'Hapjes' uit geschaafd eiken wegwerken

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Dag houtbewerkers,

Ik ben begonnen aan mijn eerste projectje van hout uit de 'echte' houthandel in plaats van de Gamma. Daarbij is de keus gevallen op eiken en moet het een kastje gaan worden om het één en ander aan spullen in ten toon te stellen. Het project is met name bedoeld als oefening in zwaluwstaarten en pen/gat verbindingen maken (dat laatste voor het nog te maken deurtje). Hieronder alvast een fotootje van het project tot nu toe.

Kast.jpeg

Ik wil het kastje graag zo mooi mogelijk afwerken en daarvoor is mijn keuze voorlopig gevallen op hardwax. (Test verpakking is besteld). Echter zijn er bij sommige planken een soort hapjes uit het hout. Dit was al zo toen ik het kocht, maar heb er toen nog niet te veel over na gedacht (dom). Hieronder wat foto's met de 'hapjes'. De leegte in de noesten ben ik van plan te vullen met houtvuller. De vraag is, wat zijn die hapjes en kan ik er nog wat aan doen? Zo niet, wat kan ik er in het vervolg aan doen? Het kastje zit al in elkaar gelijmd.

overzicht.jpg

detail.jpg

Met vriendelijke groet
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Dat zijn houtvezels die tijdens het schaven niet gesneden zijn, maar uit het hout getrokken zijn (uitbreken/tear-out) . Dat kun je tegenkomen als je snijdend gereedschap niet scherp genoeg is of als je teveel materiaal in een keer probeert te verwijderen. Maar ook als je pech hebt met de richting van de vezels op sommige plekken van het geschaafde oppervlak (ze willen wel eens draaien) en je ze in de verkeerde richting hebt geprobeerd te schaven. Dat is waarom men aanraadt altijd met de vezel mee te schaven en er niet tegenin.

Voor het vullen van die gaten kun je lijm met zaagstof van hetzelfde hout vermengen (als je het redelijk onzichtbaar wilt maken), maar typisch bij eiken zie je ook vaak dat ze het met een donkere kleur vullen. Mocht je beschikken over vloeibare cellulose (cellocol), dan is dat nog beter. Houd er ook rekening mee dat het "echte" hout en het materiaal waarmee je gaat vullen niet gelijkmatig zullen verkleuren door de inwerking van UV. Op den duur zal er dus toch wel wat verschil gaan ontstaan. Daar probeer ik bij het vullen vaak al een beetje rekening mee te houden. De vuistregel daarbij is dat donker hout vaak lichter wordt en licht hout donkerder. (Het is maar een vuistregel, er zijn enkele uitzonderingen.)
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
De hapjes komen doordat er tegendraads is geschaafd. Dan breken er stukjes uit.
Je kan ze opvullen met vulmiddel in een eikenkleur. Als je de noesten met een donkere kleur vult, dan trekt het oog naar de noest en niet naar de hapjes.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Rondom noesten kan het hout inderdaad erg warrig zijn. Waardoor er dan inderdaad vezels niet mooi geschaafd worden maar uitbreken. In ieder geval zorgen voor vlijmscherp gereedschap, dat voorkomt veel (maar helaas niet alles). Ook proberen om bij het uitzoeken van het hout om de noesten heen te werken.
Ik heb zelf noesten en hapjes er omheen in een tafel gevuld met deze noestenvuller.
De noesten met een donkere kleur, wat kleine gaatjes lichter. Je ziet ze wel, maar vallen bijna niet op.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Bedankt voor de info. Rondom de noesten zie ik inderdaad dat de houtvezels verschillende kanten op lopen. Ik had het hout al geschaafd gekocht en zal dus volgende keer wat meer aandacht moeten besteden het bepalen van de zaag lijnen. Niet alleen gericht op zoveel mogelijk uit een plank halen, maar dus ook op de goede stukken uitzoeken.

De noesten donker vullen en de gaatjes lichter klinkt als een strak plan. Dat ga ik doen. Eerst nog even testen hoe mijn vuller er onder een laagje afwerking uit ziet. Ter zijner tijd zal ik wel een foto van het resultaat plaatsen. Voor nu in ieder geval bedankt.

Met vriendelijke groet
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.