mogelijk welke onderdelen daarvoor nodig zijn.
 
J

j1eke

Guest

Moraal van het verhaal: Het kan alleen als je al toerenregeling hebt op de machine, die wordt dan vervangen door die bij het voetpedaal geleverd wordt. Anders moet je kennelijk de motor vervangen voor eentje met toerentalregeling.


"Technisch bedingt kann das elektrische Fußpedal nur bei Maschinen nachgerüstet werden, welche bereits über eine Drehzahlregelung verfügen. Hierbei wird die alte elektronische Steuerung entfernt und durch eine neue Drehzahlregelung inklusive dem Fußpedal ersetzt. Bei Hegner Multicut Sägen ohne Drehzalregelung hingegen, muß der Motor komplett getauscht werden."

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.235
2.646
Mijn hegner elektromotor is een 3 fase motor die af fabriek is voorzien van een steinmetz schakeling om hem op een fase 220 te laten lopen. Die kan je dus door middel van een frequentieregelaar op 3 x 220 laten lopen. Dan kan je door middel van een voetpedaal met potmeter het toerental van de motor regelen. Ik gebruik alleen een voetpedaal voor aan uit. Die zit gewoon tussen het aansluitsnoer. Die gebruik ik ook voor andere machines, zoals de bandschuurmachine en schaafmachine, als ik die in een vaste opstelling gebruik
 

JoostC

Nieuw lid
2 nov 2021
6
0
Valkenswaard
ik zal eens kijken of mijn machine ook een dergelijke 3 fase motor heeft met steinmetz schakeling. Ik vrees van niet model komt uit 1997 en heeft op het motor plaatje 220 volt staan met cos phi 0,8. Er staat wel een condensator waarde voor 400 v. maar of deze de steinmetz schakeling heeft?? Volledige tekst op motorplaatje: typ EBPR 56K4/1230 0.08kW 230 V 0,99 A 4uF/400V cos Phi 0.83 50 Hz DINEN60034
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.387
836
70
Veldhoven
Ik heb in China een frequentieregelaar gekocht. Heeft alleen geen voetpedaal. (Nou je het zegt....Ik ga eens kijken of me dat lukt om zelf te fabrieken)
Let op! Jemoet er eentje hebben met input 230 Volt single phase en output hetzelfde. 99,9% is 230 Volt Single phase input en 230 Volt THREE phase output.
 

JoostC

Nieuw lid
2 nov 2021
6
0
Valkenswaard
dank voor alle reacties zover. Ik ga eens navragen of mijn multicut1 een 3 fase motor heeft met de steinmetz schakeling. misschien dat Hegner zelf het antwoord weet. if yes then ga ik de freq. toerenregeling proberen zoals eerder beschreven door Chevy66.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.387
836
70
Veldhoven
Ik heb in China een frequentieregelaar gekocht. Heeft alleen geen voetpedaal. (Nou je het zegt....Ik ga eens kijken of me dat lukt om zelf te fabrieken)
Let op! Jemoet er eentje hebben met input 230 Volt single phase en output hetzelfde. 99,9% is 230 Volt Single phase input en 230 Volt THREE phase output.
Aanvulling: Als je een Steinmetz-schakeling hebt ben je met zo'n frequentieregelaar met three phase output klaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.235
2.646
Mijn hegner staat momenteel dusdanig ingebouwd, dat ik niet simpel even bij het typeplaatje van de motor kan.
 

JoostC

Nieuw lid
2 nov 2021
6
0
Valkenswaard
Hegner heeft gereageerd en helaas gaat dit niet met de MC1 uit 1997. een nieuwe motor plaatsen is het alternatief maar daar begin ik niet aan dan maar zonder snelheids regeling.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.