'Happen' van kopieerfrees bij kleine werkstukken

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Heel toevallig is er net een video van Heiko Reich uitgekomen met wat info en uitleg over kopieerfrezen:


Hij behandelt geen spiraal-types, maar wel een aantal varianten. Wat ik ervan meegenomen heb: grotere doorsnede resulteert in beter freesresultaat, maar krappe bochten vragen juist weer dunnere freesjes. Logisch, toch?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik gebruik inderdaad ook bijna alleen nog maar spiraalfrezen, althans voor het freeswerk met groeffrezen. Dat gaat veel soepeler dan de traditionele groeffrezen met 2 rechte bladen, inderdaad ook met minder happen.
Ik werk te weinig met kopieerfrezen om daar al een spiraalfrees voor te hebben gekocht (idd vanwege de prijs van de bekende merken), maar ik zag bij ome Ali deze staan een tijdje geleden:
Staat op mijn wachtlijstje om binnenkort eens mee te bestellen als ik weer wat uit china laat komen.

Met deze specifieke frees heb ik dus nog geen ervaring, maar met de normale spiraalfrezen van dit merk en deze specifieke leverancier wel, en ik kan daar weinig verschil in merken tov de CMT-spiraalfrezen die ik daarvoor gebruikte. Zelfs de lange versies zijn gewoon goed in balans.
Ik gebruik daarvan deze spiraalfrezen (vooral in de CNC maar ook in de bovenfrees met geleider of kopieerring), in diameter 8 en de verschillende snijlengtes. En op andere fora over CNC-frezen wordt ook gewezen naar dit merk als een kwalitatief goede optie uit het oosten.

En ik kwam deze tegen als spiraalbit met lager aan de inspankant, met schacht 8 mm en snijgedeelte 12mm. Helemaal geen ervaring, maar ook niet te duur en wel weer iets dikker.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henkies

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.