Hardhouten kozzijnen uitfrezen om glas en ruitenkit ineens te verwijderen (asbestkit)

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Wat als u in contact bent geweest met asbest?

Er bestaat nauwelijks een gezondheidsrisico als je eenmalig met asbestvezels in aanraking komt of bent gekomen. Er bestaat ook geen bewijs dat bedienden die in een kantoor hebben gewerkt waar destijds asbest werd gebruikt, een verhoogde kans op een ziekte door asbest hebben.
Maar bij langdurige blootstelling is asbest wel erg gevaarlijk, ongeacht de soort asbest waar het om gaat.


Bron: gezondheid.BE

Hiermee wil ik het gevaar en de risico's van asbest geenszins onderkennen, maar enkel aangeven dat paniek niet nodig is.
Een zelfde uitspraak is enkele weken geleden gedaan door een prof na het ontdekken en vrijkomen van asbest bij de afbraak van een brug in Hasselt.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-hasselt/asbest-in-philipsbrug-voorzichtig-weggezogen-a2699621/
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb toch ook wel eens wat meters van die kit verwijderd, lijkt erg op die kit zoals in de openingspost. Bouwjaar '69. Had geen idee dat er asbest in zou kunnen zitten.
Alle kozijnen vervangen vind ik echt geldverspilling zolang de staat van onderhoud nog goed is. Dat merantie van de jaren '70 is echt wel beter dan wat er nu voorhanden is, daarbij kosten kozijnen echt veel geld. Glas is in verhouding maar een schijntje. Het loont wellicht wel om de ramen te vervangen, als je raamhout van 54mm neemt hoef je niet met opdeklatten te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.