Heel erg belangrijk.

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Bij deze een heel erg belangrijk onderwerp. Inbraak en Diefstal. Enig idee hoe vaak ik uit eerste hand al heb vernomen dat hij of zij in de werkplaats kwam om daar vast te stellen dat de spullen die daar horen te liggen van eigenaar veranderd waren. Dat wil zeggen dat je dus zelf verder niet meer de eigenaar bent van de spullen welke je voorheen met liefde en aandacht in jaren bij elkaar gezocht en gekocht had. Dat is niet alleen heel droevig maar je wordt er ook moedeloos van en zeker dat laatste moet je niet overkomen. En dan niet te vergeten het gereedschap in de auto. Beste mensen wees niet naief, denk niet te gemakkelijk in dit opzicht. In al je enthousiasme vertel je over je hobbie, krijg je welkome bezoekers in je werkplaats(je) en niet lang daarna ongevraagd bezoek. Gericht bezoek. Want ook andere mensen vertellen enthousiast over wat ze bij je hebben gezien enzovoort en ergens blijken er mensen te zijn die daar op een heel eigenonaardige wijze enthousiast over worden.
Realiseer je dat als je bij een gereedschapswinkel grote dozen aan het inladen bent, zo'n enthousiast iemand je alleen maar hoeft te volgen. Ook na een beurs kan dat. Ook na een klus, enzovoort.
Moeten we nu paranoide worden? Nee zeker niet . Maar kijk eens goed na hoe je werkplaats beveiligd is. Merk, indien mogelijk je spullen. Bewaar kostbare spullen binnenshuis. Maak anders een kast in je werkplaats met een stevig alarm er op voor die spullen. Bekijk je verzekering. Maak een lijst met al je spullen. Bewaar je aankoopbonnen apart. Maak fotoos van je werkplaats, fotoos van je spullen.

En.....wees er heel alert op als je gereedschap te koop aangeboden krijgt of gereedschap op internet aan kunt kopen, vraag altijd naar een aankoopbewijs als je het niet vertrouwt. En waarschuw instanties als je alle reden hebt om het niet te vertrouwen.
 
A

Athanor

Guest
Goed dat je ons hier weer eens op attendeert Dopeling!

Als toevoeging nog de tip om geen foto's te plaatsen die met een smartphone gemaakt zijn waarvan de GPS coordinaten worden meegenomen in de onderliggende gegevens van het plaatje. Het schijnt te de beste manier te zijn om een ongewenste liefhebber van je mooie spullen een routebeschrijving te geven :roll:

Ik maak zo weinig mogelijk foto's met de smartphone, waarvan ik de GPS coördinatie voor de camera overigens heb uitgezet.

Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dit onderwerp is al eens eerder besproken en het zet je wel aan het denken. Ik heb altijd vertrouwen in de mensheid maar je moet wel altijd logisch blijven nadenken. Er is erg veel mogelijk op het gebied van beveiliging maar het begint met gewoon logisch nadenken.

Ik heb werkplaatsen gezien waar de deur altijd open staat(en dat bedoel ik echt gewoon open) maar ook heb ik ze gezien met complete alarminstallatie's.

Zet je verzameling lie-nielsen niet voor het raam zodat iedereen het kan zien. Gebruik anders iets als melkglas wanneer je toch daglicht wil hebben maar niet je werkplaats wil delen met de hele wereld

Wekelijks komen er hier houtbewerkers uit heel nederland over de vloer. Niets vind ik mooier dan mensen mijn compacte hok met hout en gereedschap te laten zien.

Vorig jaar hebben we last gehad van een inbreker die ik betrapte toen hij het huis binnen wilde komen......Die man schrok behoorlijk toen ik daar stond met de grootste draaibeitel die ik snel kon vinden.

Sinds dat moment hebben we alles toch wat beter beveiligd maar ik blijf met alle liefde mensen ontvangen maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op mijn schuurtje had ik alleen een simpel slotje, dat je met een nagelschaartje nog open kon knippen. Er ligt toch niks echt kostbaars dacht ik, allemaal oude rommel. Tot een kennis eens uitlegde hoe een inbreker daar precies alle gereedschap kon vinden om vervolgens het huis binnen te komen! Sindsdien heb ik dievenklauwen en een fatsoenlijk hangslot op de deur.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Sommige mensen zetten ook veel te veel prive foto's en informatie op het net, waar soms van af te leiden is waar ze wonen. Of foto's die geo-tags bevatten.
En er zijn inbrekers die sociale media afspeuren naar die gegevens, en vervolgens inbreken.
Sommige mensen vertellen makkelijk via bv hyves of twitter dat ze op vakantie zijn of wanneer ze de kinderen van school halen, of boodschappen doen.

En de bekende aannemers busjes die vol langs de wegstaan.

Veel verzekeringen keren ook niet uit bij hoge waardes bij diefstal uit auto's.
Vaak zit dit ook niet standaard in je pakket.

Het ligt bij mij in huis en heb anti diefstal honden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja dat was wel creepy. Ik heb snel wat dingen op mijn blog veranderd.
Mensen pas op met foto's ed op je blog!
 
het duurdere gereedschap ligt allemaal binnenshuis
de werkplaats is wel voorzien van goede sloten e.d.
maar toch maar voor de zekerheid het kleine dure gereedschap weggelegd
reden daarvoor is omdat er de afgelopen maanden erg vaak is ingebroken in de buurt(kelders van flats leeggehaald,deuren dwars doorgezaagd in plaats van het slot openbreken)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.