HBM 200 vs JET JPT260

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
42
Rotterdam
Goedenavond forummers,

Mijn naam is Ronald Landa, 37 jaar, en ik ben een amateur houtbewerker/wannabe houtbewerker. Na jarenlang gezocht te hebben, heb ik eindelijk een geschikte ruimte gevonden om serieus te beginnen met mijn hobby (dat was nog niet zo eenvoudig, ik woon in Rotterdam). Ik hoop dat ik op dit forum veel kan leren, en mijn eigen ervaringen ook kan delen.

Ik sta op het punt om een aantal machines aan te schaffen. Nu heb ik twijfels over de vlak-vandiktebank. Ik weet dat er al heel veel geschreven is over de kwaliteit van HBM en andere machines, en L.N. heeft een prachtig overzicht gemaakt over een aantal machines. Maar toch vraag ik me af wat bijvoorbeeld concreet het verschil is tussen bijvoorbeeld de HBM 200 (of 300) en de JET JPT260, afgezien van de technische verschillen. Er wordt vaak gezegd dat de bouwkwaliteit van een HBM machine niet zo best is, maar hoe vertaalt zich dat in de resultaten? De Jet is twee keer zo duur, en wat zou je daar concreet van merken? Schaaft dat vlakker? Is de aanslag rechter? Heb je bij de HBM bijvoorbeeld kans dat een plank niet exact even dik is aan beide kanten na het vandikte schaven?

Kortom: ik zou best wat meer willen uitgeven voor bijv een JET, maar is dat verschil in resultaat ook merkbaar?

Alvast heel veel dank voor de eventuele adviezen!

mvgr, Ronald

Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
789
125
omg Haarlem
Dat verschil zit in heel veel punten, lagers, dikte materiaal, vlakte van de tafels etc.
Het is namelijk niet zo dat JET 2x zo veel aan die machine verdient.

Ontwerp technisch is er ook wel een verschil met het wisselen van vlakschaven naar vandikte schaven, ook de richting waarop de tafels openklappen. Dat is bij de JET toch net ff beter geregeld. Die kun je daardoor ook beter tegen een wand zetten.

Naast de specificaties naast elkaar zetten, kun je ze ook beide gaan bekijken. Dan krijg je er zelf ook gevoel bij.
Er zijn mensen die prima uit de voeten kunnen met HBM overigens.

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
42
Rotterdam
Bedankt voor het antwoord, avos! Ik begrijp dat Jet niet dezelfde machine kwaliteit levert voor een prijs die twee keer zo hoog is. Echter zie je vaak een soort 80-20 fenomeen ontstaan bij dit soort dingen. Je betaalt veel meer voor een kleine verbetering, of voor betere duurzaamheid, waar voor mij de prio niet ligt. Maar je geeft dus aan dat het ook wel met precisie te maken heeft. Dat is wel belangrijk voor mij.

Het bekijken van de machines is natuurlijk een goede optie, al zal ik ze niet kunnen uitproberen, en is HBM bijvoorbeeld voorlopig nog gesloten.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en heb uiteindelijk voor een Hammer gekozen (A3-31 met spiraalas).
De HBM was gewoon niet goed afgewerkt, er zat veel speling in de machine in de showroom (en dan echt veel, viel net niet uit elkaar) waardoor ik het idee had dat hij niet eens de helft van de prijs waard was. En afstellen en schakelen tussen vlakken en vandikte was ook niet heel simpel.
En dan de service die je krijgt als er iets kapot zou gaan...
Tussen de Jet en de Hammer zat trouwens verrassend weinig prijsverschil, dus die (A3-26 of 31) kan je dan ook toevoegen aan je lijstje.

Maar als je toch voor de HBM wilt kijken, er zijn meerdere bedrijven die hun machines in het assortiment hebben.
Wat je voor jezelf moet afvragen is of de meerprijs het je waard is voor betere kwaliteit en gebruiksgemak. Ik heb toen voor mezelf besloten dat ik beter in 1x goed kon investeren in een machine voor de rest van m’n leven, dan iets te kopen waar ik misschien over een aantal jaren spijt van zou kunnen hebben.

Heb je de beschikking over 380 volt? Want dat maakt de range aan beschikbare machines wel groter.

Er stond trouwens laatst een Hammer hier op het marktplein, ik heb nog niet gezien dat deze verkocht is.

Maar als je toch voor de HBM wilt kijken, er zijn meerdere bedrijven die hun machines in het assortiment hebben.

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
42
Rotterdam
Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie! Heel verhelderend. Ik denk dat ik dan inderdaad wat meer uitgeef voor een betere machine. Als het alleen om duurzaamheid zou gaan, of misschien alleen een wat betere manier van ombouwen van vlak naar vandikte zou het mij het geld niet waard zijn, maar van onnauwkeurigheid en slechte schaafresultaten zou ik erg chagrijnig worden.

Ik heb even gekeken naar de Hammer A3-26, en die kan ik vinden voor 3300 euro. Dat is wel nog 1300 euro meer dan de Jet. Ik ga even kijken of ik hem ergens voordeliger kan vinden. Ik heb inderdaad beschikking over 380 volt, dus dat maakt e.e.a. wat makkelijker.

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
423
32
Bergen op zoom
Ook tweedehands mss een optie. Ik heb onlangs via mp een jet 310 met spiraal as gekocht. Voor 1250 Was ook voor een nieuwe aan het kijken maar merk dan bij mezelf dat ik dan toch makkelijk een stapje hoger ga kijken vanwege het kleine prijsverschil op de toch al behoorlijke kosten. Dus spiraal as ipv normaal 410 ipv 310 enz.

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
42
Rotterdam
Duidelijk. Ik ga voor een Jet of Hammer, met spiraalas en liefst 310mm breedte. Mocht iemand een leuke zien staan ergens houd ik me aanbevolen!

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
280
Koekelare

Geen idee of deze reeds verkocht is...

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
42
Rotterdam
Vandaag bij Felder Group in Barneveld geweest en een bestelling geplaatst voor een A3-31 met spiraalblok, en een N3800 lintzaag. Erg tevreden met de keus!

avos

Post veel
10 nov 2008
789
125
omg Haarlem
Zo, dat is een mooie stap. Je begint met nadenken over een HBM vlak van dikte en eindigt met een hammer vlak van dikte en een lintzaag erbij! Jij kunt wel even vooruit! Geniet ervan.

• Leuk
Waarderingen: ronaldlanda

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Met diezelfde instelling ben ik vorig jaar ook in Barneveld geweest, zo van "zal niets voor mij zijn, te luxe en te duur" maar ook op de terugweg besloten dat het een A3-31 ging worden. Vandaar dat ik je er ook voor tipte. Is dus niet voor niets geweest :)
Nu dus wachten op de levering. Is dat nog steeds een week of 10?

En die N3800 staat bij mij ook nog op het verlanglijstje, maar helaas geen plek meer in de schuur.

• Leuk
Waarderingen: ronaldlanda

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
42
Rotterdam
Met diezelfde instelling ben ik vorig jaar ook in Barneveld geweest, zo van "zal niets voor mij zijn, te luxe en te duur" maar ook op de terugweg besloten dat het een A3-31 ging worden. Vandaar dat ik je er ook voor tipte. Is dus niet voor niets geweest :)
Nu dus wachten op de levering. Is dat nog steeds een week of 10?

En die N3800 staat bij mij ook nog op het verlanglijstje, maar helaas geen plek meer in de schuur.

Ja als je eenmaal langsgaat ga je voor gaas haha. Bedankt voor de tip! Levering hoor ik vandaag. Er was nog een kansje op een snelle levering, maar anders wordt het idd eind augustus.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.