Handvat voor mijn Luban4

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Nadat ik mijn schaaf had laten vallen:eek: bleek bij het oprapen het handvat gebroken. Op een plaats finaal door midden, lager op het handvat zit een breuk.Na de 2de lijmig houdt het handvat zich weer.
Paralel aan het lijmen van het handvat loopt het maken van een nieuw handvat. Een warrig stuk beuken op de kop getikt en schaven maar. Onderweg nog de discussie: zit er slaap in het hout. Zo ja dan bestaat de kans dat het handvat spontaan breekt. Desondanks verder met dit stuk hout. Dit omdat ik uren wil maken met de schaaf. Ja natuurlijk zal het pijn doen als het handvat onverhoopt breekt. De schaaf uren op de teller wegen zwaarder.
Genoeg getypt, enkele foto's.

IMG_3129.jpeg
IMG_3131.jpeg

Een helder moment bij het boren van het tweede gat.
IMG_3132.jpeg

Dus snel het handvat omgekeerd zodat redelijker wijs de verjonging voor de bout nog aan te brengen is.

IMG_3134.jpeg

Bewust het handvat aan de onderzijde erg dun gehouden. Mogelijk te dun. De reden is ruimte creëren voor mijn grote handen. Volgende stap is het a-symetrisch maken van het handvat. Waar wil ik het handvat dunner hebben. Onderwijl natuurlijk schaven om te ervaren of het handvat lekker in de hand ligt. Dus 'snel' een nieuw schaafproject bedenken ;)

Edit: oja dat nieuwe schaafproject is er al, een knop voorop de Luban4. Ik ervaar nu dat custom made handgrepen een meerwaarde zijn (los van dat ik de ware purist dan te vriend hou(d)t, wat he een handvat van beuken en een knop van kersen is not done:giggle:).
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Wat een iel handvat zit er standaard op de Luban4.
IMG_3137.jpeg

Yes, gemonteerd op de schaaf. Wat een enorm verschil. Dit handvat ligt zoveel beter in de hand en mijn hand heeft meer ruimte.

Inderdaad, de bout achterop heeft nog wat aandacht nodig op de verzinking. Evenals de afwerking van het handvat. Ondanks dat er nu met het schaven allerlei vetten in het hout komen wil ik eerst schaven voordat ik ga afwerken.
IMG_3138.jpeg

Ik ga nu schaven en op voorhand durf ik de conclusie al wel aan te gaan. Een regelmatig schaafgebruiker verdient een handspecifieke handgreep.
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano, Henk H en mink

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Schaaft beter. Beter contact met de schaaf, ik heb de schaaf meer in mijn hand. Onderwijl de pink aan de onderzijde nog wat meer ruimte gegeven, de kwam in de verdrukking.

Absoluut zeker dat ik nu ook de knop ga vervangen voor een grotere.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Foto’s nog niet gemaakt. Wel begonnen aan de knop voorop. Beuken verlijmd en daarna vlakken gevlakt.
Wat ligt dat handvat lekker in de hand. Ik voel nu, ik heb robuust een schaaf in mijn hand. Één met de schaaf.
Wat nu nog beperkt wordt door de iele knop voorop. Daar mis ik houvast.

Knop wordt groot, zo maar twee keer zo groot. En asymmetrisch. En ovaal.
Leuk proces om vooraf in te schatten welke vorm de knop gaat krijgen, wat zal prettig in de hand liggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Vijlen en raspen blijven langer scherp als je ze niet tegen elkaar legt. Is een beetje vergelijkbaar met je luban met het scherp op een stoeptegel bewaren. Kan je wel werken aan zo'n workmate? Ik heb altijd moeite om weer in de recht op stand te komen.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Nee, aan een workmate kan ik niet werken. Dus afgelopen zomer eindelijk (ik heb deze workmate al zeker 25 jaar) de workmate op klossen gezet. Nu 20cm hoger, toppie.

Dank voor de tip, niet bedachtzaam de vijlen/ raspen weggelegd.

(Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik het oude werkbankblad van wijle de vader van mijn vriendin op de juiste hoogte in de schuur plaats. Immers, het onderstel van de werkbank heb ik verbouwd tot onderstel van de eetkamertafel)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.