Hardingsoven bouwen

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Vond onderstaande ook. Ik volg een fb groep met japanse messen maar daar gebruiken ze ook ovens op electra :) staat complete winkellijst bij. Je moet wel kleine metaal werkplaats hebben ;)

 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb een grote klei bakoven staan op 400volt, daar branden wij altijd glas en keramiek mee in die wij bedrukte met logo's voor klanten. Dit is op ±600 graden voor glas en ±800 graden voor keramiek. Nu hebben we een gasoven staan die veel sneller op en af is en veel beter werkt.
Maar die klei bakoven die kan maximaal tot 1200 graden dacht ik (iets meer)
Nooit geweten dat je daar ook in kan harden, de stroom gebruik is dan ook enorm aangezien het een grote oven is met een kar die je er in kan rijden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een grote klei bakoven staan op 400volt, daar branden wij altijd glas en keramiek mee in die wij bedrukte met logo's voor klanten. Dit is op ±600 graden voor glas en ±800 graden voor keramiek. Nu hebben we een gasoven staan die veel sneller op en af is en veel beter werkt.
Maar die klei bakoven die kan maximaal tot 1200 graden dacht ik (iets meer)
Nooit geweten dat je daar ook in kan harden, de stroom gebruik is dan ook enorm aangezien het een grote oven is met een kar die je er in kan rijden.
Dat zijn de belangrijkste nadelen van een keramiekoven: traag en groot stroomverbruik (en wat (te) lage max temp. ?)
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ja, dat klopt, je moet er meer vermogen in gooien.
We gebruiken heb niet echt meer, in een faillissement opkoop hebben we voor €1200,- onze gasoven waar je een kar in kan rijden kunnen kopen, deze oven was ±1,5 jaar oud. Dit was belachelijk geluk hebben voor die prijs.
Maar ja, harden kan je in zo'n gas oven nooit aangezien de temperatuur max 850 graden wordt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Een keramiekoven wordt door de regelaar beperkt bij het opwarmen. Als je hem gewoon aan zet met een aan uit temperatuurregeling warmt hij al een stuk sneller op.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ Wilco: Ik heb mijn kladontwerp (nog) niet gevonden.. Maar ik heb het zoeken nog niet opgegeven.

Belangrijke voordelen van zelfbouw (vind ik):

a) Leuk om te doen
b) Vrije keuze in lengte/breedte/hoogte-verhouding. Er zal bij "ons soort" gebruikers een voorkeur bestaan voor een relatief grote breedte; veelal gaat het om relatief lange voorwerpen.

Een buurjongen zou het regelsysteem rond een Adouino ontwerpen en programmeren (ik weet niks van computers; hij studeerde er in).

De meeste componenten voor een (el.) oven zijn makkelijk verkrijgbaar en niet overdreven duur. Dubbele verwarmingsspiralen van Kantal zijn makkelijk zelf te wikkelen maar ik zag op YT filmpjes het geklooi met vrijdragende dubbele spiralen. Ze bleven al na 1 of een paar cycli niet op hun plek. Ik wilde dat amateuristisch gepruts niet en vond na heel lang zoeken iemand bij een groot keramisch bedrijf bereid om zodra een serie van door mij gewenste afmeting in productie was, een paar keramische dragers uit de afkeurbak te vissen (qua vorm ongeveer zoals in el kachels ). Helaas, mijn contact vertrok plotseling. Die bron bleek daarmee vervallen.

En de buurjongen werd ernstig chronisch ziek. Daar leek me nog wel om heen te werken met een eenvoudige kant en klare niet programmeerbare PID regelaar.

Het zelf ontwerpen van de oven is geen ingewikkelde natuurkunde en bovendien kun je de uitkomst van je sommetjes vergelijken met commerciële (harding)ovens.

Maar .. door deze tegenslagen in de voorbereidende fase kwam er ruimte om na te denken of ik dit project naast mijn vele andere project wel kon behappen. Ik besloot verstandig te zijn en ben gestopt. Met pijn in het hart :)

Hoe terecht dat besluit was is ondertussen wel gebleken. Het 2de handsje dat ik als pleister op de wonde kocht staat nog steeds ongebruikt in de hoek van de werkplaats.

Dus... Ik ben vooral om persoonlijke omstandigheden gestopt en niet vanwege algemeen geldende technische redenen. Zelfbouw lijkt me nog steeds leuk en goed te doen. (hoewel: het goed ophangen van de spiralen heb ik in de voorontwerpfase niet goed op kunnen lossen). Het el. ontwerp is recht toe recht aan. Daarover is op het forum ruim voldoende kennis aanwezig .

De afweging zelfbouw of koop van een kant en klare oven kan ik niet maken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zulke keramische verwarmingselementen zijn inderdaad het beste van het beste, maar moeilijk los te krijgen.

Als ik de verhalen op internetfora lees en YT-filmpjes bekijk, moet het wikkelen van kanthaldraad niet al te moeilijk zijn. Bij Keramikos is het per meter te koop.

Bij verschillende ontwerpen heb ik gezien dat ze de draad infrezen in de vuurvaste steen. Met stripjes om de zoveel millimeter die het tegenhoud. Dat leek me een goed ontwerp.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vorige week vrijdag kreeg ik een tip van Chevy66 dat er twee ovens op marktplaats stonden. Ze waren schappelijk geprijsd. Een lagere prijs voor het geheel dan één nieuwe. Ik ben direct de zaterdag erop gaan kijken en heb ze uiteindelijk gisteren opgehaald. Nu nog even mee spelen en dan moeten ze aan het werk 👌😉. Hieronder nog even een snel fotootje voor de beeldvorming.
 

Bijlagen

  • 20231110_154736.jpg
    20231110_154736.jpg
    138,8 KB · Weergaven: 58

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Hartstikke goed! Essent (of jouw eigen energieleverancier) wrijft al in zijn handen :D
Maar wel mooi dat je deze zo hebt kunnen kopen, los van de kosten van de materialen hoef je er nu ook niet zo veel moeite in te steken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier en Henk H

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een van de ovens heb ik tot nu toe al diverse keren gebruikt. De ander heeft een krachtstroomaansluiting waar nog een andere stekker op moet. Aan de overzijde zit een 5-polige 32A stekker met alle draden aangesloten. Mijn aansluiting aan de muur is een 16A vijfdelige wandcontactdoos. Ivm ruimtegebrek moet ik werken met een verlengsnoer.

Als ik het verlengsnoer aanpas met aan de rechterzijde (ovenkant) een 32A 'vrouwtje' en aan de linkerzijde een 16A mannetje, met overal de draadkleuren op de juiste posities (L1, L2 nul enz enz) gaat dat in het geval van een oven dan goed?

Bij een machine is dan enkel de draairichting niet goed. Maar wat kan er gebeuren bij een oven met controller?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je hoeft toch alleen een 16 amp stekker aan je oven te zetten? Dan kan je een 16 amp verlengsnoer gebruiken. Of begrijp ik het niet goed?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De fasedraden maken niets uit. De aarde moet aan de aarde en de nul moet op de nul. En je oven moet niet zo veel vermogen trekken, dat die 32 amp nodig is. Maar dat lijkt me gezien het formaat van de oven niet waarschijnlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.