HBM Variabele Figuurzaagmachine

Olly94

Nieuw lid
23 aug 2023
1
0
Leuven
Dag iedereen,

Al enkele maanden speelt het idee om te beginnen met figuurzagen. Ik heb al veel mooie filmpjes en foto's op het internet gezien, dus het kriebelt om het eens zelf te doen.

Ik wil nu graag een figuurzaagmachine aankopen, maar ik heb hier geen kennis van en ook geen groot budget.

Op de HBM website kwam ik deze machine tegen: HBM variabele figuurzaagmachine
Heeft er iemand ervaring met deze machine? Is het aan te raden voor een beginner of toch beter iets anders?

Alvast bedankt

Groetjes
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Inderdaad, HBM is het allemaal nét niet. Heb ik wat betreft machines al flink wat negatieve ervaringen mee.
Het is net als bijvoorbeeld een muziekinstrument leren bespelen. Als je een goedkoop instrument koopt, waar zelfs de muziekleraar moeite heeft om er een fatsoenlijk geluid uit te krijgen, dan is de lol er gauw van af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Olly94

TomtomtheG

Nieuw lid
2 sep 2023
1
0
Apeldoorn
Hallo,

Ook ik ben begonnen aan deze hobby. Eigenlijk wilde ik een lasersnijder maar dat is niet echt prettig kwa dampen in je huis. En toen opperde de vrouw / mede knutselaar in huis een figuurzaag. En ineens viel het kwartje. Veel uitdagender en wellicht meer voldoening wanneer ik zelf iets uitzaag in plaats van de perfectie en precisie van een lasersnijder.

Zo kwam ik op dit forum en las de tip om naar resthout te vragen bij de bouwmarkt. Vandaag een paar mooie plaatjes opgehaald. Ik hoop snel aan de slag te kunnen met mijn kinderen. Het namelijk een apparaat voor het hele gezin. Staat in onze knutselruimte:)

Vroeg me wel af of ik het beste zo’n afzuiging met tonnetje kan kopen in plaats van een stofzuiger. Vrees dat de stofzuiger het zaagsel niet zo leuk vindt.

Las ook dat iemand illustrator gebruikt voor het tekenen. Ik gebruik zelf inkscape. Gratis software.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Hallo,

Ook ik ben begonnen aan deze hobby. Eigenlijk wilde ik een lasersnijder maar dat is niet echt prettig kwa dampen in je huis. En toen opperde de vrouw / mede knutselaar in huis een figuurzaag. En ineens viel het kwartje. Veel uitdagender en wellicht meer voldoening wanneer ik zelf iets uitzaag in plaats van de perfectie en precisie van een lasersnijder.

Zo kwam ik op dit forum en las de tip om naar resthout te vragen bij de bouwmarkt. Vandaag een paar mooie plaatjes opgehaald. Ik hoop snel aan de slag te kunnen met mijn kinderen. Het namelijk een apparaat voor het hele gezin. Staat in onze knutselruimte:)

Vroeg me wel af of ik het beste zo’n afzuiging met tonnetje kan kopen in plaats van een stofzuiger. Vrees dat de stofzuiger het zaagsel niet zo leuk vindt.

Las ook dat iemand illustrator gebruikt voor het tekenen. Ik gebruik zelf inkscape. Gratis software.
Als je af en toe een beetje figuurzaagt heb je genoeg aan een bouwstofzuiger (zou geen normale stofzuiger a la Dyson gebruiken), deze bouwstofzuigers heb je al voor zo’n 40-50€ (Parkside/Lidl). Ik zou er pas een ton met cycloon tussen zetten als je héél veel gaat zagen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.