HBM vandiktebank stroef

Stefan90

Nieuw lid
24 dec 2020
3
0
Goedemiddag allen.

Onlangs heb ik tweedehands een vlak- en vandiktebank van HBM op de kop getikt. Het vlakgedeelte werkt top, en bij de eerste twee planken het vandikte deel ook. Echter nu, enkele dagen later, heb ik moeite de planken door de vandiktebank te krijgen.

Ik kan kiezen tussen soepel doorvoeren en niks afschaven, of iets afschaven en The Hulk spelen om de plank er door te krijgen. Dit zorgt er voor dat de schaaf wel een in de plank trekt, waardoor ik de plank weg kan gooien.

Iemand tips om dit te verhelpen?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.720
1.061
71
Veldhoven
Er is een speciale spuitbus voor met een soort glijmiddel voor hout.
Maar het lijkt me toch niet normaal.
Kun je hem niet retourneren?
HBM is al niet zó geweldig als je het nieuw koopt. (Ik heb daar ervaring mee, maar heb toch vrij veel van hun produkten in huis) laat staan als je het gebruikt koopt.....Succes.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.732
1.247
Fryslân
Even met een (koud) waxinelichtje/kaarsvet over de bladen, en je probleem is verholpen. Als je merkt dat het wat stroever gaat, weer even insmeren. Er zijn ook speciale glijmiddelen, maar die heb ik zelf nog nooit gebruikt. Maar die zullen hun werk uiteraard ook goed doen.

Heeft trouwens niks met hbm te maken. Een machine van 10.000 euro kan hetzelfde probleem hebben.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Goedemiddag allen.

Onlangs heb ik tweedehands een vlak- en vandiktebank van HBM op de kop getikt. Het vlakgedeelte werkt top, en bij de eerste twee planken het vandikte deel ook. Echter nu, enkele dagen later, heb ik moeite de planken door de vandiktebank te krijgen.

Ik kan kiezen tussen soepel doorvoeren en niks afschaven, of iets afschaven en The Hulk spelen om de plank er door te krijgen. Dit zorgt er voor dat de schaaf wel een in de plank trekt, waardoor ik de plank weg kan gooien.

Iemand tips om dit te verhelpen?
Ik kwam pas deze Henk tegen met een soortgelijk probleem

• Leuk
Waarderingen: Rosemond

Stefan90

Nieuw lid
24 dec 2020
3
0
hoe (spiegel)glad is de vandiktetafel ?
draaien beide doorvoerrollen ?
zijn de messen scherp ?

wat trekt de schaaf in de plank ?
De messen zijn wel scherp. Op de vlakbank doen deze het namelijk perfect.
Ik zal de doorvoer rollen even controleren.

Ik denk dat ik door het kracht zetten de plank schuin trek, waardeer ik deze omhoog duw in de messen, waardoor ik kuiltjes krijg in de plank.

Ik zal dit weekend even het oppervlak vetten met een kaarsje, kijken of dat helpt.

Overigens, het filmpje was wel informatief. Ik ga dit weekend even het apparaat open maken, en kijken wat het wel en niet doet. Ik vermoed aan de hand van het filmpje dat het met de doorvoerrollen te maken heeft bij mij.

rik

Post veel
8 nov 2010
835
166
Er is een speciale spuitbus voor met een soort glijmiddel voor hout.
Maar het lijkt me toch niet normaal.
Kun je hem niet retourneren?
HBM is al niet zó geweldig als je het nieuw koopt. (Ik heb daar ervaring mee, maar heb toch vrij veel van hun produkten in huis) laat staan als je het gebruikt koopt.....Succes.
Ja klinkt gek maar ook met de mijn felder af 951 ad krijg ik dit probleem als ik niet genoeg insmeer met glij middel.
Ik heb Silvergleit gebruikt, dat werkt top, maar bevat silicone en geeft daardoor soms problemen met af werkingsmiddelen. Nu gebruik ik iets wat er op lijkt maar zonder silicone erop. Geloof dat het super vleit heet. Meerdere bedrijven verkopen. Zoals gemeld werkt kaarsvet ook, nadeel is datdit ook problemen kan geven met afwerkingen.

wil je weten of je probleem opgelost is dmv smeren? Beetje wd40 op het bed en gooi er een test plankje doorheen.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.720
1.061
71
Veldhoven
Heb even gekeken wat ik voor spuitbus heb: "Bison Houtglijmiddel Siliconenvrij".
Ooit bij Baptist gekocht. Geeft geen vlekken en nog nooit last met afwerking gehad.321x1200.jpg

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Dat houtglijmiddel van Bison gebruik ik ook en werkt uitstekend. Eén ding heb ik nog toe te voegen aan bovenstaande tips. De doorvoertafel van het vandiktegedeelte kan vervuild zijn, bv met hars en andere stofjes. Goed schoonmaken met thinner is dan het devies. Al het zwarte wat er af komt is vuil. Daarna inspuiten met glijmiddel, uitsmeren met een houtje doe ik altijd, en dan zal het hopelijk een stuk beter gaan. l

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.083
905
Oss
Houtglijmiddel van bison werkt inderdaad prima, maar een waxinelichtje werkt net zo goed en is een stuk voordeliger :p

• Leuk
Waarderingen: jelmer

Stefan90

Nieuw lid
24 dec 2020
3
0
De boosdoener is denk ik gevonden. Deze snaar is praktisch door en zat niet meer verbonden aan de doorvoerrollen. Ik controleer ook de rest van de machine nog even.

Iemand een idee bij welke webshop ik een soortgelijke snaar kan kopen? Hij heeft 4 groeven. Waar moet ik naar zoeken?

Bijlagen

• IMG_20201227_120128.jpg
    IMG_20201227_120128.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 21

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.159
3.628
Dat is vermoedelijk een multi riem. Als je de maat en het type weet, kan je zo'n riem bij een aandrijfshop bestellen.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.930
1.106
Omgeving Eindhoven
HBM zelf is niet zo scheutig met reacties, maar je kan proberen ze te mailen.
Bij een automaterialenhandel kunnen ze deze misschien voor je bestellen.
Staat er ergens een typenummer oid op? Meestal is dat een vertaling van de groefsoort, breedte en lengte. Als je die code hier post, kunnen we misschien ook een adres geven waar deze specifieke riem nu te bestellen is (ivm de lockdown).

Wat betreft het glijmiddel, ik heb betere ervaringen met het Supergleit van Felder. Aan het middel van Bison zit een vreselijke lucht. Ik heb dat eerst ook gebruikt, maar ik wordt daar niet fitter van, het slaat enorm op de luchtwegen bij mij. En dat van Felder is vrijwel reukloos.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.617
2.418
Terkaple
www.woodworking.nl
Die snaar kan wel eens de boosdoener zijn en anders de hoogte van de transportrollen controleren.

Het kuiltje aan het eind van de plank als je vandikte schaaft heet in het engels een snipe. De duurdere vvd machines hebben een extra rol om dat te voorkomen, maar er zijn ook andere oplossingen mogelijk.

jaap

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.720
1.061
71
Veldhoven
HBM zelf is niet zo scheutig met reacties, maar je kan proberen ze te mailen.
Ik ben al vanaf het eerste begin een tevreden klant van HBM, zeker wat betreft hun service.
Het enige vervelende is dat je tegenwoordig alleen per mail contact kunt opnemen.
Ik ben een keer gebeld, dat nummer kan ik je geven, maar ik vrees dat ze je af kappen als je belt en zeggen dat het per mail moet.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.