Handvaten hakbeitels "ringen"

GerbenE

Nieuw lid
24 nov 2020
8
1
Dag iedereen die dit leest.
Ik ben nieuw hier en nog niet bekend met alle jargon, dus ik hoop dat men begrijpt wat ik bedoel. Wie weet hoe ik aan ringen kom om handvaten van beitels te beschermen tegen splijten.
Sinds een tijdje ben ik de gelukkige bezitter van een reeks mooie oude hakbeitels; moor- en schietbeitels geloof ik dat ze heten. En die ga ik gebruiken ook, is de bedoeling. In hardhout. Van enkele beitels zijn de handvaten niet in orde en die wil ik repareren. Ik kan echter geen enkele shop vinden waar de ringen verkocht worden voor om de kop om splijten te voorkomen. In een enkel geval kon ik een ring afzagen van een stuk metalen pijp. Maar voor de meeste handvaten kan ik niets vinden. Wie weet wat?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.145
2.627
Die zal je zelf op maat moeten maken of laten maken. Bij hak en vermoorbeitels zijn de ringen over het algemeen best dik. Dus de beschikking over een metaaldraaibank is wel makkelijk.
 
Ik gebruik daar veelal stukjes kopen waterleidingbuis voor in de gewenste diamter. Loodgieters hebben vaak reststukjes liggen die als je dat vraagt mee mag nemen. Om die pas te maken is het handig een houtdraaibank te hebben zodat de diameter van het handvat passend gemaakt kan worden voor de ring. Als de ring op het handvat zit sla ik met een centerpunt op drie plaatsen een put in de ring zodat de ring vast zit op het handvat. De bedoeling is wel dat de ring heel strak over het handvat zit.

M.vr.gr. Jan
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ja Jan, zo’n ring aan de kant van de doorn vind ik prima werken, maar aan bovenkant vind ik deze te zacht.
ik heb ze al enkele keren van een sok van 28mm gemaakt, maar aan de bovenkant sla ik deze verrot:p
 

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Heb weleens een soldeermof doormidden gezaagd hiervoor. Grotere wanddikte dan koperen buis en messing is iets mooier m.i.
 

GerbenE

Nieuw lid
24 nov 2020
8
1
Dat idee van jou om de ring vast te zetten Jan, vind ik wel een goeie tip. Ik gebruik idd liever iets harders dan koper. Het probleem is echter vooral de diameter van de handvaten. Ik kan geen buizen vinden van de juiste maat. Om het handvat los te maken en in de draaibank te zetten, durf ik niet aan. De meeste beitels zitten nog lekker vast. Het middel zou wel eens erger kunnen blijken dan de kwaal. Chevy66, hoe zou jij zulke ringen dan maken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.145
2.627
Ik draai ze uit massief als ik geen passende maat buis kan vinden. Vaak zijn de handvaten na vele jaren uitgedroogd en dan vallen die ringen er af. Bij vermoorbeitels blijft de ring op de beitel hangen. Maar de slagringen zijn meestal weg. Ik draai ze inwendig een beetje conisch. Dan komen ze goed vast te zitten als je ze er op slaat. Bij hak en vermoorbeitels zijn de ringen over het algemeen zo dik, dat vastzetten met centerpunjes niet werkt. Ik boor dan een paar gaatjes en sla daar een nageltje in. Ik ken ook mensen die ze met epoxy vastzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

GerbenE

Nieuw lid
24 nov 2020
8
1
Jammer genoeg is Wijngaarden dan te ver uit de richting, had me best wel wat geleken. Ik zal eens kijken of mijn kleine, bij het oud ijzer gevonden draaitafeltje het aankan. Bedankt voor het aanbod.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als je de maat nu eens hier door geeft op het forum? Mischien is er dan iemand in de buurt die wat weet,
Ijzeren verwarming buis heb je ook in diverse maten / doorsnee maar is die mischien ook nog te dunwandig
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag iedereen die dit leest.
Ik ben nieuw hier en nog niet bekend met alle jargon, dus ik hoop dat men begrijpt wat ik bedoel. Wie weet hoe ik aan ringen kom om handvaten van beitels te beschermen tegen splijten.
Sinds een tijdje ben ik de gelukkige bezitter van een reeks mooie oude hakbeitels; moor- en schietbeitels geloof ik dat ze heten. En die ga ik gebruiken ook, is de bedoeling. In hardhout. Van enkele beitels zijn de handvaten niet in orde en die wil ik repareren. Ik kan echter geen enkele shop vinden waar de ringen verkocht worden voor om de kop om splijten te voorkomen. In een enkel geval kon ik een ring afzagen van een stuk metalen pijp. Maar voor de meeste handvaten kan ik niets vinden. Wie weet wat?
Ik gebruik wel eens vaston ringen, die gebruikt worden in knel koppelingen voor leiding werk. Je kan ze los kopen en in best veel afmetingen. Het is een relatief gemakkelijke en kosteneffectieve oplossing.
Succes!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Voor hakbeitels gaat koper niet volstaan. Een stukje Mannesman buis. Dat is vakjargon voor dunwandige stalen buis die met perskoppeling gebruikt wordt. Reststukjes kan je vragen bij een loodgieter of monteur centrale verwarming.
Of ringen voor Japanse beitels (staan helemaal onderaan):
 

GerbenE

Nieuw lid
24 nov 2020
8
1
Heel toevallig zag ik bij het oud ijzer een oude staande lamp liggen met metalen poot. En laat die nou net de juiste diameter hebben. Toch bewaar ik die tip over Japanse beitels wel. Bedankt iedereen voor de inbreng.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.