Heeft iemand van jullie ervaring met de Airpress LMO 50-270?

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Hai forummers,

Ik heb de kans om van iemand een vrij nieuwe compressor over te nemen. Ik ken de persoon en weet dat hij zuinig is op zijn gereedschap, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Die machine is in een keurige staat. Maar ik weet eerlijk gezegd maar weinig van compressors. Het idee is dat ik eindelijk een keer aan de slag wil om mezelf te leren verfspuiten. Dat is een wens die ik een tijd heb, maar steeds weer uitstel. Dit zou dus een mooie reden zijn om daar eens aan te gaan beginnen.

Maar nu de grote vraag: is die machine daar geschikt voor? En is dit een machine waar ik minimaal een flink aantal jaren plezier aan ga beleven (onder normale omstandigheden)? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden als ik deze machine wil gebruiken om te gaan spuiten? Het zal dan voornamelijk gaan om grondverf en lak, ter afwerking van hout. Geen idee of je daar ook andere afwerkingsmiddelen mee kunt spuiten. Dat moet ik nog zien te leren. Sterker nog, ik heb op dit gebied nog zo'n beetje alles te leren. :D Maar ik kijk er wel naar uit.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie inzichten.

P.S. Tips voor een goede cursus e.d. zijn ook meer dan welkom. Ik ben al begonnen om wat op het internet te snuffelen naar goede artikelen/filmpjes etc. Best interessant!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Ik spuit af en toe muren en wat hout werk met een graco 395 pc. (Goed zoeken want ik kon hem in een nederlandstalige webshop kopen voor een poolse prijs bijna voor de helft) Dit is het kleinste model uit de echte prof serie. Maar dat is heel anders dan met een compressor en een spuit. Bij mij gaat het materiaal door de machine en hoef niets te verdunnen (afhankelijk van de verf) Ik zou ook eens kijken naar een hplv spuit. Toch pak ik meestal de roller. Het afplakken en schoonmaken in een woning is veel werk.
Ik heb ook compressoren verkocht in mijn ijzerhandel en ik vind een 50 liter compressor aan de kleine kant. Ik heb het type even gegoogled en dacht te zien dat het een silent model was. De silent pompen hebben ook nog een lagere opbrengst.
Naast graco is er ook nog wagner. Ze hebben beide ook een dhz lijn. Die vind ik een stuk minder. Ik heb vorig jaar een heel huis zijnde de muren en de plafonds in 1.5 uur gespoten. (Hoe lang ze met afplakken bezig waren vergeten we even) Bij de DHZ lijn haal je de snelheid niet en/of moet je verdunnen. Als je goed spuit is het een laag en klaar (= aflak 300 mu) Gronden moet je ook.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Duidelijke taal! Het lijkt erop dat deze machine niet geschikt is voor wat ik ermee wil. En ik ben toch al meer van het type "Liever eenmaal goed bloeden, dan achteraf spijt hebben".

Maar ja, nu ik eenmaal zit te denken aan dit soort dingen word ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar die Graco. Ik ga straks eens even wat minuutjes spenderen in Google... ;)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Airless spuiten werkt goed als je muren of een brug moet doen. Voor je auto lijkt het me niet de beste keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Dat is goed om te weten en ligt eigenlijk ook wel voor de hand. Maar het kan zeker geen kwaad om me dat nogmaals goed te realiseren.

Nu zal dat bij mij niet zo'n probleem zijn, want ik vind hoogglans vaak een beetje "too much". Op dit moment doe ik de afwerking nog met de hand en kies ik meestal voor Osmo of Skylt. Nu neem ik aan dat dit soort oliën en waxen zich niet zo goed lenen voor spuitwerk, maar het geeft wel een beetje aan wat ik mooi vind.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Zo dat zijn nogal een prijsverschillen, zeg! Hier in NL zie ik die Graco rond de €3250 doen. In het buitenland kom je ze tegen voor €1500. Bizar! Nu ben ik wel wat gewend. Dat is waarom ik gereedschap meestal in Duitsland koop. Maar dit maakt wel echt heel veel uit.

Is zo'n machine (Graco 395 PC) overkill voor een beginner (die wel ambitie en tijd heeft om zich te bekwamen)? Of is die juist erg geschikt om het gelijk goed te leren?

Het is veel geld, maar als ik er echt wat aan heb en dat ook blijft als ik hopelijk ooit wat meer gevorderd raak qua vaardigheid, dan durf ik het wel te overwegen. Zeker omdat ik nogal een perfectionist ben (da's trouwens echt niet altijd handig of zelfs maar prettig kan ik je vertellen). Het voordeel van gelijk een goede machine kopen zou zijn dat ik mezelf niet later weer een nieuwe techniek hoef aan te leren. Wat ik tot nog toe heb gevonden aan commentaren over deze machine is op een enkeling na zeer positief. Maar of het ook een machine is om het mee te leren weet ik niet.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Als je een hele woning wilt spuiten is zo'n Graco ideaal. Een dergelijke airless is prima voor grote klussen, maar hoe vaak heb je die? Volgens mij ben je voordeliger uit met een HVLP, die zijn ook nog redelijk bruikbaar voor kleinere klussen. Maar wat voor spuittechniek je ook gebruikt: je moet rekening houden met de voorbereiding. Alles steeds afplakken kost tijd, tenzij je een aparte spuitruimte hebt zul je erachter komen dat zeker bij deze matte afwerkingen een roller of kwast helemaal niet zo gek zijn om te gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Mischien eerst een compressor lenen en kijken wat die doet voor je een duur aanschaf doet,
Spuit beker / pistool moet je zo wie zo aan schaffen,
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Eerlijk gezegd was mijn eerste ingeving, voordat ik dit draadje startte, hetzelfde als wat LeonvB suggereert, namelijk iets in de hoek van HVLP te zoeken. Maar door de compressor kwam alles opeens weer hoger op de agenda te staan en ging ik ineens in een heel andere richting denken. (Impulsief? Ik? Welnee! :rolleyes: ) Over airless had wel wat gelezen, maar nog niet veel. Vandaar ook mijn vraag over overkill.

De omvang en frequentie van mijn beoogde spuitwerk zal zeker geen indruk gaan maken op iemand die dit regelmatig doet. Het zal eerder een wekelijkse dan een dagelijkse bezigheid worden. Mogelijk zelfs een tweewekelijkse. Wat voor mij vooral belangrijk is is dat het er uiteindelijk goed uit komt te zien en dat een leek met de neiging tot perfectionisme het met oefening redelijk goed onder de knie kan krijgen. Gelukkig heb ik wat ruimte om goede apparatuur te kopen, maar als ik geen onnodig geld hoef uit te geven, dan zal ik daar uiteraard niet rouwig om zijn. :giggle:

Qua plek: mijn werkplaats gaat verbouwd worden en in het ontwerp heb ik rekening gehouden met een set schermen die ik op rails zodanig kan verschuiven dat er een spuitcabine ontstaat.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Een compressor en HVLP zijn niet elkaars tegenpolen. Voor bijvoorbeeld een SATAjet HVLP heb je immers een compressor nodig. Dan benader je e.e.a. eerder vanuit de automotive hoek, daar wordt HVLP ook veel gebruikt. Het voordeel van een goede compressor is wel gelijk dat je die voor veel meer als alleen het spuiten van verf kunt gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
IK heb vooral een hekel aan het schoonmaken. Ik had die Graco omdat ik wel eens een schildersklus deed.
Een drie keer per jaar maar dat had ik er snel uit. Laat je eens adviseren bij een goede dealer er zijn ook demo's vanuit graco. Daar kan je gewoon een stukje spuiten. De juiste verf maakt voor het spuiten van hout veel uit. Ik gebruik voor hout de sigma nova spray. Lijkt op yoghurt kwa dikte. Is niet met een kwast of roller te verwerken.
Er schijnt wel een middeltje te zijn en dan zou het wel kunnen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Ik heb dat ding gekozen omdat ik het meeste kon winnen met het spuiten van latex verf. Ik zou voor verf gaan voor een hplv.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Hier leer ik best veel van. "Gelukkig" zal het verwerken van latex of het spuiten van muren bij mij (voor zover ik nu kan voorzien) niet voorkomen. Het zal echt beperkt blijven tot meubels en andere objecten die ik zelf bouw. Een heel enkele keer zou het om metaal of kunststof kunnen gaan (mits blijkt dat dat werkt), maar in 99% van de gevallen blijft het bij hout.

Als ik op Youtube zie hoe snel het gaat, dan verwacht ik dat ik de apparatuur per week minder dan een uur aan zal hebben staan. Ik kan me voorstellen dat dat ook invloed heeft op de keuzes die ik het beste kan maken.

Als ik zou kiezen voor HVLP, aan wat voor capaciteit qua compressor moet ik dan denken? Ik kom namelijk nogal verschillende adviezen tegen online. Tot nog toe krijg ik de indruk dat je al snel moet denken aan een debiet van minimaal 200 l/m aan de outputzijde, 5 bar, en een tank van 50 l maar liever 100 l. Dat lijkt mij eerlijk gezegd een nogal stevige compressor, maar je leest ook iedere keer weer dat de meeste beginners de fout maken met een te lichte compressor te beginnen. Dat zou ik liefst voorkomen.

Wel een heel goede opmerking trouwens dat je een compressor natuurlijk ook voor een hoop andere dingen kunt gebruiken. Al moet ik wel zeggen dat ik nogal terughoudend ben met het gebruiken van perslucht als een stoffer. Dat zorgt er vooral voor dat de (fijn)stof in de lucht blijft hangen en later toch weer neerdaalt. In de tussentijd kun je de luchtreiniger een uur aan laten staan en/of met een masker rondlopen. Maar er zijn natuurlijk ook een hoop andere toepassingen dan dat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
IK zou helemaal geen compressor kopen maar zoiets Wagner XVLP FC 5000.
Ze zijn er in veel prijsklassen. Van 100 tot zeg maar 3000.
Kreeg deze in mijn mail een paar dagen geleden HVLP Paint Sprayer with Trolley | Next Day Delivery
Volgens mij heeft peter millard , ten minut workshop er een youtube filmpje over.
En er staan er meer van hem. Heb ze niet bekeken maar hij doet ongeveer waarvoor ik denk dat jij hem gaat gebruiken.
Wat ik wel belangrijk vind is de overspray. Daar kan een groot verschil inzitten tussen dhz en pro
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Bedankt voor de links en de opmerking over overspray. het is inderdaad knap vervelend als alles onder de troep komt te zitten. Zelfs al komt er een soort van spuitcabine, dan nog zal die van mij niet luchtdicht zijn, dus ik wil zeker niet dat de spray overal terecht kan komen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Er zijn "nieuwe" tips die echt veel minder overspray geven. IK heb ze uitgewisseld en met latex is het een zeer aanzienlijk verschil.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.