Heel klein vogeltje gezocht ;)

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Heel mooi gedaan Wim, Ik heb een paar honderd van dit soort vogelhuisjes ornamenten gemaakt, Ik heb er altijd veel plezier in om ze te maken, en zoals jij probeer ik er dingen in te brengen, en Ik durf gerust te zeggen dat er geen twee hetzelfde uitzien, altijd ander een model en verschillende houtsoorten en combinaties, Ik zal er wat foto’s van plaatsen, heb dat al eens eerder gedaan maar nu weer wat anderen :)

Oh ja en wij hebben Humming birds here, zo een foto van een Ruby throated Kolibrie, maar die wonen/nesten niet in vogelhuisjes, nestjes worden gemaakt van mos en spinnenweb materiaal :D.

Hoe groot zijn ze ongeveer Leo? Is het miniatuur of juist normale grootte? Ik geniet van de diversiteit! Dat vierkante dakje vind ik overigens super en dat ga ik binnenkort zeker proberen, dat geeft het iets compleets unieks.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoe groot zijn ze ongeveer Leo? Is het miniatuur of juist normale grootte? Ik geniet van de diversiteit! Dat vierkante dakje vind ik overigens super en dat ga ik binnenkort zeker proberen, dat geeft het iets compleets unieks.

De diversiteit is juist het aantrekkelijke van deze "ornamenten" Wim, en je kunt ze natuurlijk in elke maat maken, typisch zijn ze rond de 10 tot 15 cm lang (depending on the finials) body 5cm en het dak 7cm, maar alles is variabel en moet in evenwicht zijn met al de rest, Ik ga gewoon met mijn gevoel wat dat betreft, maar ben ook een beetje afhankelijk bij de stukken hout die Ik vind, zoals waneer Ik ze met schors er aan maak, al zoek Ik natuurlijk wel voor de maten die Ik graag wil hebben, maar dat is natuurlijk altijd wat variabel.

Have fun and take care Bekijk bijlage 32575
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Gaaf Nico, dat ga ik ook even proberen, Kan ik nog leuk meenemen als cadeautje voor een verjaardag vandaag, als klein extraatje.

Hopen dat het een beetje lukt :).
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Al draaiende kom je op ideetjes....

De vogeltjes zijn nog niet zo strak maar het totaalplaatje doet me glimlachen.

Birds op tak.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Gisteren nog een uurtje of 3 zitten draaien en proberen. Nog zo het goede voornemen genomen om foto's te maken, maar zodra ik begonnen was heb ik er niet meer aan gedacht totdat ik klaar was. Houtdraaien is een soort van therapie, zodra je begint verdwijnt de wereld om je heen. Sorry mannen, ik beloof beterschap...

Een paar foto's om aan te geven hoe klein die dingetjes zijn.

- Ik draai eerst het middengedeelte, boor de 2 openingen en hol het huisje uit.
- Lijm hier met CA een blokje ander hout op en na 5 minuutjes drogen draai ik midden en onderkant af zoals ik het wil hebben.
- Daarna schuren, polijsten en afsteken.
- Ander stukje hout het dak van draaien
- Onderkant dak uithollen zodat deze goed klemt over het huisje. Hierdoor hoeft dit niet gelijmd te worden.

Lijmen is makkelijker, maar aangezien ik deze huisjes als oefenobjecten maak lijkt dit me slimmer, hier leer ik meer van dan gewoonweg lijmen.

Ik weet nog niet of ik hier vogeltjes voor ga draaien, ik denk dat ik eerst maar eens een stuk of 10 verschillende ga draaien en deze ophang zoals de 2 op de foto.

Screenshot_2015-07-20-09-38-53.jpg

Screenshot_2015-07-20-09-32-25.jpg

Screenshot_2015-07-20-09-32-19.jpg

Screenshot_2015-07-20-09-32-05.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie variatie Wim die vogeltjes op de tak.
Deze had ik niet zien voorbijkomen.
De therapie moet je inderdaad qua houtdraaien zorgvuldig blijven doen.
Ik heb een voorstel.
Aan die plank boven de TV kan je nog heel veel creaties wat betreft vogelhuisjes hangen.
Groetjes Didier Sirjacobs.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Bedankt Didier.

Die plank komt vol te hangen :).

Vraagje, voor het finishen van dit soort kleine ornamenten, zoude3n Shellawax en EEE ultrashine geschikt zijn? Ik moet iets gaan bestellen voor het finishen en volgens mij zijn dit breed toepasbare opties voor zaken welke binnenshuis neergezet worden.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo, bedoel je met finials de onder of bovenkant?

Wim een finial is een distinctief stuk, zoals op een dak of toren, maar hier ook onder een werkstuk, zoals hier aan deze twee, maar met jouw laatste vooral de onderkant vind Ik te zwaar, probeer het allemaal fijner te maken, geeft niet al break je er een stel, gebeurd bij mij nog steeds, alhoewel niet zo dikwijls meer als vroeger ;).

finials.jpg ornament.jpg oh en een kolibrie voor je huisje Male rubythroated humming bird.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok duidelijk. Ennuh ik breek er voldoende hoor :).

Op dit moment probeer ik allerlei vormen uit, en ik hoop dat ik na een stuk of 10-20 huisjes gedraaid te hebben een beetje mijn eigen ding te hebben gevonden.

In ieder geval bedankt voor de constructieve kritiek, daar ben ik erg blij mee, een ander oog ziet zo veel meer dan je eigen.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hier een paar closeups zoals je vroeg Leo, eentje is er al door een kat naar beneden geslagen, dus daar zit een wat steviger knoop in nu :).

20150720_213052.jpg

20150720_213025.jpg 20150720_212929.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Soms gaat het helemaal mis, en door je eigen schuld. Ik had een uurtje over en wilde van een stukje hout wat ik in een partijtje schroot had gehad iets draaien. Zaten een paar scheuren in maar leek me leuk om toch te kijken wat er zou lukken. (en in de hoop dat dichter bij de kern er geen scheuren zouden zitten.)

Vogelhuisje dan maar, maar al bij het draaien bleek dat het goed fout zat. Dus met zo min mogelijk gedoe zo rap mogelijk het huisje afgemaakt. Niet de beste creatie maar ik wilde toch proberen om het heel te houden door met hele lichte cuts weinig weg te halen. Op de foto's 3 scheuren in het hout, het is een klein wonder dat het uithollen en het boren lukte.

20150816_121850.jpg
Zie de eerste scheur van onder het gaatje tot boven het gat.

20150816_121949.jpg
De 2e scheur al lijken het meerdere kleintje eigenlijk.

20150816_121954.jpg
En de 3e.

Toch is het best leuk om te eindigen ipv op te geven en weg te gooien, op deze manier leer ik ook in poreus hout draaien met hele lichte cuts.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.