Hardingsoven bouwen

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een van de dingen die al langere tijd op mijn verlanglijstje staat is een goede hardingsoven voor het harden van o.a. mijn beitels en messen.

Ze zijn te koop: Messenoven, maar dan ben je zo 1600 euro verder. Ik heb al eens geprobeerd een 2e handse keramiekoven proberen om te bouwen, maar dat was geen succes. Andere adressen zijn niet veel goedkoper. Ze zullen het vast waard zijn, maar ik zit momenteel in een situatie dat ik goed na moet denken waar ik het geld aan uitgeef. Als ik voor de helft een oven kan bouwen, heb ik weer wat geld over voor andere 'must haves'.

Nu zijn er ook genoeg zelfbouwopties te vinden op het internet, zoals hier: zelfbouwoven, en op youtube staan ook voldoende filmpjes.

Echter ik heb een gebrekkige kennis en interesse in elektronica, en ik ben bang dat ik daarin verzand. Onderstaand schema kan ik wel wat van maken maar dit project is oorspronkelijk gemaakt door een Canadees. Het betrekken van vergelijkbare elektrische componenten is misschien een uitdaging.

Is onderstaande een beetje rechttoe/rechtaan n met wat moeite en hulp van dit forum te doen?

hto_schematic.png
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Schema ziet er niet al te gek uit, ik denk dat je daar ook wel uitkomt. Opbouw van de installatie is denk ik ook wel te doen, maar dat is nog wel even studeren op welke schakelaars waar te plaatsen en hoe aan te sluiten, daar zijn de regeltjes en markt anders dan in Canada (hoewel ze daar redelijk europees georienteerd zijn, volgens mij). 20 ampere is geen kattepis.
4mm2 (het equivalent van 12AWG) is in NL ook geschikt voor 20A.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Paar dingetjes zijn in Nederland anders. Canada heeft voor zover ik weet net als de VS, 110 volt. Wij hebben 230 volt. Voor 2100 watt is dat bij ons ruwweg 10 ampère. Das dan wel weer mooi. De weerstand van het verwarmingselement moet wel zo worden gekozen dat de stroom rond die 10 amp wordt.

Ik heb heel vroeger overwogen zelf een oven te bouwen en een ruw ontwerpje gemaakt. Maar heb ervan af gezien. Ik zal eens kijken wat ik daar nog van heb en wat destijds mijn overwegingen waren om ervan af te zien ( het was niet dat het me onoverkomelijk moeilijk leek).

Ik kom erop terug. Leuk project.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Nou is het voor jou geen hobby meer. Mij lijkt het zelf bouwen van zo'n oven niet eenvoudig.
Waar haal je bijvoorbeeld de isolatie vandaan, geschikte verwarmingselementen, de regelaar.
En als die dan klaar is, doet die dan wat jij wil?
Alle geld moet ergens vandaan komen. Maar ik denk dat het aanschaffen van een oven je een hoop gedoe gaat besparen en veel plezier gaat geven. Kwaliteitsgereedschap maken is al moeilijk genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nou is het voor jou geen hobby meer. Mij lijkt het zelf bouwen van zo'n oven niet eenvoudig.
Waar haal je bijvoorbeeld de isolatie vandaan, geschikte verwarmingselementen, de regelaar.
En als die dan klaar is, doet die dan wat jij wil?
Alle geld moet ergens vandaan komen. Maar ik denk dat het aanschaffen van een oven je een hoop gedoe gaat besparen en veel plezier gaat geven. Kwaliteitsgereedschap maken is al moeilijk genoeg.

Daar heb je een punt uiteraard. Echter bij zelfbouw kun je het precies zo maken zoals je het zelf wilt. Een optie die bij veel standaard ovens vaak mist. Dat is dus een afweging.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Paar digetjes zijn in Nederland anders. Canada heeft voor zover ik weet nent als de VS 110 volt. Wij hebben 230 volt. Voor 2100 watt is dat bij ons ruwweg 10 ampère. Das dan wel weer mooi. De weerstand van de element moet wel zo worden gekozen dat de stroom rond die 10 amp wordt.

Ik heb heel vroeger overwogen zelf een oven te bouwen en een ruw ontwerpje gemaakt. Maar heb ervan af gezien. Ik zal eens kijken wat ik daar nog van heb en wat mijn overwegingen waren om ervan af te zien ( het was niet dat het me onoverkomenlijk moeilijk leek).

Ik kom erop terug. Leuk project.

Ik ben benieuwd naar je overwegingen!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Te omslachtig, te langzaam, te bewerkelijk en/of te grofstoffelijk ;-)

Zo'n hardingsoven leg je vol nadat de temperatuur exact is ingesteld. Daarna kun je in de tussentijd wat anders gaan doen tot de cyclus er op zit. Daarna is het een kwestie van het kooitje dompelen en klaar (grofweg dan ;-))

Inductieharden heb ik me in verdiept, maar gaat vaak maar per stuk, in ieder geval bij de betaalbare apparaten. En het staal moet wel enige tijd (minutenlang) op een bepaalde (exacte) temperatuur blijven om de metallurgische magie haar dingen te kunnen laten doen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Hoe groot moet zo'n oven zijn voor wat je wil harden? Heb je verschillende trajecten nodig, of is een aan uit regeling genoeg?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Een lange platte oven is wat lastiger om aan te komen. Voor het wikkelen van elementen en losse delen heb ik goede ervaringen met westeneng ovenbouw in zwartbroek. Maar is voor jouw wat uit de buurt. Voor een goedkope besturing kan je ook kijken voor een uitbrandoven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je hoeft er volgens mij niets aan te verbouwen. Maar ik denk dat hij wat groter is dan wilco zoekt.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Een van de dingen die al langere tijd op mijn verlanglijstje staat is een goede hardingsoven voor het harden van o.a. mijn beitels en messen.

Ze zijn te koop: Messenoven, maar dan ben je zo 1600 euro verder. Ik heb al eens geprobeerd een 2e handse keramiekoven proberen om te bouwen, maar dat was geen succes. Andere adressen zijn niet veel goedkoper. Ze zullen het vast waard zijn, maar ik zit momenteel in een situatie dat ik goed na moet denken waar ik het geld aan uitgeef. Als ik voor de helft een oven kan bouwen, heb ik weer wat geld over voor andere 'must haves'.

Nu zijn er ook genoeg zelfbouwopties te vinden op het internet, zoals hier: zelfbouwoven, en op youtube staan ook voldoende filmpjes.

Echter ik heb een gebrekkige kennis en interesse in elektronica, en ik ben bang dat ik daarin verzand. Onderstaand schema kan ik wel wat van maken maar dit project is oorspronkelijk gemaakt door een Canadees. Het betrekken van vergelijkbare elektrische componenten is misschien een uitdaging.

Is onderstaande een beetje rechttoe/rechtaan n met wat moeite en hulp van dit forum te doen?

hto_schematic.png
Ik ben opgegroeid in een bedrijf dat ovens voor de keramiek en andere zaken bouwde… ik denk dat er een aantal zaken zijn die je wil overwegen.
Veiligheid. Je bent niet de eerste die z’n schuur afbrand met eigen gebouwde ovens
Gas of elektrisch? Neem aan dat je elektrisch gaat stoken ivm met oxidatie van je werkstukken?
Max temperatuur
Als je boven de 1000 graden gaat uitgloeien zal een van je grotere uitgaven in verwarmings elementen en thermokoppels gaan zitten.

Daarna kun je verder gaan denken over de uitvoering. Dit zijn de eerste grote stappen.

Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.