Heb ik een strop nodig?

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag over het gebruik van een strop, en dan wel specifiek voor mijn huidige situatie en slijpgereedschap wat ik reeds bezit.

Mijn huidige situatie is dat ik gebruik maak van een goedkope combinatieslijpsteen van de bouwmarkt voor het grove werk en daarna afwet m.b.v. een 1000/6000-korrel combinatiesteen van Baptist.

Mijn vraag is: heeft het gebruik van een strop daarna meerwaarde, aangezien een 6000 korrel steen al een semi-spiegelpolijst resultaat geeft? Zeker als het een zelfgemaakte strop betreft. Ik zou dan bijna vrezen dat het de snede kwaad doet.

Daarnaast nog een andere vraag betreffende het slijpen: hoe vlak ik mijn 6000 korrel steen? Een stuk schuurpapier op een glasplaat heb ik wel gehoord, maar is niet elke oneffendheid in het schuurpapier al funest?

Alvast bedankt voor de hulp.
Groetjes,
Bart
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Mijn vraag is: heeft het gebruik van een strop daarna meerwaarde, aangezien een 6000 korrel steen al een semi-spiegelpolijst resultaat geeft? Zeker als het een zelfgemaakte strop betreft. Ik zou dan bijna vrezen dat het de snede kwaad doet.
een strop met de juiste polijstpasta komt overeen met iets van 10.000-12.000 korrel (zie Fine-tools voor een vergelijkingstabel) dus dat heeft zeker nog effect, maar is zo "zacht" voor het metaal dat je het niet echt kunt beschadigen (mits je voorzichtig genoeg bent)

puur toevallig vandaag de website "Slijpuniversiteit.nl" gevonden, daar staat wat meer uitleg ivm strop polijsten
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Worden beitels zo mooi glimmend en ongenadig scherp van...Zelf heb ik maar een klein exemplaar gekocht van baptist, te klein voor schaafbeitels.
Nog eens iets zelf maken, iemand ideeen over het type leer en waar te kopen?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Leer is niet echt nodig. Alles wat redelijk vlak is en als basis kan dienen voor de pasta is goed. Zelf gebruik ik meestal een stuk vuren voor de grovere pasta, en een stuk van een oude riem voor de fijnere pasta.
 

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Nog eens iets zelf maken, iemand ideeen over het type leer en waar te kopen?

Ik heb bij de kringloop in de bak met dameshandtassen gezocht en daar zo'n tas gevonden die marktkooplui vroeger altijd hadden voor hun geld. Mooi dik leer en mooi recht toe recht aan zonder allerlei stiksels. Uit elkaar gehaald en een stukje van ong. 8 x 20 cm gebruikt, gelijmd op een multiplex-plankje, ruwe kant naar boven (zie Paul Sellers). Werkt voor mij prima, inmiddels al ruim 3 jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een oude damesriem, zo'n breede is ook vaak wel bij de kringloop te vinden voor een paar euro. Even zoeken naar eentje die het 'echt leder' teken heeft. De gladde kant met contactlijm op een plankje lijmen en dan de ruwe kant gebruiken om te stroppen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik zou zeggen , doe niet teveel moeite.
de strop is enkel een drager , zoals boven al beschreven staat.
Een stuk MDF of zelfs een stuk grijs karton met grote dichtheid, , mag heel dun zijn, op een stuk plaat gelijmd, zijn uitstekende dragers. Doordat het vlak is en niet indrukbaarbaar is (vooral MDF) is het technisch zelfs beter.
Opgepast: meer dan 90 % van de de gebruikers maken een verkeerde beweging zonder dat ze het weten. Hierdoor wordt de vouw aan de snede licht bol, en dat wil je niet als je met de vouw moet sturen, met de vouw tegen het hout werkt.
Polijsten neemt staal af en moet met dezelfde zorg voor het aanhouden van de juiste slijp hoek.
Scherpte is één ding , de juiste geometrie van je vouw, of vouwen is even belangrijk. De hoek van de vouw is daar een onderdeel van.

Gebruik van de strop, je gaat er met je gereedschap in de juiste hoek over, hou die hoek aan en zorg dat je hand niet omhoog komt bij het beëindigen van de beweging. Je gaat er met elke snijkant snel een dozijn keren over, zonder druk, Daarna nog een een dozijn keer, maar dan afwisselend de ene en daarna de andere vouw op de strop.

Tegenwoordig is de groene polijstpasta populair. Dit is chroomoxide. Niet in de meest giftige chemische verbinding , zou zelfs vrij onschuldig zijn , maar ik las er toch wat waarschuwingen tegen.
De traditionele klassieker is dodekop, ook wel polijstrood of juweliersrood genoemd. Bestaat ook in een eerder paarse vorm als bijproduct van een industrieel proces. De rodere vorm is een ijzerhoudende aarde.

Je kunt met een stick werken , maar ik vind dat niet ideaal.

Transparante schoensmeer met een klein beetje dodekop poeder erin ( gaat natuurlijk ook met de groene chroomoxide) zal een strop geven die heeeeel lang zijn werk zal doen. Je moet het mengsel de tijd geven om hard te worden. Gaat het goedje wat afbrokkelen dan gebruikte je teveel poeder.
Bij dit mengsel moet je ook nooit iets terug van je strop krabben omdat het aankoekt. Je gaat ook nooit oude schoensmeer van je schoenen krabben.
Nog een voordeel , je kunt het ook op leer van oude schoenen zetten of ander reeds met schoensmeer behandeld leer. Mag gladde kant van het leer zijn, doe ik altijd, stropt weer net iets zuiverder. Oude portefeuille gaat ook. Hierin vind je materiaal om in hele kleine diepe gutsen te gaan.

Op vernist leer heb ik het nog niet uitgeprobeerd.

Ik zie het nut van diamantpasta's voor deze toepassing niet in.

Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
93
132
Het spul is briljant inderdaad. Ik heb bij Baptist een blok groene polijstpasta van Veritas gehaald, samen met een stuk leer (grof, de zoals de achterkant van je riem ipv de voorkant). Dat op een stuk multiplex gelijmd en ingesmeert met de polijstpasta. Kan hem zo in de bankschroef klemmen. Eerst even over de extra-fine van DMT, en dan over de strop. Wordt hij binnen no-time scheermes-scherp van :) .
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik ben net begonnen met een strop. Stuk leer gehaald bij een stoelenbekleder (kostte niets) en op een stuk multiplex gelijmd. Daarna het goedje van Veritas er op.
Werkt prima, maar je moet niet te hard drukken. Dan druk je hem in het leer en slijp je juist het scherp van de vouw stomp. Ik ga eens proberen met een stukje mdf.
T.a.v de stenen: maak je niet een grote stap van een grove steen naar 6000?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
T.a.v de stenen: maak je niet een grote stap van een grove steen naar 6000?
niet echt, als je voldoende halen op de 6000 steen hebt gemaakt, dan zal je ook zien dat er geen 'krassen' meer te zien zijn op de beitel (neem maar eens een vergrootglas)
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
IMG_9355.JPG

Totaal : 12 Euro
Ik heb zo ene blok, kun je in de beter gereedschapswinkel vinden en daar kom je heeel lang mee toe. (het resterende stuk steekt in de kast)
2 a 3 keer uit de hand er over gaan en klaar. Doe ik na de 8000 steen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Overigens zit er in Rosmalen de "Ambachtelijke Schoenmaker", ziet eruit als een keten van winkels.
Hij had zakken met kleine stukjes leer staan voor 5 euro, van alles, dun dik kleur, stukken schoen :)
Twee zakken gekocht en nu ruim voldoende leer voor een hoop stroppen (mijn dochter knutselt graag, dus ik denk dat het wel op komt).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.