Heeft Parkside nu ook een Rotex in het assortiment?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik zie net dat de Performance reeks van Parkside nu een Rotex kloon heeft uitgebracht. Ik heb zelf al een Rotex, maar voor dit geld zou je er bijna 1 bij kopen....
Wie gaat hem als eerste testen?

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Wie heeft er bedacht dat zo'n afkoppelbaar snoer een goed idee is? Dat is voor mij al een reden om een machine niet te kopen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Marijn daar dacht ik ook aan maar in de beschrijving staat wel 2 standen. Er staat schuuruitslag 2.5 mm en bij festool is die 5 mm.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Zeker een goed idee, ik heb een aantal Festool apparaten die dat hebben.
Ik zou niet weten wat hier het nadeel van moet zijn.
Dat nadeel kan ik je wel vertellen. Toen ze uitkwamen met dat snoer hebben ze daar problemen mee gehad gingen er toch wel veel kapot. Zelf heb ik er ook enkele moeten vervangen maar dat was naar veel gebruik en ook vaste snoeren moeten wel eens vervangen worden. Vroeger kon je de stekker zelf vervangen. Nu mag dat niet meer.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Er staat dat hij een directe plaataandrijving heeft. Dan zou ik denken dat dat wel degelijk overeenkomt met de Rotex functie van Festool.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ik zou me ook minder schuldig voelen een parkside van 70 euro te gaan verzagen voor een vast snoer dan een festool van 700.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Bij festool kan je nog vervang onderdelen kopen. Voor parkside kan dat tegenvallen. En als ik het me goed herinner zijn de losse festool stekkers ook niet meer leverbaar, maar moet je een heel nieuw snoer kopen. Ik heb een aantal oudere machines die nu een snoer met een groene stekker hebben.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Defect snoer is één van de meest voorkomende defecten bij een machine. Als die machine met vast snoer dan nog eens onzorgvuldig in een koffer gepropt wordt zonder aandacht aan knikken van het snoer is het zo om zeep. Bij professioneel gebruik moet een snoer door een erkend hersteller vervangen en gekeurd worden.
De Plug-It van Festool is betrouwbaar en voorkomt deze problemen. Snoer vervangen kost niets en meestal heb je er maar één in gebruik: het snoer dat aan de stofzuigerslang zit.
Of Parkside de zelfde kwaliteit als de Plug-It van Festool gaat leveren valt natuurlijk nog af te wachten.
Wat ik me bij deze machine afvraag is of het gebruikscomfort hetzelfde gaat zijn als Festool. De Festool excentrische schuurmachine is voor mij duidelijk minder belastend als een gelijkaardige Makita (gevoelloos worden van handen door trillingen). Parkside geeft 6,5 m/s2 tegen 5 m/s2 voor Festool
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Bij festool kan je nog vervang onderdelen kopen. Voor parkside kan dat tegenvallen. En als ik het me goed herinner zijn de losse festool stekkers ook niet meer leverbaar, maar moet je een heel nieuw snoer kopen. Ik heb een aantal oudere machines die nu een snoer met een groene stekker hebben.
Als je meerdere Festool machines heb, heb je reserve snoeren in overvloed. Je gebruikt over het algemeen maar één snoer, namelijk dat vast aan de stofzuiger zit. En een duur Festool snoer vervangen is voor doorsnee houtbewerker goedkoper en eenvoudiger dan een vast snoer laten vervangen. De meeste houtbewerkers durven of kunnen geen toestel open schroeven. Een herstelling bestaat in het beste geval uit een lusterklem en plakband.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik heb zelf maar 2 festool machines. Een zaag, maar die heeft nog een vast snoer en een freesmachine. Als die freesmachine de geest geeft, wordt die ook vervangen door een ander merk, want ik vindt die pistoolgreep en asymmetrische voet eigenlijk waardeloos. Ik heb dus maar 1 snoer. Een snoer vervangen of inkorten is een klusje van niets. Keuringsgeleuter doe ik niet aan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Bij festool kan je nog vervang onderdelen kopen. Voor parkside kan dat tegenvallen. En als ik het me goed herinner zijn de losse festool stekkers ook niet meer leverbaar, maar moet je een heel nieuw snoer kopen. Ik heb een aantal oudere machines die nu een snoer met een groene stekker hebben.
De laatste keer dat ik die nog zocht heb ik er nog enkele in Polen gevonden maar dat is al weer jaren geleden.
Ivm de nen 3140 mag je geen stekker meer aan een snoer zetten.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Als het goed is komt deze machine volgende week bij mij binnen.
Heb zelf de Makita uitvoering en die kost een €500 euro
Die bevalt goed alleen een hele andere prijs klasse. Met de Makita werk ik nu ruim 27 jaar en drie jaar geleden een tweede aangeschaft.
Ben zeer benieuwd hoe deze Parkside gaat bevallen zal qua gewicht lichter zijn wat voor mij momenteel prettig zal zijn.
Als ik de machine getest heb zal ik er een postje aan wagen.

Groetnis,
Roeland
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ben reuze benieuwd hoe deze bevalt qua trillingen na een kwartiertje schuren. Prestaties geloof ik wel met zoveel kracht (en goed schuur materiaal)

Ik heb nu een gewone excenter (DeWalt DWE6423) en die is erg trillings arm. Mijn oude schuurmachine (een Bosch PSM160) zorgt voor gevoelloze handen na een tijdje schuren.

Wat ik me wel serieus afvraag en echt geen flauw idee van heb; is het enigszins schadelijk voor je handen/armen als je regelmatig gevoelloze handen hebt van het schuren?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.