HBM afzuiger laat de aardlek springen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Vraag me niet wat ik heb gedaan, maar hij doet het weer. Ik deed even die test van Klaas en toen ging hij lekker brommen zonder echt op te starten. En sindsdien werkt het weer prima. Ik heb al die weerstandswaarden nog een keer gemeten en alles is hetzelfde. Schudt het maar in mijn pet, maar ik ga de boel weer dichtschroeven.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Enerzijds heel mooi maar pas op ! Het kan zijn dat er ergens in de bedrading een vervelend intermiterend sluitingscontact zit. Probeer nog zo veel mogelijk visueel te controleren voor je alles weer monteert. Wat je niet wilt is dat probleem terug is nadat je alles monteerde.

mvg
klaas
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Nou, als het weer een keer optreedt, weet je in ieder geval niet waar het aan ligt. :rolleyes:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja ik haat dat, die fouten die soms wel, soms niet optreden. Ik ga inderdaad de boel nog even verder demonteren en alles inspecteren. Kan ik gelijk de ophanging van de motor bekijken, want die vind ik ook erg los hangen en daardoor rammelt hij bij het opstarten en uitlopen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
In de schakeldoos zit zeer waarschijnlijk een relais. Deze zorgt voor de nulspanning beveiliging. Als de stroom uitvalt, zal de motor niet automatisch terug starten. Je moet terug op de startknop drukken. Die witte draden kunnen van een thermische beveiliging zijn die in de wikkeling van de motor zit. Wordt de motor te warm, dan schakelt deze beveiliging uit. Als het een veiligheid is, dan zitten deze draden in het circuit van de startknop. Soms staat het ook vermeld op het kenplaatje: thermal protection inside, of iets dergelijk. Maar de schroef is los en de motor loopt weer! Dat is het belangrijkste.
 
Laatst bewerkt:

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Het boutje is nog niet los, maar ik heb ondertussen even gemeten. Ik had nog een oude aardweerstandsmeter liggen die met 25 ampere werkt. Niet echt een megger dus, maar toch iets. Hij meet tussen 0,1 en 1 Ohm en dan gaat de wijzer naar oneindig.

Er gaan 4 draden de motor in. Twee witte, een bruine en een blauwe.

Tussen de bruine en de blauwe meet ik 4 Ohm met een normale multimeter.
Tussen de twee witte meet ik 0,2 Ohm
Tussen de witte enerzijds en de blauwe en bruine anderzijds meet ik oneindig.
Tussen alle draden en behuizing meet ik ook oneindig.
Over de condensator die naast de motor hangt meet ik ongeveer 10 Ohm.

Iemand een idee wat dit kan betekenen? Ik heb natuurlijk geen idee wat de diverse draden intern doen. Die 4 Ohm zal wel een spoel zijn. Maar waar zouden die twee witte draden in de motor aan verbonden zijn?


Ik denk dat de witte draden naar de startwikkeling gaan.
De kans is groot dat er een centrifugaal contact in zit.
Op het moment dat de motor op toeren komt wordt de start wikkeling uigeschakeld.
Als je de motor uitzet hoor het contact weer terugklikken.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Voor de techneuten is het dubbel genieten als ze ook nog weten 'hoe het kan'!
Maar je hebt gelijk. Als het maar doet wat we er van verlangen (wat ook nog al eens kan tegenvallen).

In de praktijk werkt het, maar niemand weet waarom
In theorie werkt het niet, maar iedereen weet waarom
Hier worden theorie en praktijk verenigd: niets werkt, en niemand weet waarom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.