Heb een vreemde vraag over hout

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Ik ben een beginnende met frieshoutsnijden (chipcarving). Ik heb een werkstukken gesneden en die is heel mooi geworden en nu uit hetzelfde plankje hout maak ik een ander maar het snijden gaat totaal niet. Mes geslepen en al en nog steeds niet. Nu vroeg ik me ineens af heeft het hout een boven en onderkant voor me werkstukken ivm met de houtnerf. Heb er eigenlijk nooit stil bij gestaan
 

Bijlagen

  • 20201214_203157.jpg
    20201214_203157.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 81
  • 20201214_193454.jpg
    20201214_193454.jpg
    2 MB · Weergaven: 69
  • 20201215_213234.jpg
    20201215_213234.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 79
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Dutch carverman

Actieve deelnemer
23 dec 2020
54
21
Ja , hout groeid van binnen naar buiten. We kennen 2 soorten, Loofhout,(alles waar een blad of blaadjes aanzit) en Naaldhout (alles waar naalden aan zitten). De boom groeid naar het licht toe, dus naar boven. De cellen lopen dus van onder naar boven. In een boom zitten duizenden of mischien wel miljoenen cellen paralel aan elkaar en met elkaar. Water transport gebeurt via capilaire werking.(opzuiging vloeistoffen in zeer nauwe buisjes.) Ieder voorjaar komt er een nieuw laagje boom bij, aan de buitenkant net onder de schors, dit noemen ze de cambium laag. In het najaar stopt de sapstroom naar de takken en blaadjes. Dan vormt zich een kurk laagje tussen de steel van het blad en tak, waardoor het blad afsterft en los laat.

Dus jouw vraag, ja dat maakt uit. Je kunt tegen de groeiriching snijden en met de groeirichting mee. Dan kun je nog 1/2 tegen de richting snijden of 1/2 met de richting snijden.Hoemeer je horizontaal gaat snijden(denk aan een boom) hoe moeilijker het wordt. Ook wat voor soort hout je gebruikt, naald of loof, hard of zacht of loof hout van een vruchtenboom. Probeer eerst maar eens hoe hout richting loopt en maak dan je afbeelding.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Veel suc 6
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek, Magda en jaap

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Ik heb gezien dat de 2 stukjes nerf van de planken contra lopen. Dus waarschijnlijk staat winnie op de "achterkant". Ik heb nog een stukje van de plank over dus heb nu de goede kant gezocht en ga daar wat op snijden. Als dat goed gaat ga ik winnie opnieuw doen en dan aan de goede kant. Ben eigenlijk gewoon kwakkeloos begonnen
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
568
Ik denk niet dat er echt sprake is van een voor- en achterkant, wel van een tegenwerkende nerfrichting.

In de detailfoto (de meest rechtse) zie je dat vooral de linker snijvlakken beschadigd zijn. Dat zijn de vlakken waarop je het meest haaks op de nerf snijdt. De vezels worden plaatselijk weggedrukt of uitgetrokken in plaats van netjes doorgesneden. Hier kan het voor- en achterkant idee wel een rol spelen: als de nerf van links naar rechts het hout in duikt zal het afsnijden van de vezels gemakkelijker gaan dan wanneer de nerf naar links wegzakt. Feitelijk hetzelfde fenomeen als uitbrekende vezels bij tegen de draad in schaven. Ook bij houtdraaien treedt dit op in stukken waar je tegen de nerf in steekt. Hoe de nerf in de diepte loopt is te zien aan de zijkant van het hout.
Los je dan je probleem op door het hout ondersteboven te leggen? Helaas alleen voor die snedes die nu zijn uitgebroken, het probleem zal zich verplaatsen naar de precies tegenovergestelde snedes. De oplossing ligt in het zo scherp mogelijk houden van je mes én in het aanpassen van de snijrichting: niet haaks de diepte in maar met een pendelbeweging. Dus niet steken als een spade maar maaien als een zeis.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ik weet niet precies hoe je slijpt, maar de eerste paar keer dat ik dacht dat ik mijn schaafbeitel goed geslepen had, was dat niet het geval.
Daar was bij mij veel ruimte voor verbetering, misschien geldt voor jou hetzelfde.

Hoe je de scherpte van je mes verifiëert weet ik niet zo 1-2-3. Scheermesscherp is altijd mijn doel en dat testen ik op mijn armhaar. Moet je wel armhaar hebben.
 

Dutch carverman

Actieve deelnemer
23 dec 2020
54
21
Er kan ook sprake zijn van "warig"hout, dit is hout dat tegen de groeirichting loopt,Voor iedereen lastig te verwerken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Ik ben een beginnende met frieshoutsnijden (chipcarving). Ik heb een werkstukken gesneden en die is heel mooi geworden en nu uit hetzelfde plankje hout maak ik een ander maar het snijden gaat totaal niet. Mes geslepen en al en nog steeds niet. Nu vroeg ik me ineens af heeft het hout een boven en onderkant voor me werkstukken ivm met de houtnerf. Heb er eigenlijk nooit stil bij gestaan
Hallo Magda,
neen, er bestaat voor het houtsnijden niet iets als een goede of slechte kant, voor- of achterkant en ook geen onder- of bovenkant .
Er bestaat wel iets als met of tegen de draad snijden en ook loodrecht op de draad snijden.
Ik denk dat je het in de snijrichting moet zoeken en in de scherpte en geometrie van de de vouwen van je mes (waaronder de snijhoek)

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Ik kreeg ook nog de tip van iemand anders:

behoort de Hartkant van het hout misschien onder te liggen? Dus dat je altijd met de jaar ringen mee snijdt?

En ik snee tegen de ringen in. Dus ben opnieuw begonnen op de achterkant en dat snijd en ziet eruit zoals ik het gewend ben. Alle andere snijwerken waren bij toeval goed gegaan waardoor ik er nooit stil bij heb gestaan. Al doende leert men.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Neen , is niet juist,
dus, bij snijden heeft dat geen enkel belang.

Je zult de richting van snijden steeds moeten aanpassen , wisselen, naar gelang de houtdraad loopt, ongeacht aan welke kant van de plank je snijdt. Je wisselt van richting om zoveel mogelijk met de draad mee te snijden. Bij Fries houtsnijwerk lukt dat eigenlijk altijd wel. Bij een ornament of een menselijke figuur of portret lukt dat maar gedeeltelijk en zal de beheersing van het gedrag van het gereedschap bij het tegendraads snijden aangeleerd moeten worden.
Zie mijn voorgaan de post en de post van Cor.

Als er een reliëf of een Fries houtsnijwerk gemaakt wordt, dan overweeg je , voor een heel andere reden (niets met snijden zelf te maken), beter het omgekeerde namelijk de hartkant naar boven, dus snijden op de hartkant.

Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Magda

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Oke dank je wel voor de duidelijke uitleg. Ik zat ook te denken om een cursus te gaan zoeken want misschien legt het ook aan me snijtechniek.
Het lijkt simpel om het te gaan doen en met boeken kom je ook een end. Alleen het laatste stukje net niet. Maar voor nu werkt het in ieder geval
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Bekijk de geschuurde of geschaafde kopse kant van je plank(je) eens. Als de jaarringen als een cirkel te zien zijn is het zgn <dosse> gezaagd, als de jaarringen precies dwars op het plankje staat is het <kwartiers> gezaagd. Het laatste snijdt fijner en regelmatiger voor kerfwerkstukken. Als de jaarringen dicht bij elkaar liggen eveneens. Als je op de kopse kant grote open porieen ziet is het lastiger te snijden dan wanneer het erg fijne poriën zijn, enz. in alle gevallen probeer je met de nerf / draad mee te snijden zowel aan de oppervlakte als de diepte in. Dat maakt het kiezen van snijrichting en gereedschap weleens lastig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Magda

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Bekijk de geschuurde of geschaafde kopse kant van je plank(je) eens. Als de jaarringen als een cirkel te zien zijn is het zgn <dosse> gezaagd, als de jaarringen precies dwars op het plankje staat is het <kwartiers> gezaagd. Het laatste snijdt fijner en regelmatiger voor kerfwerkstukken. Als de jaarringen dicht bij elkaar liggen eveneens. Als je op de kopse kant grote open porieen ziet is het lastiger te snijden dan wanneer het erg fijne poriën zijn, enz. in alle gevallen probeer je met de nerf / draad mee te snijden zowel aan de oppervlakte als de diepte in. Dat maakt het kiezen van snijrichting en gereedschap weleens lastig.
Ik heb het even gecheckt en ik geloof dat je het winnende antwoord hebt. Ik heb er foto's bij gedaan. De 1e is van de zijkant en de andere van de kopse kant
 

Bijlagen

  • 20201229_200234.jpg
    20201229_200234.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 35
  • 20201229_200409.jpg
    20201229_200409.jpg
    3,9 MB · Weergaven: 35

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Ik heb het even gecheckt en ik geloof dat je het winnende antwoord hebt. Ik heb er foto's bij gedaan. De 1e is van de zijkant en de andere van de kopse kant
? zie (nog) geen jaarringen of porien op foto twee, maar het is nog een beetje vroeg. kops is dwars op de goeirrichting van de boom.
 

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Ik weet niet wat er gebeurt is maar toen ik de plank omdraaide toen ging het wel goed. Misschien was de structuur van die kant ietsje slechter. Maar het resultaat mag er wezen
20210119_190753.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jmartens

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.