Harp reparatie, deuk in gebogen berken-triplex.

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hallo,

Ik wil graag voor iemand een Keltische harp (34 snaren) repareren waar een deuk/buts in de klankkast zit.
Volgens de Nederlandse bouwer heeft de deuk verder geen effect op de klank. Hij heeft de harp zelf nagekeken en in orde gemaakt om te bespelen. De reparatie zag hij zo snel niet zitten omdat het best wat uren zou kunnen kosten wat het vervolgens een duur geintje maakt.

Zelf heb ik zo snel geen idee hoe ik dit op kan lossen, mogelijk heeft een van jullie een goede ervaring of een slimme oplossing. Het liefst zou ik het zo onzichtbaar mogelijk oplossen.
Voor zover ik kan zien is er geen hout weg, alles zit er nog maar is versprongen of gebroken. Het betreft berkentriplex van 3x 1mm wat van buiten is afgewerkt met een matte lak op terpentine basis. De radius is moeilijk te meten maar de fotos geven een inschatting.
Beschadiging harp (2).jpg
Beschadiging harp (3).jpg

Beschadiging harp (4).jpg
Beschadiging harp binnenzijde (1).jpg
Beschadiging harp binnenzijde (5).jpg
 

jorisvh

Post veel
als in massief hout een niet al te diepe deuk zit en er geen materiaal weg is, dan krijg je dat bijna altijd opgelost met een natte doek en een strijkbout.
of dit met multiplex lukt, geen idee.
of ik het zelf zou wagen, niet zeker.
maar als je volgende stap sowieso iets met plamuur en/of een nieuw stukje berkenfineer zou zijn, heb je niet veel te verliezen, denk ik.

als de deuk er uit gaat en een bult wordt, wachten en vooral niet gaan schuren want dan ga je na volledig drogen alsnog een put krijgen die je niet meer weg krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf en j1eke

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Je kunt zien dat waarschijnlijk alle 3 lagen zijn gescheurd.
Op de laatste foto kun je zien dat je het materiaal wel van binnenuit terug kan drukken. Als je met een niet scherp voorwerp van binnenuit de scheur naar buiten probeert te masseren zou het kunnen lukken om de vezels weer in het gareel te drukken. Ik zou wel aan de buitenkant een hard voorwerp tegen het hout houden zodat je het materiaal niet te ver naar buiten kan drukken.
Als dat lukt kun je het stabiliseren met dunne ciano lijm.

Gr john
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.