HBM Chuck

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Beste Houtbewerkers,

Sinds een aantal weken ben ik er over aan het denken om een chuck voor mijn houtdraaibank aan te schaffen. Dit om meer mogelijkheden te creeren op de draaibank.
Ik heb mijn oog laten vallen op een set van HBM. Het gaat om deze set.

Het ziet er mooi uit, maar ik ben benieuwd of er misschien iemand ervaring heeft met deze chuck en wellicht met de draaibeitels van HBM. Voor bepaalde draaibeitels twijfel ik nog tussen een HBM beitel en een goed merk ( zoals Crown oid)

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast ontzettend bedankt.

Rene
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
Dag renekooijman

Ik heb deze chuck van HBM ook en hij bevalt mij prima.
Je moet wel iets maken om hem van de hoofdas af te halen want hij kan aardig vast gaan zitten
tijdens het draaien.
Je kunt ook zelf als je de gelegenheid een opspan plaat maken die je gebruikt voor b.v. schalen.

gr. Kobin
 
deze set wilde ik eerst ook kopen
maar ik ben blij dat ik heb gewacht
ik ben nu in het bezit van 2 drieklauwen en een vierklauw van het merk SCA skand
zeer goede klauwen,laten nooit iets los!

deze klauw van HBM zal bes goed zijn maar ik denk niet te vergelijken met een SCA klauw
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Ik gebruik deze 4-klauw al jaren naar volle tevredenheid.
Of het op de nieuw geleverde van toepassing is weet ik niet, maar de mijne is aan de achterkant open. Dat houd in dat zich er vrij snel stof in verzameld dat tot gevolg heeft dat het open en dicht draaien v.d. klauwen stroef gaat lopen.
Ik heb dat opgelost door er een rond plaatje PVC op te monteren; in de achterkant v.d. klauw 3 gaatjes M3 gemaakt en het plaatje erop geschroefd. Werkt prima.
 
Laatst bewerkt:

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Vervolg:
De draaibeitels van HBM zijn bruikbaar, maar de kwaliteit haalt 't niet bij Crown.
De meeste beitels die ik nu gebruik zijn Crown, en 2 van Sorby.
Mijn HBM beitels, waar ik mee begon, zijn zo langzaamaan vervangen door Crown.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank jullie wel voor de snelle reactie's. Hier heb ik veel aan. Ik heb inmiddels besloten om meteen te beginnen met goed gereedschap. Minder gereedschap en het vaak slijpen van minder gereedschap gaat mij denk ik vrij snel tegenstaan.

@A H Klooster, U zegt dat het geschikt is voor het kleine werk. Aan welke maat moet ik dan maximaal denken? En zou ik er zelf klauwplaten voor kunnen maken met een max spanwijdte van ong 40 cm, of is dat te veel gevraagd voor deze chuck en kan ik dan beter meteen uitkijken naar een iets zwaarder model?

Ik hoor veel goeie verhalen over Axminster en ik heb hier zelf ook wel eens besteld. Is dit de winkel waar jullie ook vaak bestellen, of zijn er nog andere goede webshops die jullie kunnen aanraden?

Alvast bedankt!

Rene
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
he rene,

je kan vast wel je eigen bekken maken, maar de vraag is of je dit wel wilt want het is natuurlijk wel apart staal dat sterk is en niet makkelijk breekt. ik weet niet of je dat zo makkelijk na kan maken.

de chuck waar de grootste bekken voor te koop zijn is de Vicmarc chuck. je zult dan het model vm 120 of vm 150 moeten nemen.
je kan met hun grootste bekken een opspanaansluiting van wel 20 cm pakken, maar dat zul je natuurlijk alleen nodig hebben bij een extreem groot werkstuk. bedoel je soms van die bekken om de rand van een schaal te pakken zodat je de onderkant kan glad draaien? z.g.n 'cole jaws' ?
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb deze HBM chuck ook al 2 jaar en ben er zeer tevreden over. Hij kan zich meten met chucks van de dubbele prijs. Bovendien is deze super uitgebreid. Kopers zullen hier geen spijt van krijgen (NB ik heb geen aandelen). Ze hebben ook grotere maten.
Pieter
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi René,

Ik heb deze chucks. Ze werken goed maar ze kunnen zich niet meten met de Oneway en Vicmarc chucks. Er zit meer speling in en ze blokkeren soms bij het aandraaien en losdraaien van je werkstuk. Ook zijn de bekken minder precies op de chuck te plaatsen en ze verschuiven iets als je ze stevig aandraait. Ik gebruik ze weinig omdat ik ook de beschikking heb over plezieriger werkende chucks. De enige die ik wel regelmatig gebruik is de HBM CK6 geloof ik. (met die hele grote taartpunten voor het opspannen van schalen) Ik heb nl nooit zin om bekken te wisselen :).... Verder ben ik voor het schalen draaien overgestapt op de "dove-tale" bekken i.p.v. de "strongholds". De geribbelde bekken vreten zich nameijk iets in het hout waardoor een afwijking kan ontstaan. De dovetales doen dat niet.
Ook de beitels van HBM heb ik geprobeerd. Eén keer... Ik gebuik tegenwoordig het 2060 staal van Hamlet. Dat is wat overdreven maar het verschil in kwaliteit tussen de Sheffield merken en de HBM beitels is evident!
Nou... Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten
Ronald
www.dehoutdraaierij.nl
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Beste Allemaal,

Heel hartelijk dank voor de snelle reacties! Deze helpen mij echt met het zoeken naar de juiste chuck. De HBM is mooi geprijsd en heel uitgebreid, maar ik ben bang dat ik al vrij snel tegen de dingen aan ga lopen die jullie noemen. Ik ben vrij snel geneigd om kleine inperfecties te zien en die gaan mij tegenstaan, ben ik bang. Zoals de afdrukken van de bekken van de HBM chuck. Ronald, dank je wel dat je dat even onderstreepte. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht.
Ronald, bij welke winkel heb jij je chuck(s) besteld? En hoe lijkt de kwaliteit van de Axminster Chucks?

Alvast bedankt,

Rene
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
deze set wilde ik eerst ook kopen
maar ik ben blij dat ik heb gewacht
ik ben nu in het bezit van 2 drieklauwen en een vierklauw van het merk SCA skand
zeer goede klauwen,laten nooit iets los!

deze klauw van HBM zal bes goed zijn maar ik denk niet te vergelijken met een SCA klauw

Nou Rene, dat klinkt niet echt objectief.... als je denkt dat hij zich niet kan meten.... waarom ben je blij dat je hebt gewacht dan als je de kwaliteit van de HBM niet kent?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
correct, volgens mij maakt SCA alleen maar chucks voor metaaldraaien, deze zijn natuurlijk wel enigzins te gebruiken voor houtdraaien maar deze zijn niet aan te raden voor iemand die schalen en doosjes etc. wil draaien.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
de axminster chucks zijn goed, er zijn vele mensen die ze gebruiken in engeland en in de USA. maar de meestgebruikte chucks zijn toch wel de supernova van Teknatool, de stronghold of talon van Oneway, en de vm 120 van Vicmarc. zelf zou ik de vicmarc vm 120 aanraden, dit is een zeer professionele chuck waarvoor veel accesoires te koop zijn. de oneway is ook een erg goede chuck, maar die heeft niet zo'n mooie imbus sleutel om de bekken aan te draaien als de vicmarc en de teknatool chuck. ook is de achterkant van de oneway chuck niet dicht waardoor er makkelijk vuil in kan komen. de teknatool supernova en de vicmarc chuck kennen dit probleem niet omdat de achterkant dicht is.

je moet zelf even kijken waar je een chuck wil bestellen maar de oneway en de teknatool chuck zijn gewoon te koop bij de baptist (NL)
de vicmarc chuck kun je krijgen bij drechselstube neckarsteinach in Duitsland. (drechselstube.de) dit is wel de duurste van de 3 chucks.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, als je 1 van deze chucks koopt heb je absoluut waar voor je geld.
 
@ scheppie
gezien HBM enkel chinese kwaliteit verkoopt en ik die kwaliteit wel degelijk ken
ik zeg ook niet dat chinese kwaliteit troep is maar echt geweldig is het ook niet en de kwaliteit van HBM dus ook niet
heb eigenlijk niet zo'n goede ervaring met HBM en zal er dus ook niet snel nog iets kopen


voor de dingen die ik draai zijn metaalklauwen zeer geschikt maar ik neem aan dat je een klauw wilt hebben met gebogen bekken?
dan heb je aan een SCA idd niet veel want die hebben enkel rechte bekken
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb hier al een tijdje een Vicmarc vm 120 chuck met een aantal toebehoren, deze kwam mee met de draaibank die ik toen kocht. Daarvoor had ik een HBM chuck op een HBM draaibank, helemaal niets mis mee maar de vicmarc chuck is echt wel een stapje hoger in kwaliteit. Je bent meer dan welkom om nog eens te komen kijken naar de chuck, vorige keer zijn we drukker geweest met het maken van een schaal uit een enorm gaaf stukje hout.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Allemaal heel erg bedankt voor jullie meningen!

Rick, het was inderdaad een prachtig stukje hout! Zie hier het eindresultaat na twee lagen walnoot olie:

DSC00003-3.jpg


DSC00001-2.jpg


Het is op de foto niet heel erg goed te zien, maar het hout is mooi oranjebruin. De foto is helaas iets flets.

Voor wat betreft een chuck ben ik er uit (denk ik :D) Ik ga voor een Supernova2 Chuck, die ik ga ophalen bij Baptist.
Verder wil ik bij Axminster de volgende beitels bestellen:

Crown Cryo Woodturning Diamond Parting Tool
Crown Cryo Woodturning Roughing Gouge
Crown Cryo Woodturning Bowl Gouge
Crown Turning Round End Scraper 1 Inch

Ik denk dat ik dan al heel wat kanten op kan. Ik ben erg benieuwd of deze Cryo beitels echt zo veel langer scherper blijven dan de normale beitels. Naast bovenstaande beitels heb ik nu de beschikking over een 7tal nooitgedagt draaibeitels; een basisset.

Morgen eerst twee weken op vakantie en dan lekker een weekje aan de draaibank ;-)

Rene
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.